Det lyder ulækkert ligefrem at tilsætte gelatine til alt muligt. Og undgå rigtigt kød ... Der er i det hele taget nogle af Peat-tingene, der lyder som noget mærkeligt noget. Jeg googlede også Peat i går og fandt et sted, hvor man anbefales at spise lever men indtage kaffe med mælk i forinden, sådan at optaget af jern bliver mindre. Det er muligt, nogle kan have glæde af det, men for mange andre er det ikke en særlig fornuftig løsning, tror jeg.

Med hensyn til at undgå fiskeolie og fede fisk må man lige tage tungmetallerne i betragtning; man må så at sige variere sit indtag af tungmetaller ... og dermed af fisk fordi det er forskelligt, hvad og hvor meget af hvad, hvilke fisk optager. Rovfisk (og hvaler) har de højeste niveauer af tungmetaller i det hele taget, og dvs. at fx tun ikke er sundt i store mængder - faktisk er der nogle, der mener, vi burde undgå at spise tun i op mod 100 år (!) for at slippe for at indtage de tungmetaller, de ulykkeligvis er bærere af. En fisk som fx sild bliver ikke ret gammel og bærer kun på lidt tungmetal i forhold til mange andre. Fedtet i sig selv er jeg ikke bekymret over - overhovedet. Hvis fiskeolie var dårligt, fik min mor det ikke så utroligt meget bedre af at indtage det som kosttilskud, så for mig at se ender den dér.

Nielsigne