Viser søkeresultater 1 til 10 av 107
Hybrid View
-
29-10-13, 20:45 #1
Memo to myselft
Dette innlegget er kanskje mest til meg selv, som en cyberhuskelapp i hukommelseståka.
Jeg har lest dette tidligere, men slenger inn lenka for å minne meg selv på den:
http://www.stopthethyroidmadness.com/hashimotos/
Jeg svinger som en berg-o-dalbane mellom hyper og hypo, men er stort sett hypo.
Legen bekymrer seg mest over de "plutselige hjertebankepisodene", siden det foreløpig ikke er bekrefta antistoffer i blodprøver enda. Eller så har han ikke peiling. Jeg husker ikke akkurat i dette øyeblikk om anti-TG ble tatt i september, men jeg tror det - derfor trolig neppe utslag der ellers ville jeg huska det. Kan man ha symptomene på Hashimoto før det evt vises i blodprøvene? I lenka står det at Hashimoto ikke nødvendigvis vises i blodprøvene. (Jeg har et par ganger lurt på å spørre legen om det har noe for seg at jeg kommer inn for blodprøve på hhv hyper og hypo dag. Har ikke spurt. Det er vel måte på hvor mye info og spm en lege klarer å takle på én gang...)
De siste to ukene har håret mitt plutselig begynt å bli fett ila en dag. Har aldri hatt fett år tidligere, men kunne derimot gå dagesvis uten å måtte vaske håret (noe som funker brillefint på speiderleir i en uke).
Ingen endring i ernæring, vannforsyning, shampoer eller noe annet, så det er "tilstanden" min som må forklare dette. Jeg fikk plutselig tørr og sår hodebunn en gang i siste svangerskap. Jeg spiser nok fett til å smøre kroppen innenfra - dét merker jeg på at "krokodillehuden" på leggene (spesielt vinterstid) er blitt borte de siste tre årene på lavkarbo/lchf!
Jeg slipper virkelig ikke denne tanken om lavkarbo altså. Før lavkarbo var jeg normalt varm og "sunn og rund". Da jeg la om til lavkarbo ble jeg varm i kroppen, gikk ned til å bli "normalvektig", fikk litt mer energi, mindre humørsvingninger, bedre metthetsfølelse, bedre avføringsmønster (noe som også egentlig var bra fra før, men enda bedre på lavkarbo), lite søtsug, bedre hud, kjappere restitusjon etter treing, bedre på ALT! Helt motsatt av symptomer på lavt stoffskifte. Kanskje jeg utilsikta har kamuflert et begynnende lavt stoffskifte i flere år fordi jeg har lagt om til lavkarbo?
I tillegg har jeg tatt tilskudd av D3 på ca 1000 iu pr dag, og enda mer i perioder. Også Mg har jeg tatt ekstra, i det siste for å styrke omsetninga av D-vit. 1g-doser av C-vit også de siste mnd. Har i grunnen ikke følt meg på topp siden uke 15 i siste svangerskap, men med varierende form, og tidvis ganske så bra. Har siden dette bortforklart alt med pollenallergi, to små barn og dertil lite søvn, mye å gjøre, +++. Alt sånt er utelukket nå. Det kommer innenfra.
-
04-11-13, 09:43 #2
Etter en uke på "statlig" kosthold
En liten oppdatering.
Etter forrige legebesøk bestemte jeg meg for å, fram til neste runde med blodprøver, kutte ut lavkarbo, kosttilskudd (har bl.a tatt 1-3000 iu D3 og 1 g C-vit) ikke minst kokosolje og -melk. Det har gått en uke, og jeg kan si en ting: BLÆH!
På en uke merker jeg markant forskjell:
den trege fordøyelsen er like treg, men jeg er mer stinn. Den dårlige apetitten er fortsatt dårlig, men nå har det elendige søtsuget og den falske sultfølelsen tidvis kommet tilbake. Vektøkninga går fortere (sikkert vannretensjon). Tror jommen jeg merker en ørliten tendens til halsbrann også...!?
Noe jeg hadde glemt at jeg ble kvitt på lavkarbo: værfingre. Nå er det ikke bare fingrene, men hendene. Og resten av kroppen føles mye mer stiv også. Muskler/sener føles som råtne, gamle strikker, leddene låses og det knekker og knaker mange flere steder nå i tillegg til økt verking her og der.
I tillegg, noe som sikkert er en naturlig progresjon, er at øynene begynte å svi før helga. Tenkte ungene hadde dratt med seg øyekatarr hjem fra barnehagen, men det er visst ikke det. Bare føles sånn. Det svir i kantene og i natt var jeg fryktelig tørr i øynene. Ja, la oss ikke glemme denne natten.... Jeg våkna ved ca midnatt og var våken i tre (!) timer!
-
04-11-13, 09:56 #3
Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!
Jeg synes nå det er forferdelig at man skal måtte gjennom en destruktiv livsstilsomlegging for å bli syk nok
til å få hjelp. Har du vurdert å forsøke privat i stedet?
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
04-11-13, 10:01 #4
Ja, jeg tenker det samme som deg. Ødelegge for å prøve å få blodprøvesvar som kvalifiserer for diagnose (i mitt tilfelle en "nedadgående trend" siden jeg har så flotte verdier nå). Det er no' dritt! ...men det er kanskje det jeg må gjøre... Orker ikke å bruke mer energi på dette akkurat nå, så jeg har bestemt meg for å gå de tre ukene nå.
Har absolutt vurdert å gå privat. Jeg gjør det dersom jeg ikke kommer noen vei med legen neste gang jeg skal dit. Jeg synes fastlegen min er såpass ok, at jeg velger å være åpen med han om det, dersom jeg må gå til det skrittet å bruke privat lege. Så kan fastlegen skrive sykmelding (dersom jeg må ha det), følge opp ungene og se på blodprøvene...
-
04-11-13, 14:06 #5
Ja, jeg glemte jo å skrive at jeg dro fram pulsklokka forrige torsdag!
Har tidligere hatt hvilepuls på ca 67, men det var før lavkarbo (og ca 12-15 kg ned), før unger og da jeg trente på et moderat nivå for min egen del.
Nå kom jeg "lett" ned til 52.
Jeg regner med at min normale hvilepuls er rundt 62.
Skal sjekke igjen en dag jeg har bedre tid på meg så jeg får målt litt skikkelig.
-
05-11-13, 20:11 #6
Hei Bellis,
Som deg savner jeg også en diagnose/svar på symptomer. Fine prøver og har vært gjennom alle relevante tests. Du kan evt. lese om det i min tråd.
Jeg prøvebehandlet en stund med naturlig thyroid som jeg fikk tak i selv, og synes det hjalp. Fikk dessverre ikke det av legen, men jeg kunne få ta en liten dose levaxin.... Det sluttet jeg etter en stund med, da jeg ikke følte noen bedring og ikke fikk lov til å øke dose med legens velsignelse. Jeg synes det er problematisk å få tak i thyroid via nettet, og nå tar jeg ingen ting.
Jeg gikk over til glutenfri kost for ca 15 mndr siden, det har faktisk gjort meg i bedre form, enda jeg ikke har påvist noe antistoff hverken mot gluten eller annet. Jeg sørger også for å få i meg nok salt, en liten teskje salt i et glass vann hver morgen. Jeg har nok lidd under det som kalles østrogensdominans i mine beste år, tror jeg. Mange symptomer fulgte et fast mønster gjennom syklus. Nå som alderen tilsier at østrogennivåene synker, og syklusen har begynt å "hakke", blir denne runddansen brutt, og det føles som en lettelse. Aldri så galt at det ikke er godt for noe
Kom gjerne med kommentarer hvis du lurer på noe jeg har skrevet i min tråd.
-
07-11-13, 14:35 #7
Takk for innlegget, Tily!

Har lest mye av det du har skrevet, sikkert fordi jeg kjenner igjen mye av dette hos meg selv. Hukommelsen er ikke så god, så jeg husker ikke alle detaljene fra det du har skrevet. Synd at du ikke fikk fortsette på NT siden du fikk såpass effekt av det. Du har vel ikke gitt opp håper jeg?!?
Energinivået mitt er litt labert igjen (dette svinger litt for min del), så jeg er mest inne her for å lese for tida. Er ikke så synlig aktiv med å svare på innlegg.
Jeg gir meg ikke altså. Hvis det ikke skjer noe etter legebesøk og blodprøver om 2,5 uker, så går jeg privat. Eller, enda mer drastisk: skaffer meg NT på egenhånd og kjører prøvebehandling selv!
Så fort blodprøvene er tatt, er det tilbake til lavkarbokostholdet og i tillegg bygge opp med en solid base vitaminer og mineraler! Jeg ser også tegn på at binyrene mine jobber litt for mye, så de må jeg gi litt støtte og avlastning!
-
12-02-14, 19:26 #8
En viktig brikke?
Jeg tror jeg nettopp har funnet en viktig brikke!
Tusen takk til dere dennis og Anisa - til dennis for å sette meg på sporet om å øke magesyrenivået og Anisa med mye og god lesing!
Magesyre
Enzymer
Dette stemmer så godt, så godt! Dessverre.
Jeg har trolig hatt gradvis lavere nivå av magesyre samtidig som stoffskiftet gradvis har gått ned. Jeg snakker: årevis!
Og i det siste (etter oppstart av Levaxin) har jeg hatt økende tendens til sure oppstøt, ubehag i magen og noe lav ferritin (og tilhørende dårlige erfaringer med tilskudd av jern). Forstoppelsen ga seg heldigvis da jeg begynte med Levaxin, men mye tyder på at næringsopptaket er langt fra optimalt - det forteller gjenværende symptomer om...!
I dag har jeg begynt å ta tilskudd av saltsyretabletter.
Fra før spiser jeg lite karbohydrater, og tar tilskudd av probiotika (først og fremst kombucha som jeg lager selv) og spiser økologiske grønnsaker og egendyrkede grønnsaker, bær og frukt i sesongen - helst bare vasket. Og nå skal jeg sporenstreks slutte å drikke masse vann til måltidene, slik jeg ofte gjør!
Takk igjen. Dette forumet er en oase av kunnskap. Jeg lærer litt og litt. Nysgjerrigheten lenge leve!
-
13-02-14, 07:26 #9
Jeg brukte i en periode enzymer + saltsyre (dette produktet: http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...d=19&tid=&bid= ) og syntes det var fortreffelig. Jeg er rimelig sikker på at de fleste av oss har lavnivå mangler på mye etter å som regel ha gått lenge før diagnose. Av den grunn kan et sånt produkt være fint sammen med et variert kosthold.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
"Flotte" blodprøver - men hva med stjernene m.m.?
Av iCat i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 07-07-12, 23:02 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 22Siste melding: 13-04-10, 23:37 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 26-10-09, 14:27 -
Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
Av Joohoo i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 07-05-09, 13:38 -
"Flotte og normale blodprøver"
Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 11Siste melding: 04-03-09, 15:27

Svar med sitat

Bokmerker