Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
08-05-13, 20:49 #2
Sv: Jeg er mor til ei jente på snart 12 år. Hjelp!
Hei!
Det var bra at du fikk en oppringning fra en lege som kunne berolige deg litt, jeg forstår at du ble satt ut av prøveresultatene til datteren din!
Den høye anti-TPOverdien forteller at immunforsvaret i kroppen hennes angriper skjoldbruskkjertelen, dette er en såkalt autoimmun tilstand. Man vet ikke årsaken til at immunforsvaret feilreagerer på denne måten. Når kjertelen gradvis settes ut av spill, og ikke kan gjøre jobben sin med å produsere tyroksin, ser man at TSH øker. TSH (thyroideastimulerende hormon) produseres i hypofysen, og når den merker at det blir for lite tyroksin i systemet, reagerer den med å øke TSH-produksjonen slik at TSH i blod øker. Verdien til datteren din er veldig høy, som du så av referanseområdet. Fritt T4 (FT4) blir lavt når skjoldbruskkjertelen ikke klarer å produsere.
Hodepine kan godt være ett av symptomene på lavt stoffskifte. Jeg har også en datter med denne sykdommen. Før hun kom i behandling med Levaxin, hadde hun voldsomme migreneanfall som kunne vare i tre døgn, med kvalme og lysoverfølsomhet. Med Levaxinbehandlingen forsvant hodepinen, nå har hun bare spenningshodepine av og til når det blir for mye stress. I tillegg var hun sliten, nedstemt og måtte sove mye.
Jeg kan ikke svare på hvorfor legen ville undersøke hypofysen hennes, men som du ser er det den som regulerer TSH-verdien. Jeg ville vel helst tro at det dreier seg om en autoimmun tilstand, i og med at anti-TPO er så høy. Du kan eventuelt ringe legen igjen og høre hvorfor? Det er gjerne slik at spørsmålene dukker opp etter at en har lagt på røret ....
Lignende tråder
-
Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 24Siste melding: 17-03-14, 19:58 -
HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 186Siste melding: 25-07-09, 17:43 -
HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 74Siste melding: 08-02-09, 13:04

Bokmerker