Viser søkeresultater 1 til 10 av 18

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    60
    Meldinger
    18

Standard Sv: Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    alt dette, til sammen, tyder på at du er i ferd med å utvikle en autoimmun thyreoiditt (Hashimoto's thyreoiditt) og forlang at han/hun tar symptomene dine på alvor - og gir deg en prøvebehandling med stoffskiftemedisin.
    Tusen takk, Bettie . Er det sannsynlig at man får prøvebehandling uten noen flere prøver, og hvilke prøver i tilfelle?

Noen som kan si noe om hvordan verdiene må være før man definerer at hypotyreose er utviklet? Hvor "langt unna" er jeg?

Og god Lucia-kveld !
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Exclamation Sv: Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO

Tankekors som du kan nevne for legen din, hvis du føler for det:
    Hvordan iallverden klarte leger og diagnostisere sykdommer før i verden?

For når det gjelder stoffskiftesykdom og legers evner til og SE symptomer og HØRE på pasienten;
    så ville det for mange av oss vært en STOR fordel og heller ha levd for 100 år siden!! = bedre behandling!

Jeg måtte bytte fastlege noen ganger før jeg kom til ei som var medmenneske/helbreder
    istedenfor nok en blodprøvesvar-er-fasit-fantast...

Håper du kan bytte fastlege - eller har mulighet til og dra til f.eks Heggeli i Oslo eller til Øverby i Arendal

Her er flere som anbefales:
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10439
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Sitat Opprinnelig skrevet av Tipi Vis post
    Tusen takk, Bettie . Er det sannsynlig at man får prøvebehandling uten noen flere prøver, og hvilke prøver i tilfelle?

Noen som kan si noe om hvordan verdiene må være før man definerer at hypotyreose er utviklet? Hvor "langt unna" er jeg?
    Flere som har skrevet på forumet, har klart å diskutere seg til en prøvebehandling med Levaxin. Det er ingen "quick fix" i seg selv, og det tar måneder å komme til et stabilt hormonnnivå og riktig dose, men det lar seg gjøre. Når man skal ha en slik diskusjon med legen, er det en stor fordel å ha lest seg opp på forhånd, det gjør at du blir tatt mer på alvor. Anbefaler deg derfor å fortsette å lese i trådene på forumet her, det har vært veldig nyttig for meg og mange andre.

Hvordan verdiene må være før man definerer at hypothyreose er utviklet ... Ut fra symptomene dine, har du jo hypothyreose allerede. I Norge er det vel slik at TSH for friske personer skal ligge i området 0,5 - 3,6 mlE/L, og Fritt T4: 8–20 pmol/L. Har du en TSH som beveger seg over 3,6, og FT4 under 8, vil det ofte føre til at legen tilrår at du begynner med Levaxin. Nå er det jo slik at dette er en grense som er satt av et lege-råd, og den varierer fra land til land. I Tyskland er det visstnok slik at øvre anbefalte grense for TSH er på 2,5, og tyske pasienter blir da forhåpentligvis ikke gående så lenge og hangle som vi er nødt til her i Norge. Noen norske leger (ifølge det jeg har lest her på forumet) har det for seg, av en eller annen grunn, at pasienter ikke skal behandles med medisiner før de har en TSH på over 10. Man kan jo bare forestille seg hvor syke pasientene da skal bli før de får behandling Det er jo også slik at vi ikke er like alle sammen, heller ikke biokjemisk, og det betyr at det er forskjellig hvor høye hormonnivåer vi skal ha for å trives. Noen kan kanskje ha det helt fint med en FT4 på 12, mens en annen er skikkelig dårlig.

Det ser jo ellers ut til at de fleste relevante prøvene er tatt, men det er mulig det ville være en god ide å undersøke jod - det er nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal gjøre jobben sin. Mange leger velger nok, i et tilfelle som ditt, å ta nye blodprøver om et par måneder. Hvis det da viser seg at TSH stiger og FT4 har sunket siden sist, er det et signal om at det er en hypothyreose under utvikling.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei Tipi. Har du vurdert muligheten at du kanskje kan gjøre noe med betennelsen i kroppen, redusere antiTPO og balansere kroppen på annen måte enn å bli avhengig av stoffskiftemedisin? Jeg tenker på diett, paleo, lavkarbo, behandle en eventuell dysbiose, passe på å ha optimale verdier av B12, D3 etc i kroppen. Ta en god del gode tilskudd. Det finnes flere helhetsleger som kan hjelpe til med å finne årsaken til problemene og balansere kroppen. Jeg tror ikke det er noen god ide å bare kompensere et eventuelt tap av hormoner med syntetiske hormoner. Man må gjøre noe med selve autoimmuniteten. Lykke til videre

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Hei Tipi. Har du vurdert muligheten at du kanskje kan gjøre noe med betennelsen i kroppen, redusere antiTPO og balansere kroppen på annen måte enn å bli avhengig av stoffskiftemedisin? Jeg tenker på diett, paleo, lavkarbo, behandle en eventuell dysbiose, passe på å ha optimale verdier av B12, D3 etc i kroppen. Ta en god del gode tilskudd. Det finnes flere helhetsleger som kan hjelpe til med å finne årsaken til problemene og balansere kroppen. Jeg tror ikke det er noen god ide å bare kompensere et eventuelt tap av hormoner med syntetiske hormoner. Man må gjøre noe med selve autoimmuniteten. Lykke til videre
    Nu er det en "specifik" betændelse, hvor bestemte antistoffer angriber bestemte væv eller (som i Hashimoto's) bestemte enzymer. Det er totalt korrekt som Karatekid siger, 100% korrekt at man kan omlægge kosten til anti-inflammatorisk, og dette vil umådelig lette og endda fjerne mange symptomer, og ellers generelt at forbedre trivsel.

Men det vil ikke fjerne/helbrede selve sygdommen, Tipi. Det vil holde den i skak, men det vil ikke udbedre den hormonskade, der allerede er sket. Du er 47 år gammel, og det betyder at du er på tærsklen til overgangsalderen, som byder på flere hormonale ændringer, som i hvert fald ikke hindrer det løbske immunsystem i at overreagere. Snarere tværtimod - så kostomlægningen er under alle omstændigheder GULDVÆRD, men jeg kender ingen eksempler på modne kvinder, der er blevet deres Hashimoto's kvit alene ved kostomlægning.

Jeg kender til flere tilfælde, hvor yngre mennesker fik deres Hashimoto's til at gå i 100% ro efter en 100% konsekvent kostomlægning inkl. lige så konsekvent tilrettelagt "kosttilskud-program", dog ikke forever, desværre. Hashimoto's er kommet tilbage senere i livet alligevel.

Du er allerede ved at betale en høj pris for din tilstand, Tipi. Familielivet og jobbet befinder sig allerede i risikozonen... Spørgsmål er så - tør du lade tiden at gå og udskyde kampen om behandling i forventning om effekten af kostomlægning?

Forudsat veldiagnosticeret og velbehandlet med rette lægemiddel i rette doseringer - er det ingen ulykke å bli avhengig av stoffskiftemedisin.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Forundrer meg litt over at TSH faktisk synker fra den første til den andre prøven du legger ut her. Med tanke på at FT4 faller ganske mye, så burde TSH stige.
    Ikke hvis blokerende TRAS er i spil. Det er ikke en absolut betingelse, at man skal have Graves for at have TRAS. Man kan jo sagtens have Hashimoto's med både anti-TPO og TRAS. Går TRAS midlertidigt ned, stiger TSH... eller falder TSH når (den blokerende) TRAS øger.

Få målt TRAS http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/tras/ , Tipi.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    60
    Meldinger
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Spørgsmål er så - tør du lade tiden at gå og udskyde kampen om behandling i forventning om effekten af kostomlægning?

Forudsat veldiagnosticeret og velbehandlet med rette lægemiddel i rette doseringer - er det ingen ulykke å bli avhengig av stoffskiftemedisin.
    ...
    Ikke hvis blokerende TRAS er i spil. Det er ikke en absolut betingelse, at man skal have Graves for at have TRAS. Man kan jo sagtens have Hashimoto's med både anti-TPO og TRAS. Går TRAS midlertidigt ned, stiger TSH... eller falder TSH når (den blokerende) TRAS øger.

Få målt TRAS http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/tras/ , Tipi.
    Tusen takk, Anisa, Blondie og dere andre som har kommet med gode betraktninger og innspill - jeg setter STOR pris på det .
    Jeg satser uansett på å finne ut nok til å få til en god omlegging av kostholdet, men OGSÅ på snarest mulig å prøve å få i gang behandling. (Jeg har oppfattet dere slik at det ikke skulle være noen tvil om at jeg har "noe" som bør få, og som for at jeg skal bli bedre/best mulig - krever, behandling med tyroksin av en eller annen type.)

Jeg fikk ikke time før 2 jan, men laben vurderer visst uansett ikke prøveresultater i julen. Så jeg legger en strategi for den timen, og gir fastlegen min en sjanse til før jeg evt. søker hjelp annet steds. Men det er vel best å vente med kostomleggingen til jeg har tatt de prøvene (kl 8), så de blir "verst mulig" og forhåpentlig nok til å overbevise om at dette ikke er et vent-og-se-case. Men hvis jeg først kommer dit, bør jeg prøve å få naturlig tyroksin med en gang, eller er det bare å glemme?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Du kan jo undersøke muligheten for å få tatt prøvene (denne uka) så de er klare til neste legetime? Da sparer du noen dager og et legebesøk. ...eller hadde du plan om det uansett?

(Jeg har som regel ringt dagen før timen for å høre resultatet fra prøvene, så jeg får forberedt meg før legetimen. Har lagt opp alternative løp for time, ut fra prøvesvar og hva jeg vil at legen undersøker videre. Vi har en god dialog! Husk å få utskrift av prøvene også)

Medlem siden
    Dec 2013
    Sted
    Buskerud
    Alder
    60
    Meldinger
    18

Smile Sv: Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Du kan jo undersøke muligheten for å få tatt prøvene (denne uka) så de er klare til neste legetime? Da sparer du noen dager og et legebesøk. ...eller hadde du plan om det uansett?
    Jeg var der i dag kl 8 ja, men som ventet fikk jeg ikke ta dem før etter ny konsultasjon, siden legen har ført opp i journalen at jeg ikke skal ha nye prøver før om et halvt år. "Ca 500 i anti-TPO behøver ikke bety noenting, det varierer ofte. Og det koster jo penger med disse prøvene..." Så da må jeg først ta konsultasjonen, og så komme tilbake en dag senere for å kunne få tatt prøvene kl 8 ;-). Noen som vet hvor mye sånne tester faktisk koster?

Og kan noen si meg om kost-tilskuddene jeg allerede tar kan bidra til "penere prøveresultater", slik at jeg evt. skulle kutte dem ut en periode før neste blodprøve for å få "mer reelle" prøve-svar? Jeg tar: Amino-jern (gir 175 % av anbefalt døgndose), Bio-balanse vitamin-/mineralkompleks (vit C, D3, og E, vit B1,2,3,5,6,12, biotin, folsyre; Kalsium, Kalium, kobber, krom, Magnesium, Mangan, Selen, Sink - gir stort sett full eller dobbel døgn-dose av vitaminene, mindre av mineralene), Urbase (Fosfor, Kalsium, Kalium, Magnesium, Natrium - små til under halv døgndose - for mindre treg mage og mer energi /opplagthet om morgenen), linolje (omega 3,6,9) + noen ganger litt ekstra kalsium/magnesium (har hatt problemer med restitusjon og stive muskler/mye melkesyre). For øvrig "sunt" kosthold, lite ferdig/halvfabrikata.

Da har jeg satt opp følgende forslag til prøve-liste for legen, jeg tar gjerne kommentarer :
    S-TSH, S-fT4, S-fT3, S-Anti-TPO, S-TRAS; Jod, Prolaktin, S-CK og S-fosfat (var forhøyet i sommer), S-Magnesium, Vit B12, Vit D3. Pluss Kortisol spyttprøve over døgnet, men det er kanskje sekundært, dvs en evt. neste gang.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Flere som har skrevet på forumet, har klart å diskutere seg til en prøvebehandling med Levaxin. Det er ingen "quick fix" i seg selv, og det tar måneder å komme til et stabilt hormonnnivå og riktig dose, men det lar seg gjøre. Når man skal ha en slik diskusjon med legen, er det en stor fordel å ha lest seg opp på forhånd, det gjør at du blir tatt mer på alvor. Anbefaler deg derfor å fortsette å lese i trådene på forumet her, det har vært veldig nyttig for meg og mange andre.
    Jeg er en av de som har lest mye her (og flere andre steder) og hadde gode nok argumenter for å få prøvebehandling. Jeg har ikke utslag på anti-TPO (ikke da i alle fall), men har ikke undersøkt TRAS enda. Verdiene mine taler heller kanskje for sentrale problemer. Men du som har antistoffer har jo et meget godt argument der, og burde kvalifisere for ikke bare prøvebehandling, men BEHANDLING! Ikke gi deg på det! (Min lege innrømmer glatt at han ikke kan nok om alt. De er stort sett generalister).

edit: Og jeg er helt enig i at det ikke er noen quick fix. :-) Men jeg merka etter et par dager at det funka. Etter to uker er jeg bedre, men lang fra frisk, men det går den rette veien!
    Sist endret av Bellis; 14-12-13 kl 16:41

Lignende tråder

1. Høy anti-TPO, spontan abort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...
    Av Shadow i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 37
    Siste melding: 21-04-12, 09:57
  2. Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
    Av sivcath i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 22-01-08, 11:28
  3. Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
    Av sivcath i forumet Depresjon
    Siste melding: 22-01-08, 11:28
  4. Svar: 19
    Siste melding: 05-08-07, 16:36
  5. Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
    Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Siste melding: 15-06-05, 17:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn