Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Tråd: Lav T4 og høygravid
Threaded View
-
27-09-13, 08:32 #3
Sv: Lav T4 og høygravid
Det er umulig å svare på spørsmålende dine på noen kvalifisert måte med de prøvene du har tatt.
Jeg lurer på
- når ble prøvene tatt? Tid på dagen?
(Prøvene bør tas kl 8 - og man bør vite hvor langt uti svangerskapet for å kunne vurdere om fosteret har fått egenproduksjon eller om det i perioden prøvene ble tatt avhang av morens produksjon...Jeg husker ikke avgrensningen for dette, men tror bestemt at du har kommet så langt på vei at forsteret har egenproduksjon)
- har du referanseområdet for prøvesvarene?
(Varierer fra lab til lab og medfører at den samme svarverdien må tolkes ulikt dersom referanseområdet er forskjellig to laboratorium i mellom)
- ble det tatt anti-tpo
(Dette er viktig - anti-tpo vil fortelle om du har anlegg for autoimmun stoffskiftesykdom - den vanligste varianten med eller uten graviditet. En høy verdi vil egentlig fortelle om det er verdt å starte behandling tidlig eller vente - forutsatt at du er symptomfri.)
- ble det tatt fT3?
(fT4 forteller bare om lagerhormonstatusen din. Ikke alle har høy andel av lagerhormon som friske fordi kjertelen fungerer og ikke produserer "for lager" men heller "for bruk" i form av fT3. Med en gang man er i medisinering må disse verdiene tolkes annerledes enn hos friske - blant annet avhengig av hvilken medisintype man bruker. fT4 bør ikke vurderes isolert uten at fT3 også tas i tillegg til TSH.)
Tallene dine er ikke alarmerende lave forutsatt
- at du føler deg vel
- at din fT3 er høy nok
- at du ikke har høy anti-tpo
Når det gjelder undertrykkelse av egenproduksjon... så er det sterkt delte meninger om det. Stoffskiftemedisin ble testet på friske folk og de gjenopprettet sin egenproduksjon etter testingen, etter det jeg har lest. Men det er et faktum at har man stoffskiftesykdom og begynner medisinering så er det som oftest en enveisbilett. For oss som har denne sykdommen så er det ikke noe spørsmål om at medisinering er bedre enn alternativet.
Når det gjelder din situasjon ville jeg ha insistert på skikkelige prøver tatt kl 8. Det innebærer: fT3, fT4, TSH og anti-TPO i første omgang (TRAS og anti-tg er andre, men om du føler deg så symptomfri som kan kan forvente i et svangerskap så ville jeg ikke si at det err nødvendig). Når du får disse - MED referanseområde - så må de tolkes og symptomene dine tolkes. Først da kan man på en forsvalig måte ta stilling til om en prøvemedisinering vil være riktig for deg.
Det er en, stor varseltrekant - det er dersom anti-TPO kommer tilbake høy. Da kan det være verdt å prøvemedisinere selv om du skulle ha lite/ingen symptomer, rett og slett for å slå ned anti-TPO. Det kan være viktig under et svangerskap. Men du er så langt på vei at du nok er over det stadiet hvor dette er mest prekært.
Edit - og der hadde Anisa stått opp, ja ;)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Svar med sitat

Bokmerker