Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
18-08-13, 02:50 #1
Sv: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
Hei!

Graves er en autoimmun sykdom som måles i blodet ved en prøve som kalles TRAS.
Et auto-immunt høyt stoffskifte skyldes ikke noe du har spist, men er rett og slett at ditt immunsystem stimulerer skjoldbruskkjertelen til og produsere alt for mye stoffskiftehormoner og dermed presses stoffskiftet ditt i været.
Motsatt har man Hashimoto som måles med blodprøven anti-TPO og presser stoffskiftet ned fordi kroppens egne celler angriper skjoldbruskkjertelens evne til og produsere de nødvendige stoffskiftehormoner.
Nå vet jeg ikke om din TRAS har vært helt fin mellom disse periodene med synsproblem eller ikke (er synsproblem det eneste symptomet Graves har gitt deg), eller om den bare har ligget litt lavt en periode. Jeg vet heller ikke hvor høyt stoffskiftet ditt er (TSH, FT3 og FT4)
Hvilken behandling får du for Graves?
Når Graves angriper øynene så er det en auto-immun reaksjon der kroppens eget immunsystem angriper vevet bak øynene.
Jeg har selv ikke fått noen endringer på utseendet på øynene, så akkurat om det er noe som kan gjøres, vet jeg ikke helt, men jeg fant iallefall dette:
http://nhi.no/sykdommer/oye/oyesykdo...00.html?page=4
Selv om du skulle fjerne all jod fra kosten din, så vil ikke en auto-immun sykdom forsvinne, dessverre.
-
18-08-13, 05:28 #2
Det er sørgelig at det finnes så mye skrevet om at det utløses av jod, soya og annet. Var jod en syndebukk burde hele den japanske befolking ha høyt eller lavt stoffskiftet, de spiser enorme mengder jodholdig mat.
Trist å høre at dette har gått ut over øynene dine. Velkommen hit! Jeg håper du kan få det bedre etterhvert.
Jeg er dypt sjokkert over historien din med øynene dine. Jeg vet selv lite om Graves, men det ser ut som om de kanskje har gjort en bommert ved å ikke gi deg hjelp tidlig i forløpet, og deretter later de som om det ikke er noe problem? Du burde nok forsøke å finne en øyelege som kan gi deg en second opinion, for høre om det er mulig å gjøre noe med øynene dine.
Uansett tror jeg det er vesentlig at du nå forsøker, om du klarer, å legge vekk tankene om at du har selv forårsaket sykdommen din. Det blir en ekstra byrde å bære opp på alt annet. Autoimmune sykdommer rammer noen av oss. Og vi er uten skyld i det. Autoimmune sykdommer går i noen familier, det kan handle om arv og mange andre mmedisinske årsaker. Men du har ikke selv tryllet frem denne sykommen ut av ermene dine.
Varme tanker til deg
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
18-08-13, 10:25 #3
Re: Har jeg gjort mig selv syg med jod? jern og c-vitamin?
Dessverre er det sånn at noen av oss blir syke, selv om vi ikke har gjort noe "aktivt" for å sørge for dette. For min egen del tror jeg faktisk at min egen sykdom er utløst av en mengde faktorer - hvorav jeg har vært herre over svært få av dem. (Arv, sterke penicillinkurer i ung alder, mye amalgam i tennene og seinere stress, glutenintoleranse og uforsiktig utboring av gammel amalgam som da førte til en re-eksponerring for kvikksølv). Nok om det. Når man nå så har fått dette kors å være så er det bare å leve med det og redusere ringvirkningene som best man kan.
Jeg skjønner din redsel for jod. Men jeg tror både du og medisinen er på villspor der. Jeg har også en sykdom hvor allmennmedisinen mener at jod kan være skadelig, men har valgt å bruke jod (i kombinasjon med selen) og det har ikke gitt noen negativ utvikling (ei heller noen merkbart større positiv utvikling). Det som har hjulpet meg mest, og jeg vil våge å si at det også hjelper de aller fleste med autoimmune plager, er å bygge opp under immunforsvaret gjennom det du allerede har begynt med; kost (å unngå gluten og soya for veldig mange, samt andre allergener), samt mage-tarmhelse, vitaminer (spesielt d-vitamin, denne bør opp til nøyt-normalt i normalområdet) og stress management (inludert god søvn).
I tillegg til dette må man også angripe egne spesielle problemområder. For deg virker det som at øyesymptomene er ille. Dessverre kan jeg ikke noe konkret om øyekomplikasjoner med Graves, men det jeg vet er at gode leger må man dessverre lete lenge etter. Så ikke gi deg der. Om du kan så prøv å finne en privat lege eller en annen lege som kanskje kan se på tilfellet ditt fra en annen vinkel.
Og ikke ta på deg skylden for sykdommen. Det er rett og slett feil.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
18-08-13, 15:02 #4
Jeg bruker også jod. Mye. Og merker ingen bivirkninger på min hypotyreose
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Lavt d-vitamin og jern
Av IngvildK i forumet D-vitaminSvar: 1Siste melding: 01-02-11, 17:47 -
Hva er riktig dosering ved tilskudd av vitamin D3 og jern?
Av Susa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 4Siste melding: 20-11-09, 16:06 -
nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 5Siste melding: 06-06-07, 22:56 -
Hva har du gjort i dag?
Av Siri Ann i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 4Siste melding: 11-09-06, 22:00 -
Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
Av milla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 50Siste melding: 16-06-06, 23:36

Svar med sitat

Bokmerker