Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
Jeg tror ikke, jeg helt forstår, hvad du mener med dit seneste indlæg, VibekeW, men i hvert fald så burde man jo bruge Facebook til det, det kan, og så alle mulige andre fora til alt det andet. Og nej, Facebook er ikke godt at lægge nogen videre information på. Men det er faktisk netop en god mulighed for at protestere over tingenes tilstand, enten man bryder sig om mediet eller ej. Både presse og politikere lægger mærke til, når folk protesterer på Facebook, og derfor kan man netop bruge det medie til at gøre alle mulige problemstillinger mere kendte.
Nogen gange er det altså enten eller, for lige så lidt som man kan både blæse og beholde mel i munden, på samme tid - kan man både styrke/skabe synergi (fordel) for Facebook og for ikke-Facebook. Det er og forbliver sådan, at hver gang man linker eller henviser folk til Facebook - årelader man alle ikke-facebook netsteder, der netop er gode til det som Facebook er dårlig til: arkivering, opbevaring og genfinding af viden. Så er vi lige vidt, eller faktisk værre, så vidt jeg kan se, for dette nedlægger eller tørrer ud de frie netsteder, hvor budskaber ellers aldrig ville blive forældet.

Med hensyn til gennemslagskraft, på Facebook som andre steder - kræver det at der er tilslutning. Ved ikke i Norge, men i Danmark ved jeg, at f.eks. en gruppe blev oprettet for 2-3 år siden, med følgende introduktion: "Vi er en facebook gruppe for mennesker, der ønsker at naturlige stofskiftehormoner bliver tilgægnelige i Danmark. Vi håber der kommer rigtig mange medlemmer, så står vi stærkere for at dette kan blive en realitet. Gruppen er oprettet mhp. at få så mange medlemmer, at man kan henvise til siden, til de instanser der har mulighed for at gøre hormonerne tilgængelige i Danmark."

Det som er tilbage af den gruppe i dag er følgende: "Denne side er desværre ikke tilgængelig. Linket, du har fulgt, kan være i stykker, eller siden kan være blevet fjernet." Man kan ikke engang gå tilbage for at se hvad den sag handlede om, og da slet ikke kan man genoptage den. Og hvad har det så nyttet? Havde samme kald fået lov til at blive opretholdt på Internettet, kunne man gå tilbage og genoptage den, eller kunne den næste generation gøre det. Nu vil den derimod sandsynligvis ikke engang ane om 20-30 år, at der findes andet end syntetisk lægemiddel til at behandle lavt stofskifte, fordi alle informationer er forsvundet fra Facebook, fordi aktivisterne mistede gejsten.