Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
Threaded View
-
09-12-13, 23:59 #16
Sv: Kostråd for multiallergiker
Tusen takk for tips og gode ord Blondie
Jeg blir glad for alle tips og muligheter!
Jeg bruker cocosa i kveldsteen min; kaffien om morgenen har jeg hatt fløte i tidligere (klarer ikke olje i der). Kaffismoothien jeg drikker på ettermiddagen er kaffi, kaldpresset linfrøolje, eggeplomme, kokosmelk, ei bittelita klype søtt (sukrin) og isbiter. Ellers drikker jeg vann, men har nå kjøpt meg noe farris også.
Jeg prøver og blande inn fett der jeg kan; i dag hadde jeg hjemmelaget majones med litt hvitløk og en finhakka tomat på grønsakene til middagen (vi hadde hjemmelagede kyllingnuggets) siden jeg hadde laget vanlig saus til de andre.
Ghee har jeg faktisk ikke tenkt jeg kan bruke; har brukt det tidligere, men tenkte at ghee er jo klarnet smør, og smør skulle jeg ikke ha. Prøvde og google litt, men fant ikke så mye annet enn at
"Melk finnes i creme fraiche, fløte, ghee, kasein, kaseinat, kefir, kesam, kjernemelkpulver, kulturmelk, laktalbumin, melk, melkeprotein, melkeproteinisolat, melkepulver, melketørrstoff, myse, myseproteinisolat, mysepulver, natriumkaseinat, ost, ostepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, yoghurt, yoghurtpulver, biola, cultura, danonino, piano duo, H-melk, lettmelk, ekstra lettmelk, skummet melk, surmelk, kefirmelk, sjokolademelk, kakao, vaniljekrem, vaniljesaus, fløteis, iskrem, yoghurtis, karameller, sjokolade, sjokoladepålegg og fløtekarameller. "
og så fant jeg denne
"Hvordan lese en etikett for en melk-diett: Pass på å unngå matvarer som inneholder noen av følgende ingredienser:
kunstig smør smak
smør, smør fett
kasein
kaseinater (ammonium, kalsium, magnesium, kalium, natrium)
ost, cottage cheese, rømme
krem
vaniljesaus, pudding
ghee
hydrolyserte (kasein, melkeprotein, protein, whey, whey protein)
lactalbumin, lactalbumin fosfat
lactoglobulin
laktose
melk (derivat, protein, tørrstoff, malted, kondensert, fordampet, tørr, hel, lav-fett, nonfat, skummet)
nougat
rennet kasein
rømme
rømme tørrstoff
myse (delactosed, demineralisert, protein konsentrat)
yoghurt "
Og her står ghee listet opp. Fillerern.
Tenkte som så at jeg skal være streng med meg selv i tre måneder (med unntak av julaften da jeg vil ha litt rotmos til pinnekjøttet) og så teste ut en og en ting, veldig forsiktig, for og finne ut om jeg kan tilbakeføre en del til dietten min.
Tror jeg ikke får helt nok næring i meg, fordi epilepsien er plagsom nå, og jeg føler meg som noe katten har dradd med inn.
Skal bli flinkere til og ha supper stående slik at jeg kan få i meg en kopp suppe nå og da, og dermed forhåpentligvis lure i meg litt mer næring.
Jeg konstruerte noen godbiter også, men tenkte meg ikke helt om og brukte 70 % sjokolade, og den inneholder jo både melk og litt soya.... Skal lage dem med kakaonibs neste gang. Lærer vel etterhvert.
3 ss cocosa extra virgin smeltes
50 gram sjokolade 70 % smeltes i oljen
100 gram kokosmasse
100 gram sesamfrø
50 gram solsikkekjerner
15 dråper romessens
1/2 dl tagatesse
Alt blandes i olje/sjokoladeblandingen og settes på bakepapirkledd stekebrett med ts. Det blir 50 kaker av denne oppskriften. Begge brettene stekes samtidig på 150 grader varmluft 15 minutter og avkjøles på brettet. Kjeksene er nesten flytende når de tas ut av ovnen. Jeg satte brettet ut (fem minus) en times tid, men jeg vil tro både fryseboks eller kjøleskap over natten vil gjøre det samme. De helt stive sjokoladekjeksene oppbevares i tett boks i kjøleskapet og smaker nydelig (etter min smak iallefall) Hver kjeks inneholder 1 karbohydrat.
Kjeksene ble så gode at om ikke gjengen min hadde visst at jeg endelig hadde noe godteri jeg også kan kose meg med,så hadde de nok spist hele boksen min. Nå er det ingen som rører den, med mindre jeg tilbyr.
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19

Svar med sitat

Bokmerker