Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Threaded View
-
12-01-14, 11:34 #11
Sv: Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO
Nye prøver og spørsmål
Jeg har nå tatt nye prøver, som nok ikke gir legen noen større grunn til å anta hypotyreose, men heller holde på psykolog-troen. Dersom noen av dere kunnskapsrike har kommentarer eller svar på noen spørsmål under er jeg svært takknemlig.
Prøvene 8/1-14 (kl 08:15) viser kun en liten økning i TSH, men greie(?) ft4 og ft3 og nedgang i anti-TPO. Ingen TRAS utelukker at den spolerer TSH-verdien.
Dato/
Prøve15.07.2013 15.11.2013 08.01.2014 ref.v. S-TSH 1,6 1,2 1,8 (0,2-4,0) S-FT4 15,2 12,2 16 (11,0-23,0) S-FT3 4,4 i.m. 5 (3,5-6,5) S-Anti-TPO i.m. 527 331 (<100) TRAS i.m. i.m. <0,8 (<1?) Vit B12 480 i.m. i.m. (170-650) Vit D 175 i.m. i.m. (50-150)
Ellers er tilstanden slik at jeg har vært 50 % sykemeldt i desember, har "jobbet med" å slappe av og gjøre avstressende ting på de to fridagene, hatt noen psykologtimer med fokus på dette, og tror selvfølgelig generelt at det har positiv effekt på allmenntilstanden. Siden siste depresjonsdipp i november har jeg ikke følt meg sååå fortvilet, jeg er litt i flytsonen nå, og lurer på hva jeg egentlig "diller med" rundt dette her. Men erfaringen er at det kommer og går, plutselig er jeg langt nede i en bølgedal, så jeg ikke vet opp ned på meg selv (deprimert) og veldig sliten. Og det skremmende i høst var hvor (subjektivt) ekstremt dårlig hjernen fungerte, jeg klarte ikke holde tak i oppgavene mine på jobben på en ordentlig måte, og hadde mange situasjoner hvor jeg "mistet grepet", ikke klarte huske, tenke, holde tråden, i samspill med andre - møter etc. Det føles også som jeg virkelig må pushe adrenalinnivået svært høyt for å klare å yte, det er liksom enten sparebluss og dårlig funksjon, eller ekstrem-press hvorjeg klarer å yte. Med hjernen altså. Selv de enkleste oppgaver orker/klarer jeg ikke komme skikkelig i gang med og fullføre.
Jeg antar at kroppen faktisk har klart å hente seg inn litt i desember. Likevel har jeg når jeg har tillatt meg det, spesielt andre halvdel av julen, sovet 12-14 timer i strekk, mange dager i strekk, og føler meg likevel trett. Har vært ekstremt tørr i øynene. Den hovne tungen har ikke gått over. Morgentemperaturen er 36,6,+-0,1 gr (rektalt). Til tross for lav kroppstemp våkner jeg ofte ganske svett når jeg tar tempen, mens jeg om kvelden under dynen har vært iskald på bena og ofte ikke blir varm før jeg sovner.
- Kan noen fortelle meg hva den hovne tungen kommer av (fastlegen hadde ingen kjennskap til symptomet), og om den og lave temperaturen er nærmest entydig med lavt stoffskifte?
- Vil TPOen eller de andre indikatorene (TSH, T4) naturlig følge svingninger i allmenntilstanden, slik at jeg burde løpe og ta nye prøver neste gang jeg føler meg helt på bånn?
Jeg er i hvertfall glad jeg føler meg bedre nå om dagen, selv om jeg fortsatt blir "unormalt" sliten før arbeidsdagen er over, og har lav toleranse for mas og tidspress generelt - jeg har vel plutselig tillatt meg å kjenne etter at kroppen og hjernen vil ta det mye mer med ro enn jeg har for vane... Håper bare det varer, og at jeg kanskje kan få et bedre og mer uthvilt liv og mer glede og ro i sjelen hvis jeg er mer bevisst på stressreduksjon av ulike typer.
Ha en superfin søndag
Sist endret av Mod; 12-01-14 kl 13:28 Begrunnelse: Tabell
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Høy anti-TPO, spontan abort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...
Av Shadow i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 37Siste melding: 21-04-12, 09:57 -
Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
Av sivcath i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 22-01-08, 11:28 -
Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
Av sivcath i forumet DepresjonSvar: 0Siste melding: 22-01-08, 11:28 -
Hva er det som kan forårsake hypotyrerose når man ikke har anti-stoffer?
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 05-08-07, 16:36 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat
Bokmerker