Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    23

Standard Sv: Lav T4 og høygravid

Tusen takk for svar! Jeg ser at det er mange muligheter for hva som kan være i veien her, og hvordan utsiktene er.

Jeg må si at fastlegen min tok dette alvorlig, og det var han som insisterte på stoffskifteprøvene i første omgang, etter at jeg hadde hatt diaré veldig lenge. Det er også han som mener stoffskiftet sannsynligvis bør behandles etter svangerskapet. Dette var første gang jeg var hos fastlegen, da jeg nettopp har flyttet, og han var på saken med en gang. Jeg følte ikke at han syntes jeg var hysterisk eller noe. Sykehuset (hvor jeg går til sv.skapskontroll) tok prøvene i forrige uke på beskjed fra legen, men de tar ikke resultatet alvorlig. De sier T4 er litt lavt, men at det ikke er noe problem så lenge TSH er normalt. Jeg ringte fastlegen og han var ikke enig i dette, og tok nye prøver av meg i går. Jeg husker ikke helt hvilke, men i alle fall T4 og TSH på nytt, og antiTPO. Sikkert flere også, han tok en full screening av alle mulige stoffer og vitaminer, lever- og nyreverdier og Gud vet hva. Prøvene ble imidlertid ikke tatt før klokken 12.00, og ikke fastende. Jeg får resultatene neste uke.

Jeg blir jo litt bekymret når jeg hører at det er såpass lavt med T4 på 8,9. Jeg ser at de fleste lab'er har en nedre grense fra 9-12 omtrent, så jeg tenkte ikke at det var så akutt lavt. Nå blir jeg jo itt bekymret for at dette kan ha skadet barnet, hvis jeg har gått lenge med dette nivået. Nå er jo babyen fullbåren, men jeg vet jo ikke hva verdiene mine var i begynnelsen av graviditeten. Man leser jo om hjerneskader og alt mulig ved for lavt stoffskifte i svangerskapet. Dette er vel uansett for sent å gjøre noe med nå.

Tror nok at jeg vil be om å bli henvist til endokrinolog hvis ikke alt er fint etter fødselen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    23

Er det noen som har peiling på hvor lavt stoffskiftet må være for at det skal være skadelig for babyen? Jeg aner jo ikke hvor lenge jeg har hatt T4 på 8,9.

Hadde ikke noen spesielle symptomer på lavt stoffskifte i begynnelsen av graviditeten, men hadde hyperemesis og var litt trøtt. Men det er jo normalt. Var i 80% jobb helt til jeg gikk på ferie, og det gikk helt greit. Men nå har jeg jo ikke voldsomme symptomer nå heller, så jeg kan jo ha hatt lavt T4 lenge for alt jeg vet.

Har også hatt vekstestimering av ungen (standard her pga lang reisetid til sykehuset), og hun er estimert til 3700g ved termin, som er 10% over snittet. Så veksten er i alle fall ikke hemmet.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Lav T4 og høygravid

Sitat Opprinnelig skrevet av sis Vis post
    Er det noen som har peiling på hvor lavt stoffskiftet må være for at det skal være skadelig for babyen? Jeg aner jo ikke hvor lenge jeg har hatt T4 på 8,9.

Hadde ikke noen spesielle symptomer på lavt stoffskifte i begynnelsen av graviditeten, men hadde hyperemesis og var litt trøtt. Men det er jo normalt. Var i 80% jobb helt til jeg gikk på ferie, og det gikk helt greit. Men nå har jeg jo ikke voldsomme symptomer nå heller, så jeg kan jo ha hatt lavt T4 lenge for alt jeg vet.

Har også hatt vekstestimering av ungen (standard her pga lang reisetid til sykehuset), og hun er estimert til 3700g ved termin, som er 10% over snittet. Så veksten er i alle fall ikke hemmet.
    Aha! "hyperemesis". Og så skriver du "og hun er estimert til 3700g ved termin". Det tænkte jeg nok. Alvorligt ramte af graviditets-kvalme (hyperemesis) mødre føder langt flere piger end drenge. Tillykke med din pige.

Jeg tror, at du roligt kan slappe af, tage det roligt og i fred forberede dig på fødslen. At du ikke har udviklet symptomer på lavt stofskifte er et rigtigt godt tegn. At dit barn er estimeret til 3700 gr er et andet godt tegn. Der er no way in hell, at barnet ville udvikle sig så flot, hvis du har manglet thyreoideahormoner fra starten af graviditeten, så mit vilde gæt er at dine hormonforandringer er først trådt til senere i svangerskabet, og fraværet af symptomer taget i betragtning, måske endda sidst i svangerskabet.

Det kunne være, at det er selve graviditeten som har fremkaldt forstyrrelser i kroppens hormon-feedback-systemet, som så forbigående har påvirket niveauet af T4. Det er set før og er kun seriøs såfremt tilstanden fortsætter også efter graviditeten. Hvis den fortsætter længe nok kan det begynde at give symptomer som i hypothyreose, uanset normalt TSH. Hvis man alligevel bliver behandlet med Levaxin, vil den nok ikke virke. Til gengæld vil Liothyronin virke, indtil tilstanden er væk igen, fordi den er reversibel ved behandling...

Jeg har kigget på lidt forskning i graviditeter hos kvinder med lavt T4 pga. ikke-hypothyroid syndrom (har beskrevet det i første indlæg) og hvordan det har påvirket deres nyfødte. I den kilde jeg har læst (abstract her) skrev de bl.a. i konklusionen: "Ændringer blev observeret under hele graviditeten fra 4. til 36. uge af svangerskabet. Alle børn fra disse graviditeter var sunde og havde hidtil normal udvikling. Omend vedligeholdelse af moderens euthyreoidisme under graviditet, specielt normal T4, er af betydning for udviklingen af ​​barnet, var der en række gravide hos hvem T4-behandling ikke kunne gennemføres på grund af ikke-hypothyroid syndrom, havde det ikke nogen negativ virkning på fosteret."

Det som har fået dig til at skrive her er din uro over det lave FT4. Mit første svar til dig omfatter alle (jeg kender) forhold relateret til kombinationen lavt T4 og normalt TSH. Det kan måske føles for meget at tage stilling til, men stort set kan kun en af mulighederne passe til en person, dvs. ingen kan have udviklet alle fem "tilstande" på en gang. Jeg selv "satser" på enten ikke-hypothyroid syndrom eller jodmangel, når jeg tænker på dig...

... vær selv opmærksom på det i fremtiden, såfremt dit lave T4 fortsætter. Du er i hvert fald informeret nu, og derfor også godt rustet i fald du skulle opleve hormonmangel i fremtiden. Betragt det som den fordel det er, fordi der er en hel del nybagte mødre som rammes af hormonproblemer/hypothyreose og de oftest aner ikke hvad der sker med dem. Med normalt TSH bliver de sendt rundt i systemet og møder op til 11 læger over flere år, før de omsider (måske) får en diagnose. Det er sådan noget jeg tænker mest på, når jeg svarer på indlæg, fordi hver tråd her på forummet bliver læst også af mange udenfor forummet, som måske har samme spørgsmål som dine.

Det er nu ikke mange dage til? Du er førstegangsfødende? Ha' en fin, kort og blid fødsel, sis.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2013
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    23

Tusen takk for beroligende svar! Da skal jeg slutte å tenke på det og heller se fremover

Jeg setter veldig stor pris på utfyllende svar. Jeg klarer nok ikke helt å ta stilling til alt nå, men det kan bli veldig nyttig å ha i den videre utredningen hvis nivåene mine ikke er normaliserte etter fødselen. Legen min var også innstilt på å utrede meg grundig etter fødsel hvis det ikke går over av seg selv, og henvise meg til ekspert. Så jeg har god tro på at jeg skal få behandling raskt hvis jeg trenger det.

Jeg har en datter fra før, og hadde hyperemesis da jeg ventet henne også, så jeg har tro på den jente-teorien Det er slitsomt, men vel verdt det! Det er kun 13 dager til termin, så nå er det bare å få tiden til å gå!

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn