Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
Threaded View
-
10-12-13, 23:28 #11
Sv: Kostråd for multiallergiker
Tusen takk for tips om melkefri sjokolade Karatekid

Tusen takk for linken Blondie
Jeg setter utrolig stor pris på tipsene dere gir meg
Oppskriftene der så virkelig fristende ut, og med litt forandringer skal det nok gå og få ned karbohydratene i noen av rettene iallefall.
Ble ganske så inspirert til og teste ut forskjellige ting. Jeg vet jo at jeg kan, men det føles så merkelig ut og ikke ha meieriprodukter eller egg i maten. NoEgg inneholder mye karbohydrater (1"egg" =2,2 karbohydrater) i forhold til vanlige egg (0,3), så jeg vil prøve tipset om og male opp linfrø og legge dem i vann 10 minutter for deretter og bruke "slimet" som dannes. Har også kjøpt hjem havremelk, rismelk og kokoskrem for og teste ut hva jeg kan bruke/tåle/unngå blodsukkerstigning.
Det er som de sier; veien blir til mens man går.
I morgen skal vi til Arendal fordi jeg skal til kontroll hos øyelegen. Skal innom helsekosten og shoppe litt da tenker jeg. Sesamfrø og linfrø har jeg til nå malt opp selv her hjemme (har en egen liten kaffekvern jeg bruker til dette), men skal skaffe meg både arrowrot, sesammel, bokhvetemel og melkefri sjokolade.
Siden hele dagen går i morgen får jeg ikke hentet pakken min som venter meg på posten; ei ny ladning med varer fra Kinsarvik. Jeg legger igjen 12-15 000 i året der, + alt jeg handler fra iherb, helskostbutikker, etc. Fordelen er jo at jeg allerede har et rimelig godt utvalg av glutenfrie varer i huset, så da er det erstatninger for eggehvite og meieriprodukter som krever litt kløkt.
Guttungen min som nettopp var hos dr. Øverbye har fått litt opplæring i glutenfri mat her på kjøkkenet, og så pakket jeg ned flere "halvfabrikata"-pakker til ham (han reiser i morgen tidlig), der alt det tørre til f.eks. glutenfrie boller ble lagt i en pose med oppskriften klistret på. Han fikk også med seg litt glutenfrie supper, glutenfritt mel og så videre. Gav ham også en del tips for og hindre at han spiser gluten f.eks. på vei hjem fra byen, på besøk, kafèer, etc. Virker som det hele er litt lettere for ham nå som det virkelig har sivet inn hos ham at han må forandre hva han spiser. Jeg vet så altfor godt hvordan det er når man plutselig skal måtte forandre på dietten slik; og siden jeg måtte forandre først (diabetes/ketogen kost), kan jeg være til litt hjelp nå.
Kjennes godt og kunne hjelpe og ikke bare ta imot hjelp
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19

Svar med sitat

Bokmerker