Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Jeg finner det vanskelig å tro at lavt stoffskifte - som tross alt er en tilstand forbundet med lave hormonnivåer også i andre hormoner (østrogen er koblet til beintetthet) og dårlig opptak (intet opptak - ingen kalsium, d-vitamin, k-vitamin eller magnesium til å vedlikeholde bein med...) skal være så mye bedre enn lav TSH.
Nemlig.

Min mor fikk høyt stoffskifte da hun var i slutten av 40-årene, det var kanskje Graves, jeg vet ikke. Jeg vet ikke hvor lenge hun kjente på symptomer før hun gikk til lege. Da var hun imidlertid veldig dårlig, tynn og skjelven. Hun ble behandlet med Neo-Mercasole i flere år, til legen(e) var fornøyd. Hennes TSH var sikkert veldig lav da hun fikk diagnosen, men neppe så veldig lenge. Jeg aner ikke noe om hennes blodprøver, det visste hun ikke selv heller, dette var i 70-årene, da skulle ikke pasienter følge med på slikt. Jeg var ung å hadde annet å være opptatt av.

Mor ble aldri helt kvikk igjen, synes vi. Ved ca 70 års alder var det tydelig at hun var blitt kroket i rygg, hadde innimellom akutte smerter (som kom av virvellbrudd, har jeg forstått senere). Hun brakk skulder, håndledd og så til slutt begge lårhalser i tur og orden. Fra ca 80 års alder ble hun etterhvert dement.

Hun ble nok overbehandlet for sitt høye stoffskifte, det er jo så farlig, mens litt lavt ikke gjør noen skade.... Det er like sannsynlig at dette har gjort henne benskjør som den antakelig korte perioden hun hadde høyt stoffskifte. Det er i alle fall hva jeg tror.

Benskjørhet er uansett årsak en smertefull og vanskelig tilstand å leve med. Det har jeg sett på nært hold.