Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
Threaded View
-
15-12-13, 08:50 #11
Sv: Kostråd for multiallergiker
http://www.kk.no/862530/froene-du-ik...ise-for-mye-av- Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser cirka én spiseskje per dag i frokostblandingen min. Er dette helsefarlig? undrer en av brukerne av Matportalen.no.
Maks to spiseskjeer per dag
Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tar ballen:
- Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre, påpeker Paulsen, og forklarer videre:
- En til to spiseskjeer av hele linfrø per dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare, ifølge Livsmedelsverket i Sverige.
Det er veldig stor forskjell på knuste linfrø og hele linfrø. Jeg har lett på nett, jeg vet jeg la ut en svensk lenke her på forumet tidligere, hvor man ble advart mot å spise for mye knuste linfrø. Men finner ikke igjen lenken. Jeg ville vært veldig forsiktig med et høyt inntak av knust linfrø. Jeg brukte det mye før, nå unngår jeg det, den svenske artikkelen gjorde meg bekymret. Fiberhusk (Psyllum, loppefrø) kan kjøpes mye billigere i store kvanta på IHerb.com enn i norske helsekostbutikker
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19

Svar med sitat

Bokmerker