Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 92

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Har laget ghee for første gang i dag; fant flere på nettet som forteller at de har krukken med ghee stående på benken, og den holder i flere uker.
    Kommer til og bruke ghee i tre uker fremover, for deretter og ta en pause på tre uker, for deretter og innføre ghee igjen slik legen foreslo. Håper kroppen min godtar ghee (de fleste kumelkproteinallergikere skal visstnok tåle ghee) for jeg savner virkelig smør.
    Neste prosjekt, når ghee-testingen er ferdig, blir og teste eggehvite på samme måte.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Skal teste igjen, men jeg mistenker stygt at rått kinakål ikke er noe magen min liker :(
    Har ikke hatt problem med det når jeg har stekt det, og fremdeles er det håp om det var tilfeldig jeg reagerte slik. Skal vente noen dager og så teste om igjen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg er overbevist om at løk ikke er noe kroppen min liker; hver gang jeg har brukt enten kepaløk, rødløk eller hvitløk får jeg intenst vondt i magen + jeg nyser og bllir tett i brystet etter jeg har spist.
    Reagerer ikke like sterkt på purreløk, gressløk eller vårløk.

Siden jeg nå etter kostomleggingen ikke lenger har like intenst vondt i magen hele tiden, merkes det mye bedre hver gang jeg spiser noe som trigger magen/allergien?

Kommer til og kutte ut alt av løk noen uker, og tester på nytt igjen senere, men det er 100 % konsekvent at jeg reagerer på løk, så jeg tror nok det er mat som blir fjernet permanent fra kosten min.

Lagde meg ei god suppe i går av kjøttdeig, bacon, hakka tomat, hakka hvitløk, revet gulrot, sambal oelek, havremelk og oksekraft; smakte nydelig men fikk problem allerede en liten halvtime etter maten med nysing/tett bryst og så kom magemertene utover natten. Klarer enda ikke og stå oppreist; venstre side av magen er hoven.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Siden jeg ikke har merket noe som helst ved og bruke ghee (jeg lager opp ghee hver søndag og har det stående i ei krukke med lokk på benken), så har jeg nå startet med og innføre eggehvite igjen. Så langt ingen reaksjon, selv om jeg lager rundstykkene mine igjen med stivpisket eggehvite og frø og også spiser egg og bacon.

Har også funnet en grei måte og lure i meg litt mer næring om morgenen; jeg har aldri vært av de som er glad i frokost (vil heller spise et par timer etterpå), men kaffe er jeg glad i om morgenen.
    Jeg lager "eggmelk" ved og piske 2 gode ss cocosa pure med 2 dl kokende vann. Mens jeg fremdeles pisker tilfører jeg 2 eggeplommer, litt ekte vanilje og en knivsodd stevia, og pisker til det skummer godt.
    Dette fordeler jeg i to krus og fyller opp med nykokt sterk kaffi, og så er det frokost til meg og til den andre kaffidrikkeren her i huset. "Nesten" som kaffe latte......

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

http://sjelemat.blogspot.no/2014/02/...or+sjelen)&m=1
    Dette brødet var veldig godt. Men anbefaler litt heve tid. Perfekt til reker:-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Lappene begynner og bli farlig gode etter flere modifikasjoner, men nå smaker de nesten som boller selv om de ser ut som fiskekaker...

8 små egg vispes skikkelig luftig
    har i:
    50 gram kokosmel
    1 toppa ts johanesbrødkjernemel
    1 ts bakepulver
    2 toppa ts kardemomme
    6 strøkne ss kokosolje (pure)
    1 dl kokosmelk

Blandes godt med mixeren og får svelle i 15-20 minutt. Jeg steker dem på tørr takke og serverer dem med bær fra fryseren. Kjempepopulært her i huset.

Hver lappe gir ca
    karbohydrater: 0,8
    fett: 10
    protein: 4
    kcal:111

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Høres spennende ut👍

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Moro å høre at du likte dette og også at det ikke virker på blodsukkeret for det vil jo jeg også helst unngå. Har fått klar beskjed fra 14 åringen at neste gang vi skal lage lapper blir det dobbel porsjon;-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Sconesen holder seg greitt på benken i iallefall to døgn (har ikke vart lenger hos meg) og den kan også fryses.
    Skal hente pakke fra Kinsarvik med mer "mel" i dag.
    Begynner og få mer og mer dreisen på dette kostholdet.
    Er enda noe usikker på eggehvitene, fordi jeg igjen sliter med både avføringen og med pusten. Skal fortsette og spise egg ut denne uken, og så blir det tre uker uten egg for og sjekke om det blir en forskjell og så prøver jeg igjen med egg.
    Vektmessig er jeg iallefall på rett spor, ligger pent og pyntelig rett over førti kilo og har stort håp om at vektoppgangen kan fortsette.

Når det gjelder fisk, så unngår jeg skalldyr, torsk og sei ( gir meg akutt vondt kort tid etter maten), men tåler tydeligvis både laks og sjøtunge iallefall. Er veldig glad for hver ting jeg tåler; det gir rom for et stadig mer variert kosthold.

For meg var det nesten en sorgreaksjon en stund da kostholdet ble så drastisk forandret. Hadde det vært for en periode hadde det vært en ting, men når det gjelder resten av livet ble det, iallefall for meg, direkte vanskelig en stund.
    Heldigvis finnes det en løsning på alle problemer om man bare finner den og jeg finner stadig flere løsninger! Det er også veldig positivt at familie og venner som smaker maten min synest den er god selv med mine forandringer og restriksjoner.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Det er nok best å innstille seg på at det ER en evig endring. Men... det er ikke sikkert. Om du klarer å få stabillisert det overaktive immunforsvaret ditt så *kan* det hende at selv allergier avtar i en sånn grad at enkelte ting vil kunne gjeninnføres. Uansett - for ens egen sjelefred så er det nok bedre å forholde seg til endringen som permanent.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden