Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Threaded View
-
11-03-14, 07:43 #6
Sv: Har jeg lavt stoffskifte....
Trening utløser endorfiner og kortisol og begge deler bidrar til å maskere sykdommen (om det er det du har) samtidig som det tærer ned kroppens reserver om man ikke klarer å ligge helt nøyaktig på grensen treningsmessig. Mange mannfolk trener ikke for "opprettholdelse", men for å bli bedre (= over i nedbryting, og er dermed avhengig av at kroppen også klarer gjenoppbygging) og derav våre erfaringer her inne. Man kan godt trene i en sånn grad med stoffskiftesykdom over lang tid, men kun når det er velregulert. Ellers gjør man over tid vondt verre - igjen over tid. Moderat trening er en annen sak. Nok om det. Din sak, jeg ville bare utdype litt mer om bakgrunnen for vår reaksjon her inne. Ikke ta det ille opp.
Når det er sagt har jeg et par spørsmål... Du nevner d-vitamin. Det er mer et hormon enn et vitamin, og for lavt d-vitamin over tid ødelegger rett og slett immunforsvaret og gjør oss mer mottakelige ikke bare for infeksjonssykdommer, men også for kroniske, autoimmune sykdommer. Når du sier at du nå er innenfor referanseområdet vil jeg si at "innenfor" ikke er tilstrekkelig. Du bør sikte mot den øverste tredjedelen av referanseområdet.
Videre. Har du fått målt anti-tpo og tras? Dette er markører for om eventuell stoffskiftesykdom er autoimmun eller ikke. Det er sånt som er kjekt å vite fordi ulike varianter krever litt ulike hensyn, selv om behandlingen i praksis som regel blir lik. Jeg savner også fT3-prøven (antar at thyroksin er fT4). Det at legen din ikke har rekvirert (?) disse prøvene er dessverre i seg selv et varsko om at vedkommende enten ikke ser på stoffskiftesykdom som en reell mulighet som årsak til dine plager, eller ikke har god nok kunnskap om behandling av stoffskiftesykdom. Vedkommende burde ta med i beregningen at fT4 er lagerhormonet og det nivået ikke sier noe om hvordan du konverterer til det aktive hormonet. Sett i sammenheng med symptomlisten din synes jeg at det burde ha vært utredet. Spesielt d-vitamin, sink og magnesium har vist seg å være viktige co-faktorer for å opprettholde god konvertering. Samt selen og jod, selvfølgelig.
Håper det er til hjelp å spinne videre på. Lykke til.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat

Bokmerker