Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Smile Overgang til Armour Thyroid

Vært hos legen og fått rp på Armour! Store forhåpninger til dette. Han var litt usikker på doser og skrev ut en boks med lavest dose (15mg), fordi han ikke visste, som han sa. Det er jo bare å ta mer, og om jeg vil ha bokser med høyere dose var det bare å si fra Jeg liker legen min!

Så, kloke hoder - hvordan gjør jeg dette? Går nå på 900ug Levaxin i uka + 10ug Lio pr dag. Skal lese meg opp selv og, men tenkte aller først på dere. Jeg vet ikke om det lønner seg å trappe ned gradvis på levaxin eller bytte tvert? Vet heller ikke om det kan lønne seg å beholde noe levaxin - ser at det er ulik praksis ...

Takknemlig for innspill

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Overgang til Armour fra Levaxin

Først: Gratulerer med thyroid-resept. Og så: Ai-ai det var veldig små doser..

Når det gjelder og handle thyroid i Norge - så koster det uuuuforholdsmessig mye for de minste tablettene.
    Det er noen tråder hvor priser, merker og apotek blir omtalt - eks:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Fra ditt apotek har jeg fått følgnde priser oppgitt pr. 22 juni 2011:

Erfa thyroid, pakninger a 500 tabletter

30 mg kr. 1011,90
    60 mg kr. 1360,40
    125 mg kr. 1650,80
    Hvis du ikke allerede har levert inn resepten; be legen din om heller og få resept på 60 eller 125 mg tabletter;
    så får du heller dele i to. Medisinen er svindyr og det er sjakktrekk og gå for den laveste "kiloprisen" (apoteken oppgir jo ikke slik som matbutikkene må - men dette er jo ikke veldig avansert matematikk ;)

15 mg er en tøysedose (syns jeg). Greit nok og starte smått og pent - men får være måte på

Startet selv med 30 mg og doserte meg sakte men sikkert oppover. Til tider har jeg brukt 6 x 60 mg i døgnet.
    Nå bruker jeg stort sett 4 x 60 mg. Disse tablettene tar jeg gjerne rett før jeg skal sove.
    Tygger litt i dem før jeg lar dem løse seg opp under tunga.

Om du beholder Levaxin ved siden av, vil kroppen din motta "feil" signaler som i sin tur vil gi misvisende blodprøvesvar. Så kan det fort bli feiltolkninger.

-hvis jeg var religiøs; så ville jeg be for at du skibbet ut Levaxinen tvert

pssst:
    jeg prøver for tida ut Tyroid-S og den fås kun i 60 mg.
    Når jeg bruker erfa, blir det 125 mg-tabletter, men jeg har 60 mg stående også - for det hender jo at jeg doserer litt opp eller ned og DET passer ikke 125 mg noe bra til
    Sist endret av Kevlin; 23-10-13 kl 23:22 Begrunnelse: Måtte ta med et lite pssst
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Overgang til Armour fra Levaxin

Jeg tok min vanlige dose Levaksin (100 mcg) den ene dagen og ingenting morgenen etter. Til natten startet jeg med naturthyroid og jeg valgte og starte på 1 grain. Jeg fikk mine tabletter på 60 mg/1grain.
    Over de neste ukene økte jeg jevnt og trutt opp til 120 mg/2 grain, men fra der har jeg tatt det veldig rolig. Bruker nå 2 1/2 grain hver natt.
    Jeg valgte og ta naturthyroid som det siste jeg gjør før jeg legger meg etter råd fra Anisa, og det har fungert utmerket for meg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Overgang til Armour fra Levaxin

Serene Jeg selv er gået direkte fra 100 mcg Eltroxin til 2 grain Thyroid, fra dag til dag. Det gik godt, men endnu bedre blev det da jeg efter 3 år har hørt om (og testet) at tage Thyroid til natten. Da kunne jeg først for alvor mærke bedringen. Det er endt med en sommerdose på 2½ grain/dag og vinterdose på 3-3½ grain/dag.

Det er ikke for godt at starte for langsomt og for langt nede i doseringen (hvis man - ganske unødvendigt - hører til de "over-forsigtige"), fordi den lave dosering faktisk kan nedsætte stofskiftet i en periode til at begynde med. Og den senere, gradvise øgning vil derfor også forløbe mere trægt end den ellers ville, hvis det skete ud fra en højere dose og hurtigere. Du kan læse Tinas svar https://www.stofskifteforum.dk/showt...l=1#post141473 i tråden Guide til selvbehandling med Armour Thyroid, som refererer til en engelsk artikel, der netop forklarer grunden til, at for lav og for langsom opstart, kan medføre en forbigående forværring. Lykke til

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Nå bruker jeg stort sett 4 x 60 mg. Disse tablettene tar jeg gjerne rett før jeg skal sove.
    Tygger litt i dem før jeg lar dem løse seg opp under tunga.

pssst:
    jeg prøver for tida ut Tyroid-S og den fås kun i 60 mg.
    Ai-ai Kevlin... Det er ikke så godt at tygge på Thyroid-S. Har svaret i din egen tråd https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9268 for ikke at afspore Serenas.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Først: Gratulerer med thyroid-resept. Og så: Ai-ai det var veldig små doser..

Når det gjelder og handle thyroid i Norge - så koster det uuuuforholdsmessig mye for de minste tablettene.
    Det er noen tråder hvor priser, merker og apotek blir omtalt - eks:

Hvis du ikke allerede har levert inn resepten; be legen din om heller og få resept på 60 eller 125 mg tabletter;
    så får du heller dele i to. Medisinen er svindyr og det er sjakktrekk og gå for den laveste "kiloprisen" (apoteken oppgir jo ikke slik som matbutikkene må - men dette er jo ikke veldig avansert matematikk ;)

15 mg er en tøysedose (syns jeg). Greit nok og starte smått og pent - men får være måte på
    Og den typen jeg bruker har 30mg som minste type. Jeg deler dem for å kunne justere med 15mg

Jeg synes det er greit å ha 30mg + 60 (eller nå som jeg vet at jeg minst trenger såpass mye; 125mg-tabletter). De har jo generelt god holdbarhet, og jeg legger basisdosen med de større tablettene og så finjusterer jeg med de små tablettene.

Men - det er helt greit å bruke de 15mg til å prøve seg fram med (selv om det blir ganske dyrt) og så får du heller snakke med legen når både du og h*n har mer erafaring. Det som ER viktig når du har en "villig, men uerfaren" lege er at h*n blir gjort oppmerksom på at blodprøvene vil se radikalt annerledes ut på thyroid kontra levaxin - og at dette er normalt. Mange leger blir skremt når tsh går mot null, fT3 går opp og fT4 synker og glemmer å legge MEST vekt på om pasienten har det bedre eller ikke...

Når det gjelder overgang så tror jeg det kommer an på hvordan man selv er som person (risikovilje - går man sakte ut i vannet eller hopper man uti... ) og hvor dårlig man føler seg på syntetisk. Jeg trappet ned og var fornøyd med det - andre har gått rett over og vært fornøyd med det. Noe etterjustering vil man måtte gjøre uansett... og helt 100% knirkefritt på første forsøk går det vel sjelden.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Tusen takk for masse flotte tilbakemeldinger og tips! Dere er herlige!

Planen jeg har laget går ut på å hoppe i det Kutter Levaxin og Lio og går rett på Armour kvelden etter. Starter på 30 og øker til 60 etter noen dager og tar det derfra. Får ny rp fra legen min, 125mg, som jeg kan dele og justere med 15mg pillene.

Går og venter på sms fra apoteket om at jeg kan hente 15mg ............

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Thumbs up Sv: Overgang til Armour fra Levaxin

Så flott - det blir nok bra

Nå har jeg ingen lenker og tilby så seint, så må ta det etter hukommelsen:
    ift kroppens forskjellige hormonslipp - samspill;
    så vil du gi binyrebarken en hjelpende hånd/utsette kroppen for mindre belastninger i og ta thyroid om kvelden.
    Det aller beste er og ta thyrodi ved tre-fire tida på natta;
    men de fleste har jo sovet noen timer allerede da

Tvi-tvi
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Standard Dere som tar Armour på kvelden

Jeg har, etter råd fra Anisa, tatt Armour etter jeg har lagt meg og løst dem opp under tunga. Men jeg har jo da allerede pusset tennene. Vil ikke dette på sikt være uguntstig for tennene? Og hvis jeg løser dem opp først og pusser tenner etterpå er vel faren tilstede for å spytte ut tablett-fragmenter.. Hvis dere skjønner hva jeg mener ;) Hva gjør dere?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Dere som tar Armour på kvelden

Sitat Opprinnelig skrevet av serena Vis post
    Jeg har, etter råd fra Anisa, tatt Armour etter jeg har lagt meg og løst dem opp under tunga. Men jeg har jo da allerede pusset tennene. Vil ikke dette på sikt være uguntstig for tennene? Og hvis jeg løser dem opp først og pusser tenner etterpå er vel faren tilstede for å spytte ut tablett-fragmenter.. Hvis dere skjønner hva jeg mener ;) Hva gjør dere?
    Jeg har aldri tenkt over at det er "bakteriemat" i tablettene (er det det? Jeg tviler egentlig... ), så det har jeg ikke hatt noe problemer med.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Dere som tar Armour på kvelden

Jeg tar dem om kvelden, men jeg svelger dem hele, rett før jeg pusser tennene for kvelden.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 47
    Siste melding: 21-07-10, 21:50
  2. Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
    Av Delisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 21
    Siste melding: 29-04-10, 12:37
  3. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
    Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisiner