Sitat Opprinnelig skrevet av Bestemor Vis post
Jeg må jo innrømme at jeg føler meg veldig på gyngende grunn her - og jeg leser og leser, men alt surrer bare opp i hodet mitt. Hvorfor fant legen ut at stoffskiftet mitt var blitt for høyt og hvorfor er det etter hans og spesialisten på sykehuset mening fortsatt høyt når jeg føler at det ikke er det....
Og så gikk det rett i kjelleren da jeg var tatt av medisinen (det følte jeg jo selv på kroppen så det trengte han ikke fortelle meg da jeg kom til kontroll)
Men nå føler jeg alt som en berg og dalbane. Trøtt, liten konsentrasjon, oppblåst
ikke klarer jeg å konsentrere meg om hva jeg bør si til legen når jeg skal der på onsdag for om det er sånn at de ikke kan noe særlig eller ikke vil forstå så vil jeg ganske snart knyte meg (det er det jeg gjør når jeg er usikker eller ikke vet....) Og ja, jeg er usikker for tenk om legen sier at det ikke er noe i veien med meg. Den stien har jeg jo vært på før... Er det mulig å få noen råd eller bør jeg klare dette på egenhånd? Jeg har aldri vært flink til å ordlegge meg muntlig desverre.
Da blir jeg nesten stum om jeg får beskjed om at alt er helt normalt og at slik det skal være. Føler meg så dum da når jeg går ut fra legen igjen

Jeg spurte legen for mange år siden hvorfor jeg ikke lenger hadde hår under armene - begrunnelse fra ham var at jeg hadde fjernet eggstokker og livmor og kom i overgangsalderen.
Hei Bestemor!
Problemet ligger i at legene ser mer på blodprøver, enn på symptomene og allmentilstanden til pasienten. Før TSH-prøvene ble funnet opp på 70-tallet, ble lavt stoffskifte behandlet ved at man gradvis trappet opp medisindosen til pasienten følte seg litt overdosert, gikk så litt ned igjen, og så hadde man funnet "sin"dose. Altså slik du gjorde, før denne legen grep inn og mente at du hadde høyt stoffskifte. Ut fra blodprøvene, ser det ut til at stoffskiftet er høyt, fordi verdiene på TSH er under reeferanseområdet, og FT3 og FT4 er over. Det er altså et kunstig, eller medikamentindusert høyt stoffskifte, slik legene er lært opp til å tolke blodprøver. Derfor forteller de deg at stoffskiftet er for høyt, selv om du ikke opplever symptomer på overdosering og synes at ting har fungert ganske bra med den dosen du hadde før. Retningslinjer for pasienter som er i behandling med stoffskiftemedisin tilsier at de skal ha en TSH på mellom 0,5 og 1,5, og de andre verdiene skal ligge i øvre del av referanseområdet.

Nå er det jo slik at selv om prøveverdiene ligger der de skal, er det dessverre ikke alle som føler seg bra. Jeg, og mange, mange andre har opplevd det. Noen har erfart at de må ha større doser levaxin for å føle at det fungerer, slik du gjorde. Andre gir opp hele levaxinen, og erfarer at det er bedre å gå over til naturlig thyroksin som Armour eller Erfa thyroid. Det finnes alternativer, men du får ikke vite om dem gjennom fastlegen din. Min erfaring er at man er helt nødt til å lese seg opp, og prøve å forstå mer av det som skjer i kroppen ved lavt stoffskifte, for allmenleger har bare grunnleggende kunnskap om dette. (I beste fall)

En annen ting er at du har operert vekk livmor og eggstokker, som er en viktig del av hormonsystemet. Du trenger en lege som kan se på hormonsystemet ditt som en helhet, og sørge for at du får tilført de hormonene som du er i underskudd på, i riktige doser - altså hjelpe deg til å balansere hormonnivåene. Jeg kjenner ikke denne legen i Arendal, men ser at det er mange som anbefaler ham. I forhold til akkurat dette har jeg nettopp kjøpt og lest ei bok av den norske legen Leif Ims (søk på nettet etter Futhark Leif Ims, for å komme til hjemmesiden hans) som jeg synes gir noen gode forklaringer på hva som skjer med hormonbalansen hos kvinner i overgangsalderen.

Alle symptomene som du forteller om, er klassiske symptomer på lavt stoffskifte. Det verste er denne følelsen av å ikke ha energi, være nedstemt, og av å være hjemme alene i hodet sitt, som jeg pleier å kalle det. Akkurat nå er det antagelig et hinder for at du klarer å tilegne deg ny kunnskap om stoffskiftesykdommer, og for å kunne snakke for din egen sak hos lege og endokrinolog. Det kan være en hjelp å ta med seg noe på papir når du skal til legen, for å huske å spørre om det du hadde tenkt og ikke komme på det først etterpå. Skriv ned spørsmål og ting du ikke forstår, be om å få det forklart, og spør igjen hvis du ikke får med deg det de sier. Og ikke la deg avfeie med at du har "fine" blodprøver og dermed skulle være frisk og fin, hvis du ikke føler deg sånn! Vær påståelig, for det er hjelp å få, men den kommer dessverre ikke av seg sjøl hos fastlegen - er erfaringen for meg og mange andre. Klem til deg!