Sitat Opprinnelig skrevet av Helle99 Vis post
Jeg har netop udgivet en bog om lavt stofskifte. Se her: www.lavtstofskifte.info

Gennem mange, mange år gik jeg til lægen, fordi jeg ikke havde det godt. Til sidst fandt lægen ud af, at jeg havde lavt stofskifte. Jeg blev sat i behandling med Eltroxin - det hjalp IKKE. Men lægerne sagde til mig, at jeg var velbehandlet!

Det var så frustrerende, at jeg besluttede mig for selv at gå i gang med at læse forskning om behandlingsmulighederne for lavt stofskifte. Jeg fandt ud af, at det er faktisk videnskabeligt bevist, at mange ikke får det godt på T4-præparater.

Her på forummet fik jeg oplyst navnet på en dansk endokrinolog, som tilbyder behandling med både naturlige stofskiftehormoner og T3. Han behandler mig i dag - og jeg har fået mit liv tilbage! Han sagde ja, til at være faglig konsulent på min bog.

Jeg er journalist, og derfor var det svært ikke at samle alt det, jeg fandt ud af i en bog. Jeg håber, at den kan være en hjælp til andre, der oplever, at de ikke får det godt på trods at behandling - og at den kan være en overskuelig guide for ny-diagnosticerede til at få overblik over "lavt stofskifte", symptomer og behandling.

Mange hilsner fra Helle

Thyreoidea Landsforeningen
http://www.thyreoidea.dk
TL-Bladet nr. 4 December 2013

Nyt fra formanden

Bogen Få livet tilbage (omtalt i TL-Bladet nr. 3 2013) har udløst en lind strøm af henvendelser til patientforeningen, siden den udkom tidligere på året. Mange patienter identificerer sig med bogens hovedperson, journalist Helle Sydendal, og de fleste henvendelser drejer sig derfor om at få at vide, hvor de kan få den samme behandling som forfatteren, der fik det meget bedre, da hun kom i såkaldt kombinationsbehandling.

På de speciellæger i thyreoideasygdomme, vi i Thyreoidea landsforeningen samarbejder med, kan vi forstå, at der også er kommet ekstra pres på landets endokrinologiske hospitalsafdelinger, hvor man i givet fald skal udskrive denne behandling.

Fra samme læger hører vi om, at situationen i nogle tilfælde bliver så tilspidset, at det kan føre til en tillidskrise mellem læge og patient, hvis sidstnævnte kommer med det ene ønske at komme i kombinationsbehandling, og lægen mener, der ikke - endnu - er indikation for at skride til denne behandling. Fra patientside hører vi omvendt, at nogle læger ikke lytter til patienterne.

For patientforeningen er det umuligt at vurdere, hvad der er op og ned i hvert enkelt tilfælde - vi er jo ikke ved samtalerne i konsultationsværelset. Imidlertid gætter vi på, at dialogen mellem læge og patient i nogle tilfælde simpelthen kører skævt, ikke alene af de grunde, som nævnt herover, men også pga. kemi og holdninger. En konsultation er i lighed med andre samtaler et møde mellem forskellige mennesker, og når den ene er syg og måske derfor ekstra sårbar, og den anden har en faglighed at pejle efter, ja så kan det gå skævt.

Lægernes holdning til patienterne kan vi arbejde på at påvirke. Vores egen tilgang til lægerne kan vi ændre uden videre.

Vi kan ruste os selv så godt som muligt til samtalen ved at komme velforberedte og være velargumenterende. Så når man ofte langt. Derudover må vi være åbne for, at lægen har både faglig viden og erfaring, som kan pege i en anden retning end hen imod den behandling, vi ønsker os. Blandt meget andet siger de guidelines, som læger kan læne sig op ad, før de sætter en evt. kombinationsbehandling i gang, at patienten skal være udredt for andre sygdomme. Det er jo sund fornuft, at vi ikke skal eksperimentere med behandling af lavt stofskifte, hvis eksempelvis B12-vitaminmangel er den egentlige årsag til ens symptomer.

Hvis vi møder lægen med den holdning, at han/hun nok er en klaphat, der ikke ved noget som helst, bliver resultatet ofte derefter. Og jo, der findes givetvis klaphatte også blandt læger, men andelen er ikke større end i befolkningen generelt. Men møder vi op hos lægen med dårlig oplevelse med i bagagen fra tidligere møder, bør vi være opmærksomme på, at der er sket meget i lægernes holdning til behandling i de seneste år.

Jytte Flamsholt Christensen
Thyreoidea Landsforeningen
http://www.thyreoidea.dk