Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
Hybrid View
-
12-02-14, 20:43 #1
Sv: Kostråd for multiallergiker
Hei Tenkte å dele en liten erfaring med deg. Mener ikke å kuppe tråden din. Har en god stund hatt mistanke om glutenintoleranse for egen del. Til vanlig spiser jeg kornfri lavkarbo og da er det ingen problem. Men lørdag gir jeg blaffen i det meste og starter dagen med toro vafler. Jeg kan ikke si at det påvirker meg veldig. Blir litt slapp og lat samt høy puls av alle karbene. Nå har jeg begynt å fundere på om denne gluten triggeren jeg har har ikke er så bagatellmessig. Har over tid hat mistanke om at jeg reagerer negativt på kasein i tillegg. Så nå er jeg inne i en melkefri (og glutenfri) periode. Startet på mandag og mandag etter jobb måtte jeg gå helt opp i ansiktet på min mann (som knapt legger merke til om jeg har klipt meg) og spurte om han så noe. Svaret kom kontant og uten betenkning: huden din. Og det var helt riktig. Jeg har rosacea og huden var bedre allerede etter få timer på melkefritt. Så vil tiden vise hvor lenge jeg holder, men planen er 6-8 uker. Ble også veldig sulten av dette. Lyst på fett. Særlig på kveldene. Er det noe du har erfart? Fløte blir nå erstattet med mandelmelk og litt ghee. Eller kokosmelk. Fant oppskrift på et kjempegodt brød, deler gjerne, men nå må jeg sove:-)
-
12-02-14, 21:15 #2
Vil gjerne ha oppskrift på brød

Det er selvsagt ikke gøy og finne ut at man reagerer på noe, men det er likevel kjempepositivt når man ser slike forandringer som hos deg med huden.
Hos meg kom det veldig fort at jeg ikke lenger holdt gubben våken om natten med hostinga mi
og behovet for astmamedisin gikk markert ned kjapt.
Jeg har alltid vært en smule rar når det gjelder mat og tidspunkt for måltider;
er aldri sulten om morgenen/formiddagen, men til lenger utpå dagen og kvelden jeg kommer, til mer ulv blir jeg. Har alltid spist et stort måltid (f.eks. 100 gram bacon, 3 speilegg, tomat, agurk, paprika og før i verden også tre tykke brødskiver med tykt lag med smør og på den tiden også ca en halv liter H-melk) rett før jeg legger meg, eller så våkner jeg etter et par timer og holder på og sulte i hel
Nå spiser jeg et kraftig måltid før jeg legger meg både fordi jeg er sulten og trenger kaloriene, men også fordi om jeg jukser med det måltidet, så våkner jeg skrubbsulten midt på natten med føling, og det verste jeg vet i hele verden er og våkne av føling (iallefall når de er sterke).
Vi spiser middag sent, ca klokken 20.00, så jeg burde ikke være så sulten etterpå, men det er jeg altså.
Tror ikke jeg har mer ulvehunger nå etter at jeg kuttet ut melkeproduktene.
I morgen skal jeg teste ei oppskrift på lapper som er melkefrie og glutenfrie
Det er deilig nå som jeg tester ut eggehvite (krysser fingrene for at det kan gjeninnføres på menyen)
4 egg
4 ss kokosmelk
4 ss kokosolje eller ghee
50 gram kokosmel
ei klype salt
0,5 ts bakepulver
2 ts sukrin
Skal gi tilbakemelding etter at jeg har testet dem.
-
16-02-14, 19:20 #3
Testet disse lappene i dag, men jeg brukte ghee i stedet for kokosolje.
Helt ok, bedre kalde enn varme, men kan helt klart forbedres. Neste gang vil jeg minke kokosmelmengden og erstatte den med litt Fiberhusk; synest de smakte litt for mye "tørr"kokos.
Lette og steke (jeg bruker steketakke) og trengte ikke og smøre før steking.
4 egg
4 ss kokosmelk
4 ss kokosolje eller ghee
50 gram kokosmel
ei klype salt
0,5 ts bakepulver
2 ts sukrin
-
19-02-14, 06:35 #4
Ta en titt på denne boken https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13257
• Thyreoktomi (fjernet skjoldbruskkirtel) i 1978 udelukkende på grund af "for lavt" TSH. Lavt stofskifte i 39 år. Siden 2007 i kontinuerlig bedring efter skifte til behandling med Desiccated Thyroid USP. Den første, der skrev om Armour Thyroid på Internettet i Danmark (2007).
• Tidligere aktiv bruger her på forummet i 11 år - 2006-2017 (Anisa-profil). Fra april 2017 fortsætter med at skrive essays om thyreoidea-relaterede emner og bøger.
• Afgjort den bedste skandinaviske bog om lavt stofskifte er STOP stofskiftevanviddet oversat til dansk efter Stop The Thyroid Madness.
-
26-02-14, 15:08 #5
Tusen takk Blondie for oppskriften!

Har kost meg med deilig brødmat i dag.
Jeg forandret din oppskrift noe, siden jeg ikke kan ha mandel mel.
Jeg brukte dette http://www.kinsarvik.no/products/324...esam-goji.aspx "melet"
Så min variant ble altså slik
200 gram av Linwoods-melet
15 gram pofiber
50 gram sesammel
60 gram sosikkekjerner
1 ts salt
1 ts bakepulver
1 ts sukrin (det er gojibær i Linwoodsmelet så jeg begrenset ekstra søting)
blandet dette med en blanding av
3 egg
3 ss ghee
1/2 dl havremelk
Gjorde elller som deg når det gjelde steking
Jeg spiste to "skiver" med majones, skinke og agurk og nøt det!
Ene guttungen bruker forresten litt av "melet" i youghurten sin.Sist endret av Pingvinen; 26-02-14 kl 16:37
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19

Svar med sitat

Bokmerker