Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Threaded View
-
31-10-13, 15:21 #7
Sv: Stress er også en fysisk sygdom
Opprinnelig skrevet av Den Anonyme Blogger
Desværre har bloggerens optimisme lange udsigter... Den 20. oktober 2010 publicerede Ekstra Bladet artikel med overskrift: Stress er også en fysisk sygdom : "To kirtler kan afgøre, om du bliver rask (frisk/red.) efter stress. Hvis de er ude af balance, er psykologsamtaler og nye tankemønstre spildte kræfter."
Disse to kirtler artiklen handler om er de to binyrer, placeret på toppen af hver nyre. Det som er særlig interessant, og relevant i forhold til "bloggerens" optimisme er, hvad siger lægerne til fænomenet "trætte binyrer". Nogle af dem bliver interviewet i artiklen:
- Der er en videnskabelig diskussion i gang om begrebet binyretræthed, men der kan meget vel være noget om snakken, siger Bo Netterstrøm. Han er en af landets førende stressforskere og overlæge på Arbejdsmedicinsk Klinik på Bispebjerg Hospital.
Direktøren for det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, der har meget fokus på stress og trivsel, tror ikke på binyretræthed.
- Det er lidt poppet, og jeg er ikke enig i teorien, siger direktør og læge Palle Ørbæk. (...)
Overlæge Bo Netterstrøm er bekymret over, at mærkatet binyretræthed vil sygeliggøre stressramte endnu mere.
- Når sådan en begreb introduceres, kommer det til at virke som en sygdom. Det vil jeg gerne væk fra. Sørg for at fjerne stressbelastningerne, tal med gode folk, f.eks. en god veninde, og få noget motion hver dag. Så skal dine binyrer nok begynde at tage fat igen, siger Bo Netterstrøm og understreger, at det kan tage måneder og måske endda år at rette op.
Det virker (iflg. artiklen) som om at Bo Netterstrøm er ikke så afvisende, men så er han heller ikke en af mange... og alligevel begynder jeg at tvivle, når jeg læser hans "gode råd" til at komme sig af stress. Er overbelastede binyrer årsagen til stress, kan samtaler med selv tusind gode veninder, forslå som skrædder i helvedet.
Kilder:
Ekstra Bladet
Stressforeningen
ADHDblog.dk
Forresten...
Denne blog blev efterfulgt i 2008 med opdaterings-bloggen Updates Adrenal Fatigue 2007 (på dansk), der også er væk fra Nettet, men gudskelov findes arkiveret på dette link: http://web.archive.org/web/201105110....blogspot.com/
"UPDATE
26. jan. 2007
Nu har jeg været på kuren præcis 2 måneder. På trods af at jeg først har fået de sidste vitaminer på plads i starten af det nye år er det bare gået jævnt fremad og siden jeg fik rigtige mængder af pantotensyre (b5) og b12 er der sket en ny positiv udvikling. Jeg magter nu min planlagte arbejdsprøvning endog med rigtig positiv resultat. Jeg
er begyndt at kunne holde mit gamle tempo hvor jeg får noget fra hånden i en fart!
Tinitus er væk - min hukommelse og koncentrationsevne er væsentlig forbedret - jeg får ikke kraftig øresusen når jeg belaster mig selv fysisk eller psykisk - smerter og myoser i hals, nakke og skuldre er næsten væk - jeg sover godt igen - min puls er stabiliseret - min angst er væk - mit energi-niveau er væsentlig forbedret - jeg har væsentlig kortere restitutions-periode end for bare 3 uger siden - jamen, jeg kan da blive ved med at opremse symptomer der er visket ud af min tavle - det er jo fantastisk.
Jeg er nu helt sikker på at jeg har, i perioder, haft massiv mangel-tilstand af pantotensyre ( brændende fødder og ondt i hælene + meget andet "godt" )! Jeg er 100% sikker på at pantotensyre, i de rigtige mængder, er én af de allervigtigste parametre, sammen med de 3 andre: magnesium, E-vitamin, C-vitamin, at få på plads så hurtig som muligt for at aflaste binyrerne. Sørg for at få fordelt doser i løbet af dagen! Vigtigt, MEGET VIGTIGT!
Jeg ved at der er langt igen men godt begyndt er jo som bekendt halv fuldendt! Jeg ved også at jeg skal passe rigtig godt på mig selv. Måske får jeg et tilbagefald på et tidspunkt men nu tror jeg at jeg kan leve med det! Jeg er sikker på at jeg kan finde det rigtige spor igen!" Læs mere...
Egentlig forstår jeg ikke, at folk overhovedet kan finde på, at fjerne så meget nyttig information, som ikke mindst - de selv har brugt oceaner af tid og slid på at samle.
Det er mig virkelig en gåde...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...
Av Ceven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-12-13, 23:29 -
Trætte binyrer og træning
Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-01-11, 05:58 -
Hypoglykemi. sliter med blodsukkerfall uten å ha diabetes
Av Knøttet i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 29-09-09, 21:32 -
Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 03-08-07, 15:35

Svar med sitat

Bokmerker