Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard RAPSolie er goitrogen = ødelægger stofskifte

Sikke lækre opskrifter!! Men Vigdis, please... Ikke med RAPSolie.

Når jeg bliver spurgt om opskrifter, laver jeg dem altid om så RAPSolien bliver erstattet med enten mild olivenolie, eller solsikkeolie (begge "fattige" på Omgea-6 som vi får alt for meget af i forvejen), eller kokosolie, eller MCT-olie. RAPSolie er kraftigt goitrogen ("goitrogener" er naturligt forekommende stoffer , der blokerer for kroppens evne til at udnytte skjoldbruskkirtelhormoner), skaber jodmangel og forværrer lavt stofskifte, eller slet og ret - giver folk lavt stofskifte.

Please, folk. Spis ikke RAPSolie og giv den heller ikke til børnene.

Brød med frø

5 egg
    1 beger cottage cheese
    1 dl raps- eller olivenolje (jeg brukte litt valnøttolje)
    Tilsett:

4 dl Kruskakli
    1 1/2 dl Havrekli
    3 ts bakepulver
    2 ts Sukrin
    2 ts Urtesalt ( jeg tok 1 ts salt)
    2 ts fiberhusk
    2 ts johannesbrødkjernemel (helsekost)
    1/2 dl sesamfrø ( jeg tok 1 dl)
    1 1/2 dl linfrø ( jeg tok 1 dl)

Lavkarbobrød II

Ingredienser

4 stk egg
    1 ts bakepulver
    0,5 bokser crème fraîche
    3 ss solsikkeolje
    60 g kruskakli
    40 g linfrø
    50 g sesamfrø
    50 g solsikkekjerner

6 egg
    1½ dl TINE Seterrømme
    6 dl havrekli
    1 dl solsikkekjerner
    1 dl sesamfrø
    4 ss linfrø (helst knuste)
    1½ ts bakepulver
    1 ts salt
    3 ss rapsolje

eller

INGREDIENSER TIL BRØD
    4 egg
    1/2 boks Crème Fraîche eller kesam
    3 ss kaldpresset olivenolje eller rapsolje
    1 ss bakepulver
    1/2 ts salt
    50 g linfrø
    60 g havrekli
    50 g sesamfrø
    50g solsikkefrø

Havreklibrød

4 egg
    0.5 boks creme fraiche
    1 ss bakepulver
    210 gram havrekli
    ca 1 ts fiberhusk
    3 ss olje
    litt salt
    Derudover, hvis der indgår mælkeprodukter i opskrifterne, forsøg at finde dem som IKKE er HOMOGENISEREDE. Os med lavt stofskifte, ikke mindst de "autoimmune" kan få fordøjelsen yderligere "besværet" af homogeniserede mælkeprodukter, fordi de unaturligt små, findelte mælkeproteiner og mælkefedt trænger ufordøjede gennem tarmvægge, direkte i blodstrømmen, og enten skaber eller forværrer kroppens autoimmune reaktion, som er forsvar mod ufordøjede mad-molekyler i blodbanen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hva spiser dere i stedet for brød

Jeg har tilgang på micro på jobben så jeg spiser som regel middagsrester. Eller rett og slett kokte egg med litt kaviar + litt frukt, søte tomater eller paprika.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Jeg har tidligere bakt flere av disse brødene, skåret opp og hatt i fryser'n til "late dager". Nå går det lite i sånt, men det hender jeg lager sandwichbrød/foccacia fra Fristende lavkarbo.

Har stort sett en boks med frø- og nøtteknekkebrød stående, men blir spist mest i helger når familien spiser sammen. Men stort sett går det i middagsrester til lunsj, eller salat (uten pasta og mais mm), smoothie m/kokosmelk, omeletter, egg&bacon eller den uslåelige komboen egg, avocado og tomat. Tilsett olje, majones, rømme eller fløte etter smak og sult (og fordøyelse). Uvant i starten, men så blir det fort en vane å ikke spise brød! Og etter enda en stund begynner man å legge merke til hvor MYE karbomat det er å få kjøpt ute...

Upasteurisert skulle jeg gjerne kjøpt mer av uansett, men det er så vanskelig å finne.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Det var en skriveglipp Anisa! Jeg har ikke brukt rapsolje på mange år, dette var ren kopiering av oppskriftene. Jeg bruker olivenolje
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Jeg spiser en variant af stenalderkost, og det, synes jeg, er godt. Der er ingen gluten i min mad, og det kan min mave godt lide. Og mavefedtet reduceres.

Se evt. http://www.againstallgrain.com/ for lidt inspiration. Hun bager på mandel- og kokosmel, så hvis det tåles er der godt brød og crackers at finde der.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Istedenfor brød, så spiser jeg musli. Til frokost eller når jeg er litt småsulten. Lager den omtrent sånn:

1 dl valnøtter
    1 dl hasselnøtter
    1 dl mandler
    1 dl gresskarkjerner
    1 dl solsikkekjerner
    1 dl sesamfrø
    1 dl linfrø (eller litt mindre, kommer an på hvordan fordøyelsen er)

Dette putter jeg i en kjøkkenmaskin og grovhakker.
    Smelter ca 3 ss cocosa, og ca 2 ss honning sammen i en kjele, tilsetter 1/2 - 1 ts kardemomme.
    Blander dette sammen med det tørre , (alt skal være dekket), og setter det i ovnen på 150 grader i 30 minutter.
    Når det har gått ca 15 min så rører jeg litt i blandingen.

Når blandingen er avkjølt, tilsetter jeg:

1 dl tørket blåbær
    1 dl tørket tranebær
    1 dl hampfrø

Jeg synes dette blir veldig godt, og spiser det med yoghurt naturell eller kefir. Kanskje ikke lavkarbo, men det holder meg behagelig mett veldig lenge.
    Grunnen til at alt er 1 dl er at hypohjernen min synes at det er greiest slik

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Sv: RAPSolie er goitrogen = ødelægger stofskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sikke lækre opskrifter!! Men Vigdis, please... Ikke med RAPSolie.

Når jeg bliver spurgt om opskrifter, laver jeg dem altid om så RAPSolien bliver erstattet med enten mild olivenolie, eller solsikkeolie (begge "fattige" på Omgea-6 som vi får alt for meget af i forvejen), eller kokosolie, eller MCT-olie. RAPSolie er kraftigt goitrogen ("goitrogener" er naturligt forekommende stoffer , der blokerer for kroppens evne til at udnytte skjoldbruskkirtelhormoner), skaber jodmangel og forværrer lavt stofskifte, eller slet og ret - giver folk lavt stofskifte.

Please, folk. Spis ikke RAPSolie og giv den heller ikke til børnene.

Derudover, hvis der indgår mælkeprodukter i opskrifterne, forsøg at finde dem som IKKE er HOMOGENISEREDE. Os med lavt stofskifte, ikke mindst de "autoimmune" kan få fordøjelsen yderligere "besværet" af homogeniserede mælkeprodukter, fordi de unaturligt små, findelte mælkeproteiner og mælkefedt trænger ufordøjede gennem tarmvægge, direkte i blodstrømmen, og enten skaber eller forværrer kroppens autoimmune reaktion, som er forsvar mod ufordøjede mad-molekyler i blodbanen.
    Detter er en gammel tråd, men jeg drister meg til å spørre likevel ;-)

Når rapsolje blir varmet opp, forvinner ikke da de skadelige(goitrogener) stoffene?

Lignende tråder

1. Brød uten gjær. Mye proteiner, fiber og sunt fett!
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-09, 19:21
  2. snegler som spiser kattemat
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 5
    Siste melding: 14-12-06, 21:12
  3. Hvor mye aktivitet har dere i hverdagen, prøver dere å få trent?
    Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-06, 22:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn