Jeg tror jeg nettopp har funnet en viktig brikke!
Tusen takk til dere dennis og Anisa - til dennis for å sette meg på sporet om å øke magesyrenivået og Anisa med mye og god lesing!

Magesyre
Enzymer

Dette stemmer så godt, så godt! Dessverre.

Jeg har trolig hatt gradvis lavere nivå av magesyre samtidig som stoffskiftet gradvis har gått ned. Jeg snakker: årevis!
Og i det siste (etter oppstart av Levaxin) har jeg hatt økende tendens til sure oppstøt, ubehag i magen og noe lav ferritin (og tilhørende dårlige erfaringer med tilskudd av jern). Forstoppelsen ga seg heldigvis da jeg begynte med Levaxin, men mye tyder på at næringsopptaket er langt fra optimalt - det forteller gjenværende symptomer om...!

I dag har jeg begynt å ta tilskudd av saltsyretabletter.
Fra før spiser jeg lite karbohydrater, og tar tilskudd av probiotika (først og fremst kombucha som jeg lager selv) og spiser økologiske grønnsaker og egendyrkede grønnsaker, bær og frukt i sesongen - helst bare vasket. Og nå skal jeg sporenstreks slutte å drikke masse vann til måltidene, slik jeg ofte gjør!

Takk igjen. Dette forumet er en oase av kunnskap. Jeg lærer litt og litt. Nysgjerrigheten lenge leve!