Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
18-08-13, 20:07 #1
Sv: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
Jod brukes for å behandle høyt stoffskifte. Det er altså helt feil at jod kan forårsake høyt stoffskifte. Det er svært usansynlig at du skulle klare å få i deg for mye jod via vanlige fødevarer. Det som er lurt som du selv nevner er å unngå gluten. Gluten kan bidra til å trigge autoimmune responser. Hadde jeg vært deg ville jeg heller prøve et tilskudd av jod.
-
19-08-13, 10:35 #2
-
19-08-13, 12:51 #3
"Almindelig" jod. Det er i hvert fald en almindelig for-behandling inden operationen for Graves, at patienterne får 100 mg kaliumjodid 3 gange dagligt i op til 10 dage, fordi før en operation skal patienten være euthyreoid for at undgå alvorlig hyperthyreose som følge af lækage af tyroideahormon over i cirkulationen under indgrebet. Desuden reduceres operative og postoperative komplikationer forbundet med anæstesi og kirurgi hos hyperthyreoide patienter.
In patients with autoimmune thyroid disease, there is abnormal autoregulation of iodine economy. Iodine-induced blockade of iodine organification persists and can result in or exacerbate (betyder: forværret men altid forbigående ved oprondelig jodmangel/red.) hypothyroidism in patients with Hashimoto's thyroiditis, or ameliorate (betyder: mildne/red.) hyperthyroidism in Graves’ disease. Thus, patients with Graves’ hyperthyroidism are more sensitive to the inhibitory effect of pharmacologic doses of iodine than normal subjects, making iodine treatment effective in some patients. In addition, pharmacologic amounts of iodine may acutely ameliorate (betyder: mildne/red.) hyperthyroidism by blocking thyroid hormone release. Kilde: Iodine in the treatment of hyperthyroidism
Og så vil du sikkert spørge om, hvorfor i alverden advares der mod jod i forhold til autoimmune sygdomme. Det er et godt spørgsmål! Problemet er, at medicin manifesterer sig selv i vandtæt adskilte segmenter, uden at flertallet af læger overhovedet beskæftiger sig med andet, end hvad andre segment-læger segment-forsker i segment-problemstillinger. Hvorimod læger og forskere, der arbejder på tværs af segmenter, de konstaterer sammenhænge som andre simpelt overser, og således erfarer de at over 90% af patienter med autoimmun thyreoideasygdom har jodmangel og... at det er graden af deres jodmangel der afgør styrken af deres reaktion på jod som behandling eller i kosten. Jo større oprindelige jodmangel, jo stærkere forbigående reaktion på tilførsel af jod.
Hvis disse autoimmun thyreoideasyge patienter fortsatte jodbehandlingen, i stedet for at flygte skrigende pisket af jodofobe læger råbende jod-advarsler - ville deres autoimmune thyreoideasygdom enten gå i remission eller blive markant bedre. Det er årsagen til at lige meget hvor meget selen de autoimmune med jodmangel pøser på - vil det ikke hjælpe og endda vil det få T4 til at falde yderligere, fordi sålænge jodmangelen opretholdes - vil selen undertrykke syntese af T4 hvilket hæver TSH, som immunsystemet vil besvare ved at øge antallet af antistoffer....
Man kan sådan set sige at de autoimmunt syge der ikke oplever nogen effekt af selen, eller som oplever en eller anden grad af forværring af deres autoimmune sygdom efter at de er startet på tilskud af selen - de har en underliggende jodmangel.
tooticky. Der er NO WAY IN HELL at din hyperthyreose er kommet tilbage pga. jod i din almindelige kost. Vores kost er gennemgående jodfattig og selv tilsætningen af jod i bordsalt er kun under 20% effektiv. Disse ekstremt små mængder kan godt nok forebygge udviklingen af struma, men er slet ikke nok til at have anden større effekt på helbredet. Hverken positiv eller negativ.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-08-13, 16:26 #4
Hej allesammen tak for jeres svar. Jeg kan forstå at jeg ikke har fået forhøjet stofskifte af at indtage for meget jod, men har jeg så fået for lidt? Hvad er for lidt jod pr dag?
Jeg har jo forsøgt mig med tilskud af selen 6 paranødder om dagen og derudover 2 stk i pilleform, og jeg synes faktisk mine øjne blev værre, tror dog jeg har nøddeallergi selvom jeg lige har været til priktest og blodprøver for alle fødevarer og fik at vide at jeg ingen fødevareallergier har? Hvis jeg bliver dårlig af selen tilskud anisa som du beskriver fordi jeg har jod mangel?
Nu spiser jeg 1 stk selen tablet med zink og a, b og c vitamin i, en kæmpenatlysolie og 1 c vitamin long pille, og 1 20ug d vitamin. Er det de rigtige doser? Eller overhovedet det rigtige?
Hov glemte lige at sige at jeg nu hver morgen drikker 1 hel kande te lavet på salvie og gyldenris for at prøve at rense min krop ud, og derudover drikker jeg i løbet af dagen ca 2 l vand med økologiske citroner i. Er det godt, jeg synes det hjælper på hævelsen om øjnene men desværre jo ikke formen på øjnene
Hej igen jeg skal til lægen på torsdag d 22 så vil jeg be om mine tal, hvile skal jeg have kun f3, f4 og tsh? Så kan nogen måske tolke på dem, vil prøve om jeg kan få tallene siden marts, for lægerne har jo hele tiden sagt at det ser fint ud og går den rigtige vej
HEj smgj tak for dit svar også jeg gør som dig selfmanagement og prøver nu her på forummet at få hjælp, super jeg har allerede forstået at jeg ikke er blevet syg af for meget jod. Nu skal jeg finde ud af om jeg så er blevet syg af at have fået for lidt? Søvn er vigtigt jeg er enig, men jeg har svært ved at sove i perioder rigtig svært. Jeg tager melatonin 3 mg ind imellem, sovepiller og baldrian. Hvis jeg sover dårligt bliver mine øjne værre dagen efter, sress er en svær størrelse prøver at leve meget stillenog roligt og i nogenlunde samme mønster
-
19-08-13, 17:26 #5
Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
Jod og selen bør begge være til stede i tilstrekkelige mengder. Hva som må til for å komme dit er vanskelig å vite, og vanskelig å få hjelp til å finne ut av, dessverre. For min del har det blitt prøving (heldigvis ikke feiling). Jeg har hele tiden ligget på 100-200microgram(?) selen daglig og over tid ca 1mg jod. Jeg startet med selen før jod. Mine antistoffer har fortsatt å falle i denne perioden så for meg er ikke jod noen trigger iallfall.
Det du sier at stress trigger øyeproblemet tror jeg er riktig og at det er vanskelig å håndtere. Et tips - det kan faktisk godt hende at lavere mengde melatonin (0.5-1,5mg) virker bedre enn den dosen du bruker i dag. Videre kan man "hjelpe" søvnen ved å unngå alle former for skjermarbeid og blålig lys (led + halogen + alle sterke lys) etter solnedgang. Ta heller en bok eller litt hånarbeide foran vinduet eller med en dempet lampe til søvnen vinker. IKKE ha sterkt lys på badet. Og forsøk å ha soverommet mørkt, men tilgjengelig for naturlig morgenlys. Og forsøk å komme ut i dag og lys - på dagen. Vi er fotosensitive vesen og det er det naturlige lyset som skal sørge for døgnrytmen vår. (Ja, jeg vet at jeg lett høres litt fanatisk ut når jeg snakker sånn, men jeg prøver selv og finner iallfall ut at det virker rimelig bra på meg selv.)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
20-08-13, 17:27 #6
Sv: Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
-
20-08-13, 17:59 #7
Sv: Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
-
20-08-13, 18:35 #8
Re: Sv: Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
Ja, jeg havner over referanseområdet. Men det vesentlige er hva man tar opp av det man putter i seg - du er tydeligvis mer effektiv enn meg sånn. Jeg gikk vel på 200µg i 3-4 mnd før jeg gikk over referanseområdet.
Det har vært forskning som har vist antistofføkning parallellt både med jodtilskudd og med selentilskudd separat. Men også nedgang med kun selen eller nedgang med selen + jod. Det ser ut til å være individuelt. Dr. Brownstein som har jobbet veldig mye med jod anbefaler å starte og fylle lagrene med selen først i en måneds tid før man starter kraftig jod-supplementering. Husk at jod ofte øker aktiviteten i kjertelen, og selen er nødvendig for at denne prosessen skal gå raskt og anti-TPO stimulerende stoffer bli hengende igjen. Det er sånn en frisk kjertel fungerer.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
20-08-13, 19:58 #9
Hej nu bliver jeg meget forvirret, jeg har prøvet St spise 200ug selen i kombination af 6psranødder og 100 ug som kosttilskud og d synes jeg mine øjne reagerede negativt, så satte jeg d ned til 1 tablet selen på 100ug ogvd ser ud til at fungere bedre for øjnene. Det har jeg taget i ca 14 dage nu skal jeg så tage tilskud af jod efter 1 måned med selen? Har forøvrigt megetcdårlige øjne når menstruationen kommer hver måned.
Sk
-
20-08-13, 14:21 #10
Hej tooticky

Jeg er rystet over, at du er så alene med alle de her ting. Det kan da ikke passe, du ikke kan få hjælp til det med dine øjne?! Men i hvert fald, selvom jeg ikke har forstand på Graves/ hyperthyreose, så har jeg sådan lyst til at sige til dig, at jeg synes, du skal koncentrere dine kræfter om at få hjælp og ikke spekulere på, hvad du skulle eller kunne have gjort anderledes. Antistofferne kan man desværre ikke styre. Der findes godt nok nogle ting, som man kan mærke - hvis man er en af dem, der kan ... men der er ingen entydige beviser på, hvorfor antistoffer opstår. "Sygdommen er et eksempel på en autoimmun sygdom, hvor årsagen til antistofdannelsen er ukendt." citat sundhed.dk https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...hyperthyreose/
Kan du ikke skifte hospital? Eller måske finde en praktiserende læge (fastlæge), der vil støtte dig mere igennem systemet? Det er jo sådan, at man selv skal sørge for, at ens journal kommer videre i systemet - og det kan man måske udnytte på den måde, at en evt. ny læge kan få dig at se uden at have den gamle læges evt. fejl og mangler at gå ud fra. Een eneste fejl kan gå igen i mange år, så jeg ville tro, ny læge og /eller nyt sygehus kunne gøre dig godt.
Jeg har selv en speciallæge i en anden region end den, jeg bor i. Besværligt, men det er det værd. Jeg rejser gerne tværs gennem landet for at få en behandling, jeg kan bruge.
Mht. stress er jeg helt enig - stress gør alt meget værre! Men der er hjælp at få. Søg og find den og vær god ved dig selv
Nielsigne
Ps. Du kan nok roligt ta' mere end de 20 µ d-vitamin - så længe, du bruger D3, i hvert fald. Måske kan du få taget nogle blodprøver, så du ved lidt mere om, hvad du sigter efter? Jeg tager to af de her på dage, hvor jeg ikke er i sol: http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html Om sommeren - på dage med sol og hvor jeg er ude - tager jeg gerne en
Der er også D3 i min multivitamin http://www.naturoghelse.dk/shop/spek...min-2697p.html (jern og K2 tager jeg ved siden af - lige nu dog med pause mht. jern.)
Lignende tråder
-
Lavt d-vitamin og jern
Av IngvildK i forumet D-vitaminSvar: 1Siste melding: 01-02-11, 17:47 -
Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
Av Susa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 4Siste melding: 20-11-09, 16:06 -
nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 5Siste melding: 06-06-07, 22:56 -
Hva har du gjort i dag?
Av Siri Ann i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 4Siste melding: 11-09-06, 22:00 -
Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 50Siste melding: 16-06-06, 23:36

Svar med sitat

Bokmerker