Viser søkeresultater 1 til 10 av 98
Hybrid View
-
15-11-13, 20:34 #1
Sv: ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis”
Lenge siden jeg har vært på forumet nå.
Siden sist har jeg flyttet tilbake til Norge. Jeg flyttet til Ålesund for å kunne være mere sammen med mine gamle foreldre på deres gamle dager. Jeg er glad for at jeg fulgte innskytelsen i januar, for de døde begge med bare tre dagers mellomrom i slutten av september, henholdsvis 90 og 94 år gamle. Så høsten har vært tung, selv om det er vakkert at de fikk gå sammen etter 63 års ekteskap. De døde begge en naturlig død uten smerter. Og vi fikk ta et minnerikt farvel av dem med felles begravelse.
Og så har jeg måttet finne ny fastlege. Stor var min skepsis før første møte, og jeg hadde forberedt meg godt med gode argumenter for å få fortsette med Thyroid fra Erfa. Og så kjente han til medisinen! Han visste at den gav suprimert TSH!!! Han rekvirerte prøve også av anti-TPO og Vitamin D3 uten at jeg ba om det!!! Og nå har jeg fått svar på prøveresultatet der han skriver at Fritt T4 ligger i nedre del av referanseområdet, så om jeg har symptomer på lavt stoffskifte nå, så kan jeg øke dosen!!! Og det selv om TSH ikke er målbart!!! Tenk dere min lettelse! Jeg smilte fra øre til øre etter legebesøket.
Jeg kan også fortelle at jeg har fått fast jobb som lærer. Jeg har økt min inntekt anselig fra Sverige-tiden. Jeg jobber nå i 100% stilling, men er ganske trøtt etter endt arbeidsdag og arbeids-uke. Jeg får se hvor lenge det går, for jeg trenger å opparbeide pensjonspoeng etter jeg bodde i Sverige.
Men jeg har et spørsmål: Jeg har (etter 16 år) fortsatt forhøyet Anti-TPO. Målt til 26, med referanseverdi 0-6. Kanskje ikke så mye? Jeg trodde antistoffene forsvant når kjertelen var ødelagt? Betyr det at kjertelen fortsatt har noe produksjon, eller??
Ellers var verdien av D3 på 75. Det er ikke gitt noe referansenivå. Dette er vel ganske lavt??
Klem til alle gamle venner her inne!
-
15-11-13, 20:58 #2
Det kunne være, men da anti-TPO'erne i virkeligheden ikke "spiser" af kirtlen, men går efter enzymet Thyroid peroxidase, som kroppen bruger til jod-på/af-montering i thyreoideahormon, eller ved omdannelsen af T4 til T3 - kan det sagtens være, at i og med at T4 fra Erfa-tabletten skal omdannes til T3 - aktiverer dette TPO-antistofferne under alle omstændigheder. Så længe der er thyreoideahormon at omdanne - reagerer immunsystemet med at udløse anti-TPO (hos dem med Hashimoto's). Når der ikke er flere end 26 - betyder det at omdannelsen af T4 til T3 er så gradvis, at det kun trigger ganske få antistoffer. Hvis du var i behandling med Levaxin, ville det være langt mere frit T4 i omløbet (i Erfa findes ingen frie T-hormoner, kun proteinbundne, som frigives lidt efter lidt), og nok også flere anti-TPO'er.
Det er godt og vel halvdelen af hvad den bør være, men helt så ringe er det ikke. Du kan altid doble op i D3 om vinteren, hvor behovet for D3 er størst alligevel.
Tillykke med den gode oplevelse. Det var også på tide, at du fik fred på denne kant.
(Kondolerer
)
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-11-13, 21:17 #3
Takk for gode svar, som alltid, Anisa!!
-
18-11-13, 10:00 #4
Hej Akas, godt at høre fra dig
Og godt, du kom hjem til dine forældre.
Nielsigne
Lignende tråder
-
Autoimmun tyreoiditt
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 20-10-14, 14:45 -
Psykiatriske manifestationer af Hashimoto`s thyroiditis
Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 16-01-10, 22:38 -
Mestring av kronisk sykdom
Av Bittebitt i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 23-10-07, 08:40 -
Forbigående autoimmun thyreoidea sykdom???
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 03-06-06, 00:32 -
Kronisk tretthet og stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 05-08-05, 00:08

Svar med sitat

Bokmerker