Viser søkeresultater 61 til 70 av 82
-
16-12-13, 20:39 #61
Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer
Hei Nora2

Et spørsmål til deg øker du aldri cortef f.eks ved infeksjon eller lignende? Jeg har en tilbakevennende hals vondt ca en gang i mnd. Tåler ikke stress/for mye bevegelse og blir snart smittet. Så da har jeg fått beskjed om å øke opptil dobbel dose for å "ta infesjon".
Før cortef utviklet min hals infesjon seg til rosen infeksjon i ansiktet og jeg havnet på sykehus, akutten i 3 dg. Så dette skulle da ikke skje igjen.
Hei Vigdis
Du har også brukt cortef og kjenner til økning ol. Spørsmål til deg: Når øker du? Jeg vet du har gått over til en annen tab type, men dog.
Til begge. Jeg begynner å bli redd for at jeg øker for ofte av bekvemmelighets grunner, slik som nu bruker 7 el 8 for jeg kjenner sår hals. Så er det noe med at hvis jeg ikke hadde hatt cortef måtte jeg ha stoppet opp og holdt sengen.
Jeg er faktisk instilt på å prøve det ut, for jeg er redd at noen ganger kan jeg muligens ha kjøpt meg krefter til f.eks jule forberedelser. Så jeg vil bare høre om noen har erfaring og innspill mens jeg moter meg opp til å prøve ut å la kroppen "ta neste" infeksjon.
Rosen tok luven av meg brukte 8 mnd på å komme i normalen.
Tips
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
16-12-13, 21:45 #62
Hei igjen

Jeg vet det er vanlig å stress dosere når man bruker kortisonpreparat. Dette tenker jeg er særlig viktig når man har Addison primær type og ikke har egenproduksjon av kortisol. I mitt tilfelle er det en viss egenproduksjon og jeg har ikke hatt behov for å øke. Det er som du sier. Da kommer man gjerne i en vond sirkel der man presser kroppen mer enn det som er hensiktsmessig og man må bruke lengre tid på å hente seg inn. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen og heller ta det med ro når det trengs .
Jeg er redd for å ta for mye cortef da det er et katabolt hormon som hemmer egenproduksjon av andre oppbyggende hormoner som dhea etc.
Kunne du forsøkt andre tiltak for å styrke din helse og ditt immunforsvar? Du er sikkert bevisst på hva du spiser og drikker
Jeg begynte med løkekstraktet Ramslin og har gått på det i snart to mndr. Ikke vært syk en dag selv om de andre i huset har hatt både det ene og det andre .
-
17-12-13, 09:38 #63
Jeg har prøvd mye for imumforsvaret og noe har gitt litt bedring. er nøye med mat osv. Det du nevner har du skrevet feil eller? søkte det opp på iherb og googel men fant det ikke. Er lysten på å prøve gode råd.
Fin dag og takk for svar
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
17-12-13, 12:26 #64
Jeg er ikke plaget med infeksjoner, Fruemå, så jeg øker kortison nesten aldri. Sist var vel med en episode med bronkitt for lenge siden. Jeg forsøker å jobbe med stressmestringsteknikker, i stedet for å øke kortison ved stress. Jeg vet at mitt lave kortisol, min elendige HPA-akse har sammenheng med traumer, så det er der jeg jobber. Akkurat nå senker jeg kortison, det har vært en for høy dose, den kan ha påvirket at jeg nå har veldig høyt langtidsblodsukker. Så jeg skal enda lengre ned på kortison enn jeg er nå. Nå bruker jeg 28 mg daglig. Skal ned på 25, og håper å gå ned ytterligere. Jeg kan anbefale å bruke stressmestringsteknikker som mindfulness. Ellers er det å bruke det som passer for deg for å balansere deg. For meg er musikk og bevegelse også en fin måte å komme i kontakt med meg selv og regulere følelser, deriblant stress og uro i kropp og hode. Hadde jeg visst det jeg vet nå for firefem år siden, hadde jeg nok ikke startet med alle disse hormonene. Jeg hadde begynt i traumeenden. Og sett om jeg kunne unngått hormonene. De er en virkning, ikke selve årsaken.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
17-12-13, 12:55 #65
Det heter Ramslin. De har det ikke på iherb. Se ALT SHOP.NO.
Jeg tror det Vigdis skriver om stressmestring er veldig viktig. Men for all del alle kropper er forskjellige og det er ulike behov i forhold til doseendringer ved stress, infeksjon o.l Du kjenner din kropp best så lytt til hva den forteller deg
Lykke til og god bedring
-
22-12-13, 00:07 #66
Jeg kan se af dine tal, at du har 2 point mindre end halvdelen af en TT3/RT3 ratio for hvad er nødvendig for en person af T3, for overhovedet at kunne trives, endsige forhindre at følgesymptomer/følgetilstande til T3-mangel forværres.
Da jeg så at dit Trijodthyronin er udregnet som total, lige som RT3 også altid er... da har jeg regnet ud din ratio mellem TT3 og RT3. Denne ratio er på kun 5,1 hos dig, hvor det optimale forhold mellem T3 og RT3 skal være i omegnen af 12. Ikke "helt i topp form", skriver du, Nora2 ? Det er vist underdrivelse af de helt store... når kroppen skal klare sig med under halvdelen af det T3 som den har brug for.
Det betyder at du har en alvorlig T3-mangel, og du har brug for lægehjælp til at hæve T3. Ikke i blodet men i vævene. Når dit frit blod-T3 er på 5,6 ( 3,6-8,3), burde det være nogenlunde OK, men det er det ikke, fordi dit RT3 er for højt i forhold til dit totale T3, og du har i virkeligheden "vævs-hypothyreose" pga. T3-mangel i kroppens celler.
I det store udland udregnes patientens TT3/RT3 ratio for netop at kontrollere OM triiodothyronin (T3) er tilgængelig til vævene, eller kun mest i blodet, uden tilstrækkelig celle-tilgængelighed.
Jo, det er vældig lavt. Jeg tror at dit cortisol var endnu lavere da du vågnede om morgenen. Personligt ville jeg foretrække en 4xkit spytprøve og samme dag som udtagning af spytprøver hjemme, også indsamling af døgnurin til døgncortisol-analyse. Du har brug for, med stor sikkerhed at få fastslået hvor meget/lidt cortisol har du reelt til rådighed i døgnet inkl. cortef-tabletter. Cortisol hænger tæt sammen med celle-tilgængeligheden af thyreoideahormoner, og den er lav "siger" din TT3/RT3 ratio.
Iflg. dr. Jefferies, producerer ustressede binyrer mellem 35 og 40 mg cortison acetat (bliver senere til hydrocortison) hver døgn. Disse mængder bliver doblet op, to, tre gange eller mere, når kroppen belastes af stress eller sygdom... Så hvor meget egentlig nytter det at lytte på lægens skremselspropaganda kan jeg have mine tvivl om.
Hvis du på nogen måde har økonomi til at købe denne bloddråbe-test: http://www.amazon.com/Hormone-Balanc.../dp/B00C7C4BNG fra USA.... Virginia Hopkins Tests sælger den via Amazon. Dr. Ims anbefaler VHT på sin hjemmeside og ZRT Laboratories er verdensberømt for faglighed og pålidelighed. Med i prisen er en nøje gennemgang af resultater og beskrivelse af evt. hormonforstyrrelser i forhold til hinanden, samt behandlingsforslag, man kan tage med til sin læge. Hvis du på nogen måde kan, så gør det. Det kan nemt ende med at blive de penge, der nogensinde er bedst givet ud... ved jeg fra andre.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-12-13, 16:02 #67
Takk for utfyllende svar

Dette er komplisert. Virkelig og jeg blir så fortvilet og føler meg hjelpeløs. Jeg har oppsøkt den "beste" legen på hormoner i Norge Flere ganger og har ikke kommet noe lengre. Desverre. Jeg tåler ikke T3 . Har forsøkt både Lio og Armour i små doser. Kræsjer totalt. Det gjorde jeg også med jodforsøket. Min mistanke er at binyrene ikke henger med... Så hvordan skal jeg greie å øke T3 i cellene da? Øke cortefen?
Jeg skal få tatt en spyttanalyse. Bør man da unngå cortef den dagen man samler spytt?
Det blir hardt....
Den prøven fra USA skal jeg få tatt i løpet av nærmeste tid.
Takk for svar igjen.
Håper jeg blir meg selv en dag igjen
-
22-12-13, 16:39 #68
Jeg må få læst lidt mere, for at se om der er tilfælde som din, og hvordan de blev behandlet... Vi snakkes i helligdagene?

Det tror jeg, at du gør, en dag. Det gælder "bare" om at finde den rette første tråd, at begynde med at vikle denne hårdknude ud med... Måske når den "amerikanske" hormontest kommer tilbage med sort på hvid beskrivelse af dit hormonstatus, kan dette forhåbentlig blive en "nøgle" til den rette dør, til en rette diagnose og den rette behandling. Selv den bedste "hormonlæge" kan komme til at fare vildt i en patients kompliceret "hormon-jungle", så sådan et input udefra kan måske hjælpe lægen til at finde tilbage til udspring for helseproblemer? Der er ingen garantier, men en fair chance. Det er mere end du har haft hidtil, synes jeg.
Jeg tror, at hele helseproblemet hos dig er opstået successivt, efterhånden som hormonproblemer over tid fik lov til at vikle sig selv ind i hinanden, uden at lægen/lægerne havde pejling på det, som skete foran næsen på dem. Jeg gætter mig også til, at du har overlevet disse forværringer ved den blotte viljestyrke, som på kort sigt hjalp, men på lang sigt - gjorde "hormon-knuden" bare hårdere og mere indviklet.
Viljestyrken er på en og samme tid både en gode og en fælde, for de viljestærke. Jeg gætter mig til, at din viljestyrke har kompenseret for mangel på viden hos dine læger, lige indtil det hele er gået i hårdknude, og du er nu fortvivlet fordi viljestyrken ikke længere virker og det giver dig en følelse af hjælpeløshed. Men du har jo stået igennem SÅ meget mere og SÅ meget værre end så mange, at bare lidt af det ville være nok til at knuse et menneske med mere almindelig grad af resiliens/robusthed... så betragt det som en næste i rækken, forhindring, som du også kommer over - heldigvis uden viljestyrken alene.
Lige nu ved jeg ikke hvordan du kommer til at klare dig, men jeg ved at du klarer dig.
Fremtiden er heldigvis fuld af viden og midler der bare venter på at blive opdaget... så det prøver vi at gøre: opdage dem.
Ha' en fin højtid
- trods alt.
Det nye år kan være fuldt af nyttige overraskelser, skal du se.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-12-13, 17:03 #69
-
22-12-13, 22:25 #70
Jeg kjenner ikke så mye til Cortef, men da jeg tok spyttprøver nå nettopp måtte jeg være minimum, absolutt minimum, 3 døgn uten astmamedisinen min siden den også inneholder cortison. Ideelt skulle jeg klart meg 14 dager uten medisin, men det klarte jeg ikke.
Om du tar medisin med kortison, vil prøvene dine bli forhøyet nettopp på grunn av medisinen.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Binyretretthet???
Av Aud. i forumet DagbokerSvar: 12Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 13:27 -
Har jeg binyretretthet?
Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 25-03-10, 10:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49
Svar med sitat

Bokmerker