Viser søkeresultater 1 til 10 av 92

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Høres spennende ut👍

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Moro å høre at du likte dette og også at det ikke virker på blodsukkeret for det vil jo jeg også helst unngå. Har fått klar beskjed fra 14 åringen at neste gang vi skal lage lapper blir det dobbel porsjon;-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Sconesen holder seg greitt på benken i iallefall to døgn (har ikke vart lenger hos meg) og den kan også fryses.
    Skal hente pakke fra Kinsarvik med mer "mel" i dag.
    Begynner og få mer og mer dreisen på dette kostholdet.
    Er enda noe usikker på eggehvitene, fordi jeg igjen sliter med både avføringen og med pusten. Skal fortsette og spise egg ut denne uken, og så blir det tre uker uten egg for og sjekke om det blir en forskjell og så prøver jeg igjen med egg.
    Vektmessig er jeg iallefall på rett spor, ligger pent og pyntelig rett over førti kilo og har stort håp om at vektoppgangen kan fortsette.

Når det gjelder fisk, så unngår jeg skalldyr, torsk og sei ( gir meg akutt vondt kort tid etter maten), men tåler tydeligvis både laks og sjøtunge iallefall. Er veldig glad for hver ting jeg tåler; det gir rom for et stadig mer variert kosthold.

For meg var det nesten en sorgreaksjon en stund da kostholdet ble så drastisk forandret. Hadde det vært for en periode hadde det vært en ting, men når det gjelder resten av livet ble det, iallefall for meg, direkte vanskelig en stund.
    Heldigvis finnes det en løsning på alle problemer om man bare finner den og jeg finner stadig flere løsninger! Det er også veldig positivt at familie og venner som smaker maten min synest den er god selv med mine forandringer og restriksjoner.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Det er nok best å innstille seg på at det ER en evig endring. Men... det er ikke sikkert. Om du klarer å få stabillisert det overaktive immunforsvaret ditt så *kan* det hende at selv allergier avtar i en sånn grad at enkelte ting vil kunne gjeninnføres. Uansett - for ens egen sjelefred så er det nok bedre å forholde seg til endringen som permanent.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg blir mer og mer glad for Linwood-melet http://www.kinsarvik.no/products/324...esam-goji.aspx
    Det er dyrt, 99 kroner for 250 gram, men du og du så godt det er.
    I dag konstruerte jeg verdens enkleste "grove" rundstykker som ble sprøe på utsiden og skikkelig saftige inni.

6 eggehviter stivpiskes
    150 gram av Linwood-melet
    1/2 ts salt

Det tørre blandes godt inn i de stivpiskede eggehvitene og så settes det med to ss 12 hauger på bakepapirkledd stekebrett.
    Stekte det på varmluft ved 165 grader i 25 minutt og ble veldig fornøyd med resultatet.

Eggeplommene ble pisket sammen med 6 hele egg, litt oregano og salt og 12 ss vann, og så ble det eggerøre stekt i ghee som tilbehør til rundstykkene. Gjengen min fikk også stekt pølse men siden den inneholdt melk koste jeg meg med kokt skinke, tomat og paprika som tilbehør.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Det begynner etterhvert og bli en rutine og lage opp ghee hver søndag og også passe på at jeg har knekkebrød, scones eller rundstykker klar. Litt mer pes og skulle spise på reise, om jeg ikke har med niste...... Det ender ofte opp med f.eks. en grillet kylling og salat uten dressing. Kafèer har ofte ikke annet aternativ til salaten enn rømmedressing eller thousand island dressing Noen plasser kan de tilby majones når jeg maser.......
    Fra i morgen skal jeg kutte eggehviter igjen, har utsatt det fordi det og kunne bruke eggehviter i maten forenkler alt, men jeg sliter med løs avføring/diare og får tykt slim i brystet. Har dog ikke mye magesmerter, men vil likevel eliminere eggehviter i tre uker for og sjekke om eggehviter er synderen Håper ikke det.

Jeg ligger på ca 2500-2900 kcal pr dag for tiden og vekten holder seg stødig på rett over 40 fremdeles.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

I starten da jeg kuttet ut bl.a. meieriprodukter, synst jeg middagen ble kjedelig fordi havremelk krever en del balansering med surt for og smake ok og kokosmelk smaker såpass karakteristisk at jeg følte all maten smakte likt.
    Har etterhvert funnet ut at lammesuppe er en genial ting. Suppa smaker nydelig som den er, men når jeg koker suppe, så fryser jeg ned noen porsjoner på 1 dl som jeg bruker som saus eller utgangspunkt for saus til andre retter.

Lammesuppe er rimelig hverdagsmat

jeg bruker
    1 pakke rimelig fårikål-kjøtt (800-1200 gram)
    Har det i 2 liter kokende vann, skummer av, har i ca 1 ss grovt salt og et raust dryss med nykvernet 5-pepper, og lar koke til kjøttet er kokt (en drøy time)
    Best blir suppen om du har tid til og gjøre dette den ene dagen, avkjøle den over natten og fortsette dagen etter, men god blir den uansett.
    Fres i ghee (eller smør om du tåler det)
    2/3 finhakket purre
    1 stor grovhakket løk
    2 gulrøtter i små biter
    1/2 - 1 sellerirot i små biter
    La det frese noen minutter
    Kjøttet legges til siden og så har du i
    2 buljongterninger
    1 boks hakket tomater med hvitløk og oregano
    1 ss tørket timian
    1 ss tørket rosmarin
    og de stekte grønnsakene
    Skjær lammekjøttet i biter og ha i gryten og la alt koke til grønnsakene er møre (ca en halvtime)

Om de andre i familien også skal spise denne (de lever ikke like strengt lavkarbo som meg) så har jeg i 5-6 skrelte poteter delt i fire samtidig med de stekte grønnsakene. Er det poteter igjen etter middag, så fjerner jeg potetene før jeg fryser ned porsjoner til meg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hvis man tilsetter litt ghee sammen med havrefløten blir det slett ikke verst. I feks blomkålsuppe.

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg