Viser søkeresultater 1 til 10 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
Threaded View
-
22-12-13, 15:13 #21
Sv: Dagboken til Vibeke W
Vibeke W

Jo, men iflg. et gammel ordsprog (jeg ikke husker hvor stammer fra), er det altid "mørkest" under en tændt gadelygte... Problemet med, hvordan forskningen plejer at estimere graden af jodmangel eller hævde "ingen jodmangel" er, at denne forskning benytter næsten udelukkende undersøgelser af kosthold i det pågældende land/kontinent. Tilsættes jod til salt og hvor meget mcg pr gram salt osv. Ellers beregnes et lands jod-suficiency (jod-tilstrækkelighed) ved at lægge sammen summen af jod i f.eks. alment anvendte fødevarer, dvs. hvor meget jod PLEJER at forekomme i mælk og mælkeprodukter, æg og kød, laks eller anden fisk osv.
"Plejer" er det afgørende for resultatet ord, som forskningen går ud fra, som om indholdet af jod var uforanderlig siden f.eks. mælken var "opfundet".
Forskningen tænker ikke på, at under opbevaringen på lager og i butikkerne forsvinder det meste af jod fra saltet allerede efter ½ år. Forskningen tager sig heller ikke af, at vegetabilsk foder til husdyr og opdrætsfisk, som for det aller meste er GOITROGENT, gør både mælken, æg, kød og opdrætsfisk jodFATTIGE, og dermed kan det ikke nytte at overføre fødevarernes fordums indhold af jod - til estimering af jodmængder i vores moderne kost. Når dyr/fisk er opdrættet med GOITROGENT foder, fortsætter denne goitrogene effekt i de mennesker, som spiser fødevarer fremstillet fra disse dyr...
Hvis man ser hvilke lande topper listen (PISA) over bedste score i kundskaber hos skolebørn, er det de lande hvor indtag af jod i kosten fortsat er omtrent ved WHO-grænsen for sikker jod-indtag på op til 1200 mcg pr dag. Dvs. hovedsageligt asiatiske lande med lang kystlinie. Hvorimod i vores vesterlandske lande, scorer børnenes skolekundskaber langt under. I alle vores lande fejes disse resultater under gulvtæppe og bortforklares med alskens fantasifulde forklaringer... Kun i Australien (så vidt jeg ved) begynder myndigheder at indse, at en ændring af arbejds-/produktiongange i bagerier og mejerier har medført en manko på jodindtag hos den almindelige befolkning på 90% i forhold til før... hvor australske børn scorede flot i deres skolekundskaber.
Jodmangel burde være det første, som en ordentlig læge burde undersøge når han/hun møder en patient med tegn på hyperthyreose, uden TRAS og med struma, uanset lille eller næsten usynlig. Men lige som jeg skrev lige før... lægernes "overbevisninger" om at fordi Norge er et gammelt vikingeland, kan nordmænd umuligt have jodmangel i dag - er den store misforståelse, som hvert eneste år koster børn tabet af IQ, og de voksne udvikler en række sygdomme af jodmangel. Intet af det bliver opfanget i tide, fordi lægen en gang for alle er stålsat i sin TRO på, at jodmangel findes ikke i Norge eller i Skandinavien i det hele taget.
Personligt mener jeg efterhånden, at skolemedicinen og dennes disciple ikke er tilliden værd. Der er for meget "tro og love" over skolemedicinen i dag, og alt for lidt benhård faktuel viden og bakket op af lige så benhård klinisk erfaring. Når lægerne har begået lægefejl - forsvarer de sig med at de "medicinske videnskaber" ikke er "eksakte". Hvorimod i kontakten til deres patienter, forud for diagnose og behandling, hævder lægerne nøjagtigt det modsatte: "tro på mig fordi jeg ved". Da er de "medicinske videnskaber" lige pludseligt "eksakte" alligevel?
Pointen må blive, at alle bevidste patienter, som besidder evnen til selv at undersøge baggrunden for deres egen sygdom og de undladte eller foreslåede behandlinger - de overlever selv en fejlbehæftet medicinsk behandling. Alle andre patienter må desværre forgå.
Jeg kan godt forstå din veninde... men jeg ville ikke kalde for "egen behandling". Det er et kosttilskud som alt andet, synes jeg.
Måske er vores problemer med usikkerheden omkring jodmangel og ellers den højst unøjagtige døgnurin-test for jod - er snart overstået? Se denne artikel Iodine and creatinine testing in urine dried on filter paper, der handler om en ny testmetode til måling af jodmangel. Man får tilsendt en testkit med papirstrimler, man sætter i urinstrålen et par gange samme dag. Strimlerne tørrer og sendes til laboratoriet, hvor de testes for jodmængder, kryds-refereret med creatinin.
Denne test sælges allerede for 85 dollars, men jeg må lige finde ud af, hvem sælger denne test til lande udenfor USA. Her er, hvad ZRT-Lab skriver om den: PROVIDER DATA SHEET. Iodine Testing in Dried Urine. Den er virkelig interessant at læse...
Sikke meget man kan læse sig til, om et andet menneske alene af det, som dette menneske, ellers ganske neutralt har skrevet på Nettet, hva'?
Ja, jeg tror at du kan få ganske meget ud af at indøve disse biofeedback-teknikker. Desuden kan jeg anbefale at google Viktor E. Frankl og hans bog "Psykoterapi og eksistens". Forfatteren er ophavsmand til "logoterapi" og begrebet "paradoksal intention", som udgør et sæt af vidunderlige, mentale redskaber til at håndtere alt der spænder imellem barndommens hæmninger/traumaer, til angst, stress, tvangshandlinger, søvnløshed... og alskens fobier i det daglige liv. Frankl har jeg også masser at takke for, og jeg tror at du er nøjagtig den rette person, der kan få maksimalt meget ud af hans værktøjer.
Hmm... hvad vil du gøre hvis lægen kun har pillerne at tilbyde? Blot de første ord du har skrevet om dit søvnmønster fik mig til at tænke på parasomnia, så jeg har mine tvivl, om denne læge overhovedet har lyttet, da du beskrev problemet for ham. Hvad så hvis han fortsat ikke lytter, eller værre - hvis han ikke aner hvordan det kan gribes ad? Jeg kender forresten til et tilfælde af parasomnia, hvor personen bruger en sovepille en gang ugentligt, "for bare fire gange om måneden, at kunne sove igennem". Det er så hendes måde at håndtere det på, siden ingen læger hvor hun er, aner hvordan hun kan hjælpes.
Ellers håber jeg at du kommer gennem højtiden uden stress og jag.
Jeg selv har bestilt sushi-bord til alle dage, og har ikke i sinde foretage mig andet i køkkenet, end oprydning og opvask.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14

Svar med sitat

Bokmerker