Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Threaded View
-
07-01-14, 18:58 #4
Sv: Forvirret vedrørende hvilke matvarer jeg kan spise
Det er ikke gluten i melk.....
For mitt vedkommende så spiser jeg både broccoli og blomkål, men jeg koker dem. Er de rå, unngår jeg dem.
Jeg har hele tiden spist alt jeg har hatt lyst på av grønnsaker (mais er ingen grønnsak, så det har jeg unngått) og heller balansert de grønnsakene som er minst heldige/har mest karbohydrater slik at de ikke har tatt for stor plass på menyen min. Egg, eggehviten inkludert, har hatt en stor rolle i mitt kosthold. Jeg har levd ketogent i ca tre år etterhvert, hovedsaklig takket være en idiotisk diabetes type 1 og manglende evne til og kunne bruke insulin.
Lavkarbo vil automatisk føre til at man lever gluten og sukkerfritt siden disse inneholder for mye karbohydrater til de passer inn i et lavkarbokosthold.
Når det gjelder meieriprodukter, så er det ikke noe som sier at man ikke kan, så sant man ikke er intolerant eller allergisk, bruke fete meierivarer selv om man er stoffskiftesyk. Men matintoleranser opptrer hyppig i forbindelse med flere auto-immune sukdommer.
Er man i tvil, er det smart og eliminere en matvare helt i tre uker for deretter og spise det igjen i tre uker for og sjekke om det da merkes en forverring.
Når det gjelder meieriprodukter så kan man reagere allergisk på både laktosen (melkesukkeret) og på proteiner. Er det laktosen man reagerer på kan man bytte ut varer og heller bruke laktosereduserte produkter og også spise f.eks. harde oster. Er det proteiner man reagerer på, kan man ikke spise noen som helst meieriprodukter uansett om de er laktosereduserte.
Om du ikke mistenker allergi/intoleranse ville jeg i første omgang tenkt ren lavkarbo der man unngår sukker/raske karbohydrater og dermed også alt av kornprodukter og med god samvittighet brukt fete meierivarer i maten (alle light-produkter enten det gjelder ost eller melk inneholder mer karbohydrater enn de fete produktene).
Eneste jeg ville passet på og unngå er soya og rå grønnsaker/kålprodukter; nettopp pga stoffskiftet. Etter en tid på dette kostholdet (noen måneder) ville jeg vurdert og evt kutte ut enkelte andre matvarer som f.eks. melkeprodukter for og sjekke om det var noen forskjell.
Ikke vits i og gjøre ting for vanskelig, spesielt i starten. Mat er en viktig del av livet vårt, og må man kutte ut for mange ting, er det vanskeligere og kunne leve slik resten av livet og likevel trives.
Lignende tråder
-
Hvilke matvarer bør man spise/ikke spise? Hvordan bør...osv.
Av Dolphin i forumet Helbred og kostholdSvar: 12Siste melding: 13-12-15, 13:33 -
Hvilke hormoner er "trygge" å ta under graviditet, hvilke er ikke?
Av Rosin i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 4Siste melding: 29-10-11, 08:03 -
Næringsinnhold i matvarer
Av Sonja Midtlien i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 4Siste melding: 30-11-10, 12:30 -
Hvilke symptomer vil forsvinne og hvilke må man leve med?
Av bambi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 20-04-08, 14:01

Svar med sitat
Bokmerker