Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Hybrid View
-
22-10-13, 10:20 #1
Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser
Et fint innlegg om autoimmunitet og høyere forekomst av cøliaki http://paljabekk.blogspot.no/2013/10...ke-finnes.html
I et nylig utgitt brev fra redaktørene i tidsskriftet Endocrine, skrives det om sammenhengen mellom autoimmunsykdommen diabetes type 1 og cøliaki. Mens cøliaki rammer rundt 0,3-1% av befolkningen er forekomsten av cøliaki hos dem med type 1 diabetes målt opp til 11%. Gluten og cøliaki er knyttet opp mot flere typer autoimmunitet, som for eksempel autoimmun tyreoditt, Addisons sykdom, autoimmun leversykdom, Sjøgrens syndrom og også type 1 diabetes.
Sammenhengen mellom kornvarer og autoimmunitet sammen med en mengde sannsynlige fysiologiske forklaringsmekanismer og kunnskapen om forekomsten av autoimmunitet blant befolkninger med lite eller ikke noe korn i kostholdet, gjør etter min mening kornvarer til den første matvaren man bør kutte ved slike sykdommer.
Forfatterne av dette brevet foreslår at også pasienter med type 1 diabetes som ikke har fått diagnostisert cøliaki kan tjene på et glutenfritt kosthold. Men grunnen til at jeg tar frem denne artikkelen er noe som skrives helt til slutt, nemlig dette:
"Til slutt må vi huske at GFD [Gluten Free Diet] er et veldig vanskelig kosthold å opprettholde livet ut."
Det er etter å ha lest en slik setning at jeg blir sittende å blunke og lurer på hva som egentlig har skjedd med menneskeheten. Jeg får litt samme følelse som når folk forteller meg at de synes det er ekkelt å gå barbeint.
Forfatterne forklarer hvor utrolig vanskelig det må være for noen å ikke spise gluten, spesielt når man har type 1 diabetes som også krever hensyn til andre kostholdsfaktorer. Nå er jeg ikke i tvil om at et glutenfritt kosthold kan oppleves uoverkommelig og vanskelig og jeg har all forståelse for fortvilelsen en pasient kan oppleve, men det er likevel, i den store sammenhengen, et ikke-problem.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-10-13, 11:12 #2
Sv: Pål Jåbekk: Overvekt handler ikke om hvor mye vi spiser
Endelig begynner noen leger å forstå http://www.express.co.uk/news/health...after-40-years
Cardiologist Dr Aseem Malhotra says the obsession with a low-fat diet has “paradoxically increased” the risk of heart disease.
Other experts have added their voices to his controversial call to end 40 years of advice to cut saturated fat – which has been described as “the greatest medical error of our time”.
They claim the guidance has left millions of people at risk of developing cardiovascular ~disease and “led to the over-medication of millions of people with statins”.
The public could just as effectively protect themselves by eating “real” food such as butter, milk and cheese and adopting the Mediterranean diet.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Prøverne, som handler om immunforsvaret
Av Nielsigne i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 0Siste melding: 29-03-12, 10:30 -
Thyroidea og kunst! En utstilling som handler om vår kjertel.
Av Mod i forumet Om forumet genereltSvar: 0Siste melding: 04-05-09, 00:27 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 13Siste melding: 25-10-08, 07:58 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 28-06-07, 22:01 -
Komplikasjoner ved overvekt
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 0Siste melding: 07-07-06, 01:27

Svar med sitat

Bokmerker