Viser søkeresultater 1 til 10 av 172

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Standard Sv: Dagboken til Vibeke W

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeW Vis post
    Hei igjen, og godt nytt år!
    Håper dere har hatt en fin juleferie, jeg har hatt det deilig og slappet av mye, samtidig som det var herlig å begynne på jobb igjen.....
    Jeg har et spørsmål. Jeg har blitt henvist til bryst- og endokrinkirurgisk avdeling, hva gjør man der?
    Har aldri hørt om det engang jeg, men skal det vurderes om jeg skal operere bort strumaen?
    Jeg skal komme til relativt kjapt, i mars 2014, og det er jo bra, siden jeg kjenner strumaen ganske så godt.
    Har også hatt endel hetetokter i jul. Det kan jo være alder og overgangsalderen på tur, men hadde jo det slik for to år siden da jeg ble så syk, så er litt bekymret her må jeg innrømme. Jeg er generelt veldig varm om dagene, etter å ha bodd i ull i høst.
    Bortsett fra dette fungerer jeg veldig bra og ligger godt an til innlevering av avhandling i februar.
    Men aller først skal jeg tilbake til fastlegen i neste uke og se nærmere på søvnproblemene. Da skal jeg ta opp igjen dette med måling av jod.
    Ellers har utslettet i ansiktet blitt værre, og jeg skal til spesialist 13 januar.
    Mye greier, men jeg blir i alle fall fulgt opp, selv om jeg kjenner en skepsis på den hjelpen som tilbys...dessverre....
    Hei - ja du kan gjerne kjenne på skepsis angående den hjelp som tilbys! Om man kommer seg til en videre undersøkelse, så skjer det likevel lite og ingenting. Det er i hvert fall min erfaring - og så går man der og fortsatt føler på at ting ikke er ok :

Men nå ville jeg bare nevne litt om det med bryst/endokrinologisk avdeling (poliklinikk): Jeg opplevde det samme i sommer, da jeg skulle få en grundig sjekk av mine knuter. Jeg stusset også litt over dette, men fant ut at de muligens har slått sammen disse to funksjonene pga praktiske hensyn. Så får de brukt ultralydutstyret til både bryst og skjoldbruskkjerteldiagnoser. Det er vel ikke så skrekkelig mange i hver kategori som skal innom der hver dag, så jeg ser for meg at om de skal ha en maskin til hver sin "greie" så ville de stå en del ubrukt. Da heller kombinere. Det var i hvert fall ingen kø i venterommet da jeg skulle inn. Jeg satt i samme rom som jeg gjør når jeg skal på mammografi, og de andre forsvant dit inn Muligens må noen av de (dessverre) inn i ultralydrommet for en grundigere sjekk senere, men de fleste slipper nok!
    Jeg regner med at det var en endokrinolog jeg møtte, og ikke en "brystlege"
    Regner med at det er det samme opplegget du skal gjennom - at de skal vurdere strumaens "alvorlighetsgrad" og størrelse, og eventuelt ta en biopsi. Akkurat det slapp jeg, for legen mente knutene var litt for små til det :-) Men nå kjenner jeg jo ikke om de vokser eller ikke, sånn på millimeteren, så jeg får vel ingen ny undersøkelse før jeg får større plager.

Om du får fastlegen din til å ta jodprøve, så vil jeg komme ned til Bergen og snakke med samme lege Da tror jeg han får en stjerne i hatten! Jeg prøvde meg også med det jeg mente var et ganske legitimt spørsmål, da jeg atter en gang fikk bekreftet at det var ingen betennelse i kjertelen, men dog at det altså er kommet knuter og følbar hevelse på halsen. Jeg spurte da min fastlege om det ikke da var en ide å sjekke jodnivået, for en årsak må jo mitt lave stoffskifte ha. Svaret jeg fikk var ganske enkelt dette: Du spiser vel salt? Jo da, men ikke så store mengder akkurat, og jeg har liksom en tanke om at om det er en jodmangel så vil mitt lille saltinntak være som en dråpe i havet, og slettes ikke være nok til å gjenopprette en mangel! Og min andre tanke er jo at OM det nå likevel er lavt jodnivå som ligger til grunn, så går det i hvert fall an å rette på det! Så kan man kanskje slippe livslang medisinering, og på toppen av alt bli frisk igjen . Ja, tenk om det!! Men slike tanker forekommer visst ikke i de mer akademiske hjerner :-) Nå har jeg gått og fundert en stund på om jeg skal gå andre veier for å ta denne prøven. Det er kanskje noen private klinikker som ikke er så vrangsnudde. I alle fall: lykke til med den samtalen!

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Takk for at du deler din erfaring med meg Halla!
    Merkelig at legene ikke kan ta en jodprøve?
    Min venninne som jeg skrev om tidligere fikk faktisk påvist jodmangel, dvs hennes kropp tar ikke opp jod, og hun tar tilskudd og strumaen blir ikke større..
    Så det finnes i alle fall en lege i Oslo som undersøker dette.
    Jeg er ganske sikker på at min struma er aktiv eller hva man skal kalle det. Den vokser i alle fall, krymper litt og vokser igjen. Den er større nå enn da jeg tok ultralyd.
    Om ingen vil sjekke jodnivået vil jeg få det sjekket på annet vis.
    Noen som vet hvilken praksis det er vedrørende dette i Tyskland? Jeg har planer om en tur dit til sommeren, kanskje kan jeg få det sjekket der?
    Eller hva med andre private klinikker som Volvat osv?
    Jeg kommer ikke til å slå meg til ro at dette ikke kommer av jodmangel før det er grundig sjekket. Latterlig å åpne opp å tenke på en eventuell operasjon av plagsom struma som kan komme av jodmangel.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Dagboken til Vibeke W

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeW Vis post
    Om ingen vil sjekke jodnivået vil jeg få det sjekket på annet vis.
    Noen som vet hvilken praksis det er vedrørende dette i Tyskland? Jeg har planer om en tur dit til sommeren, kanskje kan jeg få det sjekket der?
    Eller hva med andre private klinikker som Volvat osv?
    Jeg kommer ikke til å slå meg til ro at dette ikke kommer av jodmangel før det er grundig sjekket. Latterlig å åpne opp å tenke på en eventuell operasjon av plagsom struma som kan komme av jodmangel.
    Hvorfor ikke forsøge at skaffe denne jod-test fra udlandet? Selv med norsk told oven i, er den pengene værd, synes jeg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Se denne artikel Iodine and creatinine testing in urine dried on filter paper.

Denne test sælges allerede for 85 dollars, men jeg må lige finde ud af, hvem sælger denne test til lande udenfor USA. Her er, hvad ZRT-Lab skriver om den: PROVIDER DATA SHEET. Iodine Testing in Dried Urine. Den er virkelig interessant at læse...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvorfor ikke forsøge at skaffe denne jod-test fra udlandet? Selv med norsk told oven i, er den pengene værd, synes jeg.
    ja jeg har også dette i mente og tenker det kan være et godt alternativ. Så jeg blir veldig takknemlig om du finner ut av hvor man kan få kjøpt den!

Ser ut til st man kan bestille et sett for å teste jod her: https://store.zrtlab.com/index.php?o...110&Itemid=616
    Hvis jeg forstår det rett, får man settet hjem, foretar testen hjemme, og sender det tilbake til laboratorium og får svaret tilbake i posten.
    helt klart en god løsning hvis jeg ikke får noen til å teste det her hjemme.

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Hvordan kjennes det ? Er strumaet utenpå eller går det innover ?
    Ifølge ultralydlegen vokser den ikke innover, men jeg kjenner den som en klump i halsen. Som at noe sitter fast der og jeg harker og hoster endel. Jeg kan ikke ligge på ryggen f eks, da presser den på pusterøret og det er problematisk å puste skikkelig, jeg har kvelningsfornemmelser. Dette kjenner jeg når jeg sitter og jobber også, kan ikke bøye hodet for mye nedover, da presser det ubehagelig på. Kjenner også at det strammer i nerver rundt hals/nakke. Jeg kan også se den ganske tydelig nå utenpå.
    Men den er i bevegelse, for dette oppleves forskjellig fra dag til dag og faktisk i løpet av dagen. Men den har vokst det siste.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker
    Svar: 66
    Siste melding: 10-01-13, 22:52
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 14:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker