Viser søkeresultater 1 til 10 av 92

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Det begynner etterhvert og bli en rutine og lage opp ghee hver søndag og også passe på at jeg har knekkebrød, scones eller rundstykker klar. Litt mer pes og skulle spise på reise, om jeg ikke har med niste...... Det ender ofte opp med f.eks. en grillet kylling og salat uten dressing. Kafèer har ofte ikke annet aternativ til salaten enn rømmedressing eller thousand island dressing Noen plasser kan de tilby majones når jeg maser.......
    Fra i morgen skal jeg kutte eggehviter igjen, har utsatt det fordi det og kunne bruke eggehviter i maten forenkler alt, men jeg sliter med løs avføring/diare og får tykt slim i brystet. Har dog ikke mye magesmerter, men vil likevel eliminere eggehviter i tre uker for og sjekke om eggehviter er synderen Håper ikke det.

Jeg ligger på ca 2500-2900 kcal pr dag for tiden og vekten holder seg stødig på rett over 40 fremdeles.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

I starten da jeg kuttet ut bl.a. meieriprodukter, synst jeg middagen ble kjedelig fordi havremelk krever en del balansering med surt for og smake ok og kokosmelk smaker såpass karakteristisk at jeg følte all maten smakte likt.
    Har etterhvert funnet ut at lammesuppe er en genial ting. Suppa smaker nydelig som den er, men når jeg koker suppe, så fryser jeg ned noen porsjoner på 1 dl som jeg bruker som saus eller utgangspunkt for saus til andre retter.

Lammesuppe er rimelig hverdagsmat

jeg bruker
    1 pakke rimelig fårikål-kjøtt (800-1200 gram)
    Har det i 2 liter kokende vann, skummer av, har i ca 1 ss grovt salt og et raust dryss med nykvernet 5-pepper, og lar koke til kjøttet er kokt (en drøy time)
    Best blir suppen om du har tid til og gjøre dette den ene dagen, avkjøle den over natten og fortsette dagen etter, men god blir den uansett.
    Fres i ghee (eller smør om du tåler det)
    2/3 finhakket purre
    1 stor grovhakket løk
    2 gulrøtter i små biter
    1/2 - 1 sellerirot i små biter
    La det frese noen minutter
    Kjøttet legges til siden og så har du i
    2 buljongterninger
    1 boks hakket tomater med hvitløk og oregano
    1 ss tørket timian
    1 ss tørket rosmarin
    og de stekte grønnsakene
    Skjær lammekjøttet i biter og ha i gryten og la alt koke til grønnsakene er møre (ca en halvtime)

Om de andre i familien også skal spise denne (de lever ikke like strengt lavkarbo som meg) så har jeg i 5-6 skrelte poteter delt i fire samtidig med de stekte grønnsakene. Er det poteter igjen etter middag, så fjerner jeg potetene før jeg fryser ned porsjoner til meg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Kos deg med påskelammet og fortsatt riktig god påske🐥🐣🐤

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kostråd for multiallergiker

Lidt off topic og måske alligevel ikke helt... ?

Ca. 3-4 år efter påbegyndt behandling med Eltroxin bemærkede jeg at jeg "lige pludselig" ikke længere kunne tåle æggehvider. En ganske almindelig æggemad eller et enligt spejlæg gav mig mindst en dag med voldsomt dårlig mave, kramper, luft, tyndmave i tillæg til, at jeg også blev bare dårlig "over det hele".

Nu i Påsken blev jeg budt på kartoffelsalat og først til sidst opdagede jeg at der var også rigeligt med hakkede hårdkogte æg i. Jeg har ventet på reaktionen hele dagen og dagen efter, men den kom ikke. Alle dage siden har jeg testet 2-3 hårdkogte æg hver dag, og der er fortsat ingen reaktion.

Det må betyde at jeg "lige pludselig" igen kan tåle hele æg, hvor jeg før kun kunne spise æggeblommer, og jeg tror nu at det må være det seneste af de mange små "Thyroid-mirakler" (en række af "spontane" helbredelser af forskellige skavanker) som er sket for mig siden jeg gik over til behandling med "naturlig" Thyroid i 2006/2007.

Det kan derfor nok betale sig, med jævne mellemrum - måske et par gange om året - teste sine intolerancer eller madallegier, hvis man på et tidspunkt har udskiftet syntetisk behandling, med "naturlig". Jeg kan ikke se, hvad ellers kunne have repareret min overfølsomhed, hvis det ikke er min "naturlig" behandling af lavt stofskifte, der lidt efter lidt reparerer hormonmangel-skader efter mange år i syntetisk behandling ?

Det er spændende, dette her...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg har ikke klart å somle meg til å ta en test med å fjerne eggehvittene fra kostholdet mitt, selv om tasten viste at jeg var allergisk mot dem.
    Jeg bruker eggehvitter i mat der det er nødvendig, men bruker bare hardkokte plommer på f.eks. "brødmat" og i salater.
    Er tilnærmet helt god i magen (ikke oppblåst, ikke smerter), men har fremdeles løs mage/nesten diarê hver morgen og så normal mage resten av dagen,
    Testet med å bruke litt epler igjen, men selv om det gikk greit å spise et kvart eple de tre-fire første dagene, så fikk jeg gradvis mer og mer problem med oppblåst mage på kveldene, så nå har jeg fjernet eplene fra kostholdet igjen for å sjekke om de er synderen.

Håpet mitt er at på sikt vil jeg kanskje kunne tolerer enkelte av tingene jeg nå reagerer på, men uansett så har jeg nå funnet en måte og leve og trivst med.

Jeg har hele mitt liv vært ekstremt glad i egg og har spist mye av det i alle år. Aldri har jeg merket noe ubehag av å spise egg.
    Før jeg begynte på lavkarbo hadde jeg i mange år registrert at brødmat gav meg oppblåst og vond mage, så gjennom årene byttet jeg ut hvetemel der jeg kunne, og brukte mye bygg og rug i stedet. Jeg spiste lite brødmat også før lavkarbo nettopp fordi jeg kjente at magen min ikke var glad i gjærbakst. Har ikke illusjoner om at jeg noen gang kan spise gluten igjen både med tanke på diabetesen og på grunn av at gluten har irritert magen min selv i gamle dager da jeg var frisk.

Å være allergisk mot soya er ikke noe problem, fordi jeg spiser ikke soya.

Når det gjelder fisk, så har jeg funnet ut at torsk og sei er fy-sorter (reagerer fort med magemerter, diarè og også tett bryst), men jeg kan fint spise fjellørret, laks og sjøtunge iallefall.
    Jeg ble ikke testet mot skalldyr men har alltid reagert med diarè på fersk reke, krabbe og skjell, men merkverdig nok kan jeg godt spise reke i lake......

Hasselnøtter har jeg ikke spist siden jeg var ganske liten, annet enn at det finnes jo spor av det i mye mat. Hasselnøtter har jeg alltid reagert på med blødende gane/tannkjøtt, kvalme og oppkast selv etter noen veldig få nøtter. Valnøtter og paranøtter gav meg også blødende gane + kvalme, men ikke i så stor grad, så jeg har spist paranøtter (6-8 pr dag) sammen med en frukt, oftest en halv kiwi, men har selvsagt kuttet ut alt av nøtter siden nøtter var det jeg ragerte mest på testen.

Melkeallergien lurer jeg på om er en konsekvens av at jeg har spist MYE fete meierivarer deisse årene på lavkarbo, spesielt oster. Før jeg gikk over til lavkarbo/fikk diabetesen så drakk jeg 1-2 glass H-melk daglig og brukte hovedsaklig ost på brødmaten min. Hadde ikke problem med mage da. Jeg slo sterkt ut på denne prøven, bare slått av allergien mot nøtter, så kanskje må jeg leve med den også, men helt klart et poeng å få sjekket det igjen, selv om noe sier meg at det ikke blir helt lett å få legen til og ville ta slike tester jevnlig siden de er kostbare såvidt jeg har forstått.

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg