Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 92

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    35
    Meldinger
    6

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Har du hørt om makrobiotikk? Det er et kosthold og en livsstil. Les litt om det her: http://macroliv.com/macro.html
    Ellers kan du google det, og se hva du finner.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Takk for linken. Hadde ikke hørt om makrobiotisk mat, så jeg googlet og leste og fant dette

"macrobiotics mener at visse matvarer skaper balanse når det forbrukes. Disse matvarer er i hovedsak ubehandlet og består av frukt og grønnsaker, fermenterte soyaprodukter, bønner, hele korn, sjø grønnsaker, nøtter og frø. Disse er de matvarer som grunnleggende makrobiotisk mat er basert på.

Michio Kushi anbefaler at grunnleggende makrobiotisk måltid bestå av 30 prosent hele korn, 40 prosent grønnsaker, 10 prosent bønner og belgfrukter, 5 prosent miso suppe og de resterende 15 prosent frukt pluss diverse.

Når matlaging, bruker 3 deler vann til 1 del hele korn. Steam, steke eller wok grønnsaker. Kok bønner og belgfrukter og legge til korn eller bruke som en siderett. Serveres miso suppe i 1-cup porsjonsstørrelser ved oppløsning 1 ss. miso i 1 kopp varmt vann. "
    kilde:http://www.prgmea.com/12/2012/01/gru...otisk-mat.html

Dietten, som basic er vegansk eller vegetearisk, er fettfattig og fiberrik, og består av alt for mye karbohydrater for meg, i tillegg til at den baserer seg på korn, soya og nøtter, som jeg ikke kan ha.

Jeg er alvorlig undervektig selv om jeg spiser nær innpå 4000 kcal pr dag, noe som gir meg ikke mer enn ca 25-30 karbohydrater. Min hovedkilde til energi er nettopp fett siden jeg ikke kan ha mer karbohydrater pga diabetesen.
    Bønner og linser gir blodsukkerstigning selv om stigningen er senere enn i f.eks. korn.
    Jeg har type 1 diabetes som reguleres med kostholdet siden kroppen min ikke blir enig med seg selv hvordan den skal forholde seg til insulin.

Intressant og lese om, men dessverre ikke noe for meg.

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    35
    Meldinger
    6

Interessant å høre. Har en søster som er fullstendig overbevist om at hvis alle hadde fulgt den livsstilen der, ville man ikke hatt noen fysiske eller psykiske plager. Hun har levd med denne livsstilen i noen år nå, og tror det er sannheten og livredderen for alle. Hun tror man kan spise seg frisk fra kreft og allergier og alt. Hun var superallergisk mot katt og pollen, og er ikke det lengre, og hun sier selv hun er mer opplagt og mer stabil.

Jeg kan ikke så mye om sånt, og lever forholdsvist som den vanlige normann, men har skjønt at mat påvirker en del, selv om jeg har vanskelig for å gjøre noe med det...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Nej, der findes vel ingen absolut-diæt som vi alle må følge for at ha optimal helse. Spiste jeg fx soja, kunne jeg jo aldrig lave andet end at ligge syg og fryse på sofaen Der går ca. 20 minutter fra jeg har indtaget soja til jeg ligger ned og er til absolut ingen nytte. Nødder ødelægger slimhinden i min mund, så nej tak ...

Man må opfinde en masse selv, som du sikkert gør i forvejen, kære Pingvinen ... Du må vel ha kød fra andre firbenede dyr end grise etc., vildt fx? Og rigeligt af det. Med æggeblommer på.

Jeg krydser fingre for at Øverbye eller et andet klogt hoved meget snart finder en løsning, der funker for dig

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

I dag har jeg for alvor startet med kostomlegging.Måtte lese meg litt opp og planlegge litt hvordan jeg skal lage mat uten gluten, eggehvite, melk og melkprodukter som smør, ost, rømme, fløte,etc, mandler,nøtter og peanøtter, soya og soyaprodukter + torsk og lignende fisker.

Konstruerte knekkebrød av sesamfrø, linfrø, salt, husk, vann og oregano og laget opp ei skål med majones.Begge deler smakte godt!
    Har spist litt mindre enn vanlig, bare 3000 kcal i dag, men dette skal nok gå seg til etterhvert.

Middag er det minste problemet fordi der er det bare og unngå saus de gangene jeg bruker melkeprodukter og heller ha på litt hjemmelaget salsa eller evt sjy.

Det største problemet er og finne alternativer til småmåltid som jeg stort sett småspiser på hele tiden for og klare og få i meg nok mat. Så langt har det vært en del oster eller lapper/vafler eller omelett"kakestykke" og også noe kjøtt og salat/grønnsaker, men mesteparten av dette går jo ut når meierivarer og eggehvite forsvinner. Helt fram til i sommer var nøtter en viktig del av småmåltidene mine, men de er jo også utelukket nå.

Har bestilt denne http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8202313678 og håper på noen fornuftige tips der.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Smoothie av fet kokosmelk og eggeplomme da? Kanske litt kakaopulver og litt søtning? Jeg hadde brukt bær, men der må jo du være forsiktig. Smoothie på kokosmelk og eggeplomme er overraskende godt. Går sikkert an å smake den til med vanilje og kanel/kardemomme og litt søtt og drikke den luka også.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Ja, dette må virkelig være en utfordring, Pingvinen. Jeg som følte at det var vanskelig å legge om til glutenfritt i begynnelsen
    Men det går seg nok til skal du se, det handler jo mye om å bryte vaner, og å finne oppskrifter med mat som man liker, og kan leve med hele tiden.

Har du søkt litt på veganske oppskrifter? Der er det ofte en del ingredienser med for mange karbohydrater for din del, men også mange oppskrifter med linser, som har lav GI.
    Jeg tenkte på vegan, for det er ikke bra med for mye kjøtt heller vel? Siden mye kjøtt gjør kroppen "sur".... Ikke lett dette her altså!

Jeg pleier av og til å skjære opp agurk, gulrøtter og stangselleri i staver, som jeg oppbevarer i en boks i kjøleskapet. Og så lager jeg en sånn Maarud dip pose, og blander med yoghurt istedenfor rømme. Kan du bruke laktose fri yoghurt naturell? Ellers så finnes det sikkert masse "dipper" som du kan bruke.

Da har du i alle fall noe som du kan småspise på utover dagen
    Det blir veldig spennende å se om du begynner å legge på deg, når du nå har kuttet ut det som du er allergisk mot. Tarmen trenger nok tid på å reparere seg, men jeg håper du får en rask bedring!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Ja, og så en ting til ... for meg var glutamin noe av det som virket VIRKELIG bra for å gjenoppbygge tarmslimhinnene. Om det samme gjelder for deg vet jeg selvfølgelig ikke. Men iallfall så er den amminosyra virkelig viktig for tarmhelsen. Den finnes det mye av i bindevev, skinn og brusk. Så kraft fra kraftbein, og spesielt de kraftbeina som gir "gealtinvirkning" (oksehale er virkelig bra sånn) var veldig bra for meg. Vi kjøpte masse oksehale og lagde "grytesupper". Heller ingen ulempe at det er billig mat.

Sånn som legen min forklarte det så vil et skikkelig stygt allergi-/intoleransepanel ofte ikke vise hva som er problemet - bare AT noe er et problem. Fordi det gjerne vil være 1-2 matvarer som "utvider" passasjene ut fra tarmen. Og da kommer også andre partikler igjennom og når kroppen finner "for store" fremmedlegemer utenfor tarmen ute så skapes allergi/intoleranse og betennelser. Så hans tanke var å fjerne "alt" sånn at man får friskne til og tarmslimhinnene lukke seg tilbake til normale åpninger. Og så forsøke matvarene en etter en. Fordi mange av dem kan være harmløse eller til og med viktige&bra bare man får holdt det som hamrer hull borte.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Olivenolje er kanskje et alternativ i en del sammenhenger? Da jeg levde melkefritt, lagde jeg masse fiskesupper, oksehalesupper etc med mye olivenolje i. Avocado om du tåler det? Guacamole http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/guacamole er nydelig som sauserstatter til både fisk og kjøtt. Den kan også brukes til dip og pålegg sammen med andre ting.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

for meg var glutamin noe av det som virket VIRKELIG bra for å gjenoppbygge tarmslimhinnene
    Når jeg tenker etter, så har smgj helt rett i at suppe eller gryte kokt på kraft er det beste for en skadet tarm. Rå grønnsaker er vel og bra, men man må kunne fordøye de. Det tok en stund før jeg kunne spise salat eller rå grønnsaker, uten at jeg fikk problemer med oppblåst mage og rumling under min egen kostomlegging. Men det tok ikke så lang tid før det gikk greit.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker