Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Hybrid View

eias2 sin avatar
    eias2 er offline Mor til barn med stoffskifteproblematikk
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    6

Standard Sv: Jente på 6,5 år kanskje lavt stoffskifte?

Takk igjen for alle svar! Jeg har fått mye å tenke på, og skal absolutt gjøre en jobb med å lese meg opp litt. Storesøster fikk tatt ny blodprøve fredag morgen, og vi skal til legen om tre dager for å be om medisinering med tyroksin.

Jeg har et spørsmål om anti- TPO. Noen steder står det at det skal være under 100 i blodprøvene. Så leser jeg i tidsskrift for den norske legeforening: "Påvisning av autoantistoffer mot enzymet tyreoperoksidase (anti-TPO-antistoffer) taler for autoimmun tyreoiditt." Her står det jo bare påvisning, ikke nevnt nivå.
    Skal jeg da tolke min datters anti-TPO på 38 som et varselsignal?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Referanseområdet er forskjellig fra sykehus til sykehus.
    Jeg bruker Sørlandet Sykehus, og referanseområdet der er < 40 og der står det også dette:

S-Anti-TPO (Tyreoperoksidase)
    Synonym / Preparat:
    Anti-tyreoperoksidase
    Referanseområde:
    <=40 IE/mL
    Prøvemateriale:
    Serum.
    Prøvebehandling:
    Sentrifugeres innen 2 timer
    Analysen utføres ved:
    Avdeling for medisinsk biokjemi, Kristiansand

Telefon nummer:
    38 07 34 50
    Utvidet informasjon om analysen:
    Indikasjon for rekvirering: Mistanke om autoimmun tyreoiditt. Ikke egnet til å følge oppfølging av slik sykdom.

Anti-TPO er vanligvis forhøyet ved hypotyreose forårsaket av Hashimotos tyreoiditt. Nivå av antistoffer har vist seg å ha liten sammenheng med sykdomsaktivitet.
    Graves sykdom og enkelte andre autoimmune sykdommer kan også ha forhøyet verdi.

Min nestyngste sønn var hos dr.Øverbye før jul og fikk beskjed om at hans anti-TPO prøver (sammen med de andre stoffskifteprøvene) viser at det er en Hashimoto under utvikling, selv om prøvene fremdeles ligger innenfor referanseområdet. I andre land er visst "grensene" for når man får diagnosen Hashimoto lavere enn i Norge.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Det er to ulike analyser av anti-tpo i bruk. Referanseområdet som ditt analysested bruker vil i istor grad fortelle hvilken av disse typene som brukes der. Den ene fungerer mest som en "enten eller"-test, den andre er såpass nøyaktig at den kan brukes for å spore hissigheten i betennelsen. (Stikk imot det man får beskjed om...)

Et sykehus med et lavt referanseområde har man når normalområdet er < 40. Regnes normalområdet fra < 100 så har man en enten-eller-analyse...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

eias2 sin avatar
    eias2 er offline Mor til barn med stoffskifteproblematikk
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    50
    Meldinger
    6

Her er en oppdatering om situasjonen vår. Siste blodprøve for minstejenta viste TSH på 8,2 og T4 på 12. Formmen hennes har fortsatt å være dårligere enn vanlig. Jeg snakka med legen på mandag, og hun syntes det er rart at formen påvirkes såpass når T4er i normalområdet. Hun syntes likevel at vi skal begynne på medisin igjen, og ta ny kontroll om noen uker. Det blir spennende å se om jenta blir seg selv igjen.

Når det gjelder storesøster, viste siste blodprøve en TSH på 8,3 og T4 på 16,9. Dette er høyeste målte nivå av T4 hittil. Fastlegen er enig i at hun har mange trekk som kan passe med hypotyreose, men ville ikke gi tyroksin fordi hun var i normalområdet for målingene. Han henviste oss i stedet til Ahus for utredning.

Jeg synes det er litt synd han ikke bare lot henne prøve tyroksin, men er glad hun skal bli undersøkt skikkelig. Men først må vi vente litt til.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg beklager og si det, men en fastlege som ikke starter opp med behandling på barn med slike prøver og symptomer som du beskriver, er en type lege JEG, som voksen, aldri ville stolt på.

Den legen bryr seg tydeligvis ikke om symptomer eller ødelagt barndom, men henger seg opp i at FT4 enda ikke er utenfor referanseområdet selv om TSH stiger og stiger. Sjekker legen FT3 i det hele tatt? Hva med B12, d-vitamin og ferritin?

Jeg kan ikke gi deg annet råd enn om du ikke klarer og KREVE at barna skal få behandling nå (og ikke stå i en kø for og komme til ahus), så må du finne en bedre lege til dem.
    Jeg kan ikke for min arme sjel forstå hvorfor barna skal bli enda sykere før de får hjelp.
    Selv om det er mange, mange år siden mine yngre halvsøsken ble diagnotisert og kom i behandling, så husker jeg enda hvor synd jeg synst på dem og hvilke problemer de hadde, og jeg hadde håpet at barn av i dag slapp og måtte lide på samme måte.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Problemet i sånne situasjoner er at det er kun de nærmeste som ser endringen - og om barnet aldri har vært "friskt" så vet man ikke av noen annen person enn barnet "som sykt". Å da slå i bordet ovenfor en lege som verken kjenner barnet eller tør forholde seg til noe annet enn "anbefalinger" og "vente å se" uten å tenke på hvilke ringvirkninger det får for en voksende kropp og et sinn som vokser opp i en kropp å gå rundt alltid strupet for engergi... Er nok veldig vanskelig, dessverre.

Og det er ikke bare den energien/overskuddet vi "føler" til å hoppe og leke og gjøre ting, men mye viktigere: den energien som går med til å vokse, utvikle seg, håndtere slagg og avfall, ta opp næring og danne de andre hormonene en voksende kropp trenger - som blir strupet... Jeg var så heldig at jeg var utvokst da det slo til... Hvordan det er for en kropp i vekst kan jeg kun tenke meg i mareritt... Vi vet hvordan det ser ut når en ovn brenner med for lav trekk, eller en bil kjører "strupet" - det fører til slagg og høy slitasje på kompenserende prosesser ... Sånn er det også med en kropp.

Du må lære mer om dette og det bør skje fort - for jenta sin skyld, for hele resten av hennes liv.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
    Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 24
    Siste melding: 17-03-14, 19:58
  2. Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt
    Av Heal i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 27
    Siste melding: 10-07-11, 21:12
  3. Jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte
    Av mokka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 11-11-10, 21:40
  4. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn