Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Hybrid View
-
01-11-13, 00:58 #1
Sv: Snarvei til tollens omregningskalkulator - Valuta
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
01-11-13, 06:35 #2
"– Jeg håper regjeringen gjør noe med tollgrensen allerede på statsbudsjettet som legges fram om to uker. Høyre og Fremskrittspartiet har tidligere vært tydelige på at grensen må heves. Dette er noe veldig mange forbrukere venter på, sier leder Paul Joakim Sandøy i Unge Høyre, til NRK.no." Kilde: http://www.nrk.no/livsstil/_-gjor-no...na_-1.11330262
Hvis det går i Norge, som det er gået i Danmark med hver eneste førstegangs-regering, dvs. bestående af partier der før var i oppositionen - vil jeg gerne æde min gammel hat, hvis de ændrer denne toldgrænse, uanset at de før "tidligere vært tydelige på at grensen må heves". Løftebrud er oppositionernes yndlings sport, så snart de får minister-taburetter at klæbe sig til.
Og nu har det norske toldvæsenet også fået sig en ny katten-efter-musen-leg... ved at afsløre at de har "taget"...
"flere utenlandske nettbutikker i å jukse med den norske 200-kronersgrensen, slik at norske kunder slipper å betale avgifter. Nå varsler Tollvesenet ekstra kontroller før jul." (...) "– Vi åpner pakken og sjekker at fakturaen samsvarer med egenerklæringen på pakken, eller så ber vi mottakeren sende fakturaen til oss. Alt som er kjøpt fra utenlandske nettbutikker kommer med en faktura eller regning, eller så er det betalt med kort, slik at det ikke er vanskelig å sjekke prisen på varen" Kilde: http://www.nrk.no/livsstil/ekstra-ko...sen-1.11323104
Det kommer til at koste mange penge, at udbetale løn til alle disse ekstra toldere... så tag det som en form for bidrag til samfundet ved at en lille hær af mennesker får et job i toldvæsenet og løn, i stedet for at gå arbejdsløse (ironi anvendt
).
Når det er sagt, så oplever jeg det nærmest som at borgere skal for enhver pris plukkes, mens næringslivet/handel skal for enhver pris beskyttes. Jeg oplever også at det norske handelslivet er urimelig i sin prispolitik, og jeg kan godt forstå at for flere er det nok sådan, at enten køber de billigere på nettet eller... må de helt undvære fordi de har ikke råd til at betale den norske pris for varen.
Jeg har en tastatur til PC, sådan en med lys i tasterne (allertiders tastatur kan jeg forresten hilse og sige
). I Norge koster den godt og vel 100 kr mere, hvilket udgør omtrent 15% mere end i Danmark, for samme vare (har valutaomregnet mellem danske og norske kroner). Jeg har set på andre priser også og... rent ud sagt - er forbandet på de norske venners vegne, dette vel at mærke velvidende at Danmark er ikke det billigste land i EU.
Det er tydeligt (for mig at se i hvert fald), at det norske næringsliv og de norske politikere, uanset partifarve, er fælles om at plukke den almindelige norske borger. Den norske borger skal arbejde og betale skat, betale dyrt for alt, betale moms, betale told, betale diverse afgifter og gebyrer og ellers... skal den norske borger holde mund og bøje sig for de magthavende. Så nej, jeg tror ikke at denne 200-kronersgrense bliver forhøjet. At forhøje den ville jo være såååå synd for næringslivet (og for statskassen, som om den ikke i forvejen allerede var fyldt til randen med oliepenge).
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-11-13, 09:16 #3
Dette er nok mest skremselspropaganda - ikke at de ikke åpner pakker, men at de skal gjøre det i så mye større omfang og på andre måter enn før. Jeg tror ikke de kommer til å ansette flere tollere - de åpner allerede en stor del av pakkene som kommer, og i hvert fall Posten sine tollere har lenge sagt at de ikke tar hensyn til hva som står på tolldeklarasjonen; det er fakturaen eller ordrebekreftelsen som gjelder. De har lenge hatt perioder der de sjekker ekstra mange pakker og en av dem bruker å være før jul. Så jeg tror ikke det egentlig er noen endring i praksisen deres. Men det er jo helt klart at de allerede bruker store resurser på dette.
Har du prøvd å kjøpe mat i Norge? Jeg bodde i Danmark noen år, og da jeg kom tilbake til Norge fikk jeg sjokk - jeg visste jo at det var dyrere, men at det var så voldsomt, var jeg ikke forberedt på. Min opplevelse var at maten var dobbelt så dyr - det er sikkert en liten overdrivelse, men det kan søren ikke ha vært langt ifra - i hvert fall når man i Danmark hadde vært bevisst på å handle billig fordi man var fattig student. Sånn sett så utgjør ikke hundre kroner mer for et godt tastatur så mye ;)

Svar med sitat
Bokmerker