Oj, oj, oj... Ved ikke hvorvidt man kan sætte lid til netop dette link, hvor det er en tredje person der beskriver Ray Peats anbefalinger: "Peat is a big fan of dairy" eller " He is a big fan of (refined) coconut oil..." Hvad mon er andres fortolkning af Peats begrundelser for at acceptere eller afvise bestemte fødevarer.

Jeg komplet faldet af da jeg læste at...

"Peat is a big fan of dairy. He prefers milk with no added vitamins, raw if you can get it, but uses standard pasteurized-homogenized when there’s no alternative." Hvordan kan han på en og samme tid præsentere et ønske om tage vare på sit og andres helbred, og på den anden side blåstempler han homogeniseret mælk, hvor mælkefedtet er slået til så små dele, at de fiser ufordøjet fra tarmen og ind i blodet hvor de holder immunsystemet i fuld beskæftigelse indtil det bliver overbelastet og svækkes, så selv forsvar mod "legitime" indtrængere i kroppen bliver ineffektiv?

"He is a big fan of (refined) coconut oil..." Hvad er der galt med u-raffineret kokosolie, siden Ray Peat foretrækker den raffinerede?

• Han fraråder også "muskel-kød" og anbefaler i stedet gelatine pulver. Ved manden ikke af hvad gelatine fremstilles? Så godt som alt slagteriaffald bliver til kogt til gelatine. Intet må til spilde og største parten af verden "industriel" gelatine produceres i Kina der så sælger sin gelatine til Vestens fødevareproducenter. I disse halal-tider endda det meste af gelatine i industriel produktion fremstilles af kvæg - hud, sener, ledbånd, knogler og guderne ved hvad ellers. Hos kvæg smittet med Creutzfeldt-Jakobs findes prioner i knoglemarven, cerebrospinalvæske og i hjernen... Da prioner ikke er levende organismer, kan de ikke uskadeliggøres af hverken kogning, stegning, microbølger eller radioaktivitet. Prioner skal brændes lige som antrax (miltbrand), for overhovedet at kunne komme af med dem.... Jeg køber i-n-t-e-t som indeholder gelatine og hvis jeg gerne vil tilberede noget, hvor gelatine indgår som ingrediens, bruger jeg æble-pektin i stedet. Og jeg læser altid varedeklarationer. På den måde har jeg opdaget at f.eks. græsk eller tysk tzatziki jeg ellers var superglad for, af en eller anden mystisk årsag nu fremstilles tilsat gelatine. Det samme gælder de fleste danske og svenske syrnede mælkeprodukter... No thanks.

• Så ser jeg at han fraråder grøntsager der er dampet eller rå, og anbefaler kogte grøntsager i beskedne mængder. Jeg ved bare, at de fleste kogte grøntsager forvandles under kogningen fra lavglykæmiske (ikke triggende insulin) til højglykæmiske (intenst triggende insulin) som f.eks. gulerødder. Rå = GI 18 Kogte = GI 85. Det samme gælder alle rodgrøntsager og også frugt - hvor kogte frugt har et højt GI mens rå frugt har lavere. Ray Peat (iflg. referat i linket) anbefaler at erstatte rå frugt med kogt.

• Ray Peat sætter også lighedstegn mellem flerumættede fedtsyrer af animalsk og vegetabilsk oprindelse. Det betyder at han fraråder at spise fede fisk, men hvor skal så omega-3 komme fra i kosten? Tunfisk er rig på omega-3, men bliver det ikke for ensidigt? De fleste vegetabilske kilder til omega-3 er også rige på de flerumættede fedtsyrer, som man skal jo undgå ved ikke at spise fed fisk... Æg/æggeblommer er heller ikke længere så rige på omega-3 som de var før foderleverandører begyndte tilsætte soja og raps til foderet, også det økologiske, mens æglæggende hønsehold på græs findes nærmest kun til husbehov.

Indtil videre og med udgangspunkt i Pingvinens link, ser jeg at aktuelt er jeg kun uforbeholdent enig med Ray Peat i at fuldstændig af forvisse flerumættede planteolier fra kosten, og i klar favorisering af smør og kokosolie, dog ikke raffineret som han angiveligt skulle være fan of. Den eneste "forarbejdet" planteolie jeg bruger er MCT-olie.

Jeg er faktisk overrasket over kontrasten mellem mit indtryk af Ray Peats kostanbefalinger, og alle de superinteressante artikler han har skrevet, og hvis spor har jeg svært ved at se i hans kostanbefalinger. Det er som om det er en person der har opstillet disse kostanbefalinger og en anden person der lod sig interviewe af Mary Shomon om diverse omkring hypothyreose.