Hej Jeanettelisa Det var længe siden...

Sitat Opprinnelig skrevet av jeanettelisa Vis post
Jeg ble konstatert hypo i 2010, og har gått fra kun Levaxin til Levaxin+levotyroksin, og nå har Jeg har gått på Efra Thyroid nå i ett år, og bortimot 6-8 mnd på dosen 25mcg Levaxin + 2 x 30 mcg Efra morgen, og 2 x 30 mcg Efra før middagstider.
Du mener nok ikke "levaxin-levothyroksin", men Levaxin-Erfa Thyroid (?).

Du kan ikke være overdoseret på så beskeden medicindose, hvoraf effekten af behandlingen, under alle omstændigheder er reduceret når Erfa Thyroid indtages om morgenen og ved middagstid. Det er fortrinsvis TSh som bliver påvirket til lav, mens nytteværdi af selve thyreoideahormoner i Erfa er ikke så stor når Erfa indtages om dagen, endda delt to gange.

De siste 4 mnd har jeg hatt litt varierende opplevelser med medisineringen. Jeg var en stund veldig veldig aktiv, trente omtrent hver dag, gikk ned i vekt, spiste kanonsunt og følte meg mer eller mindre som en meget sprek og frisk dame (superwoman om du vil) . Så begynte jeg å bli mer sliten, veldig løs mage, trente mindre men hold kostholdet i sjakk, så gikk fortsatt ned i vekt (gått ned 27 kg ved trening og kostendring til nå). Så fikk jeg en periode angst, og dårlig mage. Så ble det normalt en stund, men hadde ikke det helt store overskuddet. Trente litt før det nå sa helt stopp for rundt to uker siden.
Du har Hashimoto's (læste jeg i din "signatur-tråd") og ved fuldblods Hashimoto's kan du ikke slanke dig alene ved træning og kost-regime. Det som er sket, kunne være, er at det var dit kompenserende cortisol og adrenalin som har bidraget til vægttabet. Det er muligt, at værdier af cortisol er nu tippet over ("tomme binyrer") og de symptomer du nu har udviklet, eller som er kommet tilbage, kan hænge sammen med at kroppen kan ikke udnytte, selv meget store doser af medicinen, når binyrerne ikke (længere) kan bidrage med nok af cortisol til formålet. Cortisol hænger ubrydeligt sammen med cellernes evne til at lukke thyreoidea-hormoner ind, og dernæst sætte dem i arbejde med at producere energi.

Når du skriver spiste kanonsunt og kostendring - hvad betyder det for din daglige kost: kalorier og sammensætning?

Jeg har hatt ganske høyt stoffskifte før, da hadde jeg 120 i hvilepuls pga overmedisinering av Levaxin + levotyroksin, uten at vi målte noe verdier før det ble satt en stopper for.
Det må have været "Levaxin+Erfa Thyroid" du mente (Levaxin og levothyroksin er det samme). Hvad var din daglige medicindose da du var "overmedicineret"? Og hvordan blev der sat stopper for det? Fik det du bedre af det? Egentlig underligt, at lægen ikke har målt dine blodværdier da du var "overmedicineret". Er du sikker på at du slet ikke havde afleveret nogen blodprøver i denne periode?

Jeg tror med andre ord at jeg er litt høy, men siden pulsen min er normal, og jeg ikke har hjertebank, så er jeg redd for å bli for lav igjen. Legen tror jo også at jeg kan være overmedisinert, men som sagt er jeg redd. For om jeg går ned på medisin og blir for lav - da bryter jo H ut. Heller som dette enn for lav, for DET, er jeg ferdig med dét.
Du er ikke "høj", men derfor kan du sagtens være "hypermetabolsk" alligevel (symptom-sammenblandingen og udsving hyper/hypo kunne tyde på det, når det ikke kan ses på blodprøver), pga. forceret træning og forceret kosthold-regime over længere tid. Så her spørger jeg igen: når du skriver spiste kanonsunt (hvor længe har du gjort det?) og kostendring - hvad betyder det for din daglige kost: kalorier og sammensætning, hyppighed af måltider og hvor længe plejer disse måltiderne holde dig mæt ?