Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
Threaded View
-
02-12-13, 22:36 #9
Sv: Kostråd for multiallergiker
Takk for linken. Hadde ikke hørt om makrobiotisk mat, så jeg googlet og leste og fant dette
"macrobiotics mener at visse matvarer skaper balanse når det forbrukes. Disse matvarer er i hovedsak ubehandlet og består av frukt og grønnsaker, fermenterte soyaprodukter, bønner, hele korn, sjø grønnsaker, nøtter og frø. Disse er de matvarer som grunnleggende makrobiotisk mat er basert på.
Michio Kushi anbefaler at grunnleggende makrobiotisk måltid bestå av 30 prosent hele korn, 40 prosent grønnsaker, 10 prosent bønner og belgfrukter, 5 prosent miso suppe og de resterende 15 prosent frukt pluss diverse.
Når matlaging, bruker 3 deler vann til 1 del hele korn. Steam, steke eller wok grønnsaker. Kok bønner og belgfrukter og legge til korn eller bruke som en siderett. Serveres miso suppe i 1-cup porsjonsstørrelser ved oppløsning 1 ss. miso i 1 kopp varmt vann. "
kilde:http://www.prgmea.com/12/2012/01/gru...otisk-mat.html
Dietten, som basic er vegansk eller vegetearisk, er fettfattig og fiberrik, og består av alt for mye karbohydrater for meg, i tillegg til at den baserer seg på korn, soya og nøtter, som jeg ikke kan ha.
Jeg er alvorlig undervektig selv om jeg spiser nær innpå 4000 kcal pr dag, noe som gir meg ikke mer enn ca 25-30 karbohydrater. Min hovedkilde til energi er nettopp fett siden jeg ikke kan ha mer karbohydrater pga diabetesen.
Bønner og linser gir blodsukkerstigning selv om stigningen er senere enn i f.eks. korn.
Jeg har type 1 diabetes som MÅ reguleres med kostholdet siden kroppen min ikke blir enig med seg selv hvordan den skal forholde seg til insulin.
Intressant og lese om, men dessverre ikke noe for meg.
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19

Svar med sitat

Bokmerker