Jeg var akkurat som deg Mamma for 3 år siden.
Jeg stolte på legene for det var selvsagt de som visste best. Selv om jeg, som så mange andre, hadde vært uheldig ved valg av lege år tidligere i forhold til en slitasjeskade, så trodde jeg at det var bare max uflaks.
Om du har lyst til og lese i dagboken min, så vil du snart se hvorfor jeg ikke lenger blindt tror på legene og hvorfor jeg har valgt og ta ansvar selv. Fremdeles bruker jeg leger og jeg hører på hva de sier, men tar mine egne valg utifra det enkle faktum at jeg vet hvordan kroppen min fungerer og det er jeg som må slite om legene gir meg noe jeg ikke tåler.
Jeg har blitt behandlet med Levaksin, blitt undermedisinert og fått knutestruma fordi legen leste blodprøvene feil. Jeg har prøvd T3-tilskudd, men tåler det ikke. Jeg har blitt stort sett truet til og godta antidepressiva fordi det selvsagt måtte være psyken det var noe feil med siden jeg ikke ble symptonfri.
Jeg har argumenetert og lagt frem artikler og litteratur fordi jeg ville prøve naturthyroid siden jeg er en av de alt for mange som ikke blir bra med Levaksin.
Jeg har blitt fnyst av, ledd av og kjeftet på fordi jeg ville bruke den gode gamle naturlige thyroiden i stedet for Levaksin trass i at jeg ikke ble bedre etter flere år. Jeg ble av Nav beskrevet som "har nærmest invalidiserende symptomer fra stoffskiftet" da de uføretrygdet meg, men legen har stått steilt på at blir jeg ikke frisk av Levaksin - så må det være noe psykisk eller annet som spiller inn.
Joda, jeg skulle mange ganger ønsket at jeg hadde en lege jeg trygt kunne stole på, men stoffskiftet er komplisert, og leger lærer altfor lite om det under legestudiene. Det de lærer er at "Stoffskiftet er en bagatell så lenge du husker og ta Levaksinen din", men det vi her inne har erfart er at dette er veldig langt fra sannheten.
Og leve i en stoffskiftesyk kropp er absolutt ingen bagatell selv om vi husker og ta medisinen.