Sitat Opprinnelig skrevet av FruStration Vis post
Hejsa

Nu har jeg luret her med jævne mellemrum igennem de sidste to år, og fået mange gode svar, links og lignende til mange af de spørgsmål jeg selv har haft; jeg vil derfor gerne sige TAK til alle aktive her på dette forum, og præsentere mig på høflig vis.

Jeg er en kvinde på 30 år fra Aalborg i Danmark, jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min fødsel og har siden været i behandling med Eltroxin.

Eftersom jeg er født i en tid med 2 tv-kanaler og intet internet, har jeg igennem min barn- og ungdom ikke sat spørgsmålstegn ved min behandling, ja jeg har faktisk ikke set mig selv som syg - de "småting" jeg tumlede med var nok ikke så anderledes end hvad alle andre døjede med - troede jeg. Noget af et chok at finde ud af i midten af 20'erne at utallige depressioner, smerter, hukommelsesproblemer, vægtproblemer og generel utilpashed IKKE er noget alle døjer med. Hvor blev jeg vred! At vi på denne måde negligeres af sundhedssystemet og er henvist til EEN behandlingsmetode. At jeg så ydermere er opdraget til en (naturlig) respekt for autoriteter gør det så ikke bedre - lægens ord har jeg derfor tidligere aldrig draget i tvivl.

Jeg sidder nu i en situation hvor jeg (som alle I andre) sikkert har læst mere litteratur om stofskifte, skjoldbruskkirtel, t3, t4, eltroxin, thyroid end den gennemsnitlige læge - og stadig er det rigtigt svært at bruge denne viden til noget, når man ikke er medicinsk uddannet. For ... informationssøgning på internettet er fy-fy, og man får jo nærmest stemplet "hypokonder" hvis man stiller spørgsmål til sin behandling mere end een gang, så ...

Jeg er strandet med min forsyning af Eltroxin, besat af lysten til at prøve en thyroid-variant, men i tvivl om, hvordan jeg får LOV - uden at bryde gældende lovgivning (dvs. at slå sin inkompetente skvatnavle af en læge ihjel duer ikke).

Nå, sikke en svada ... men i hvert fald: Hej med jer :-)
Hej FruStration Du skrev til Minimax, der spurgt om hvad der sker, hvis man har hypothyreose og ikke bliver behandlet:

Sitat Opprinnelig skrevet av FruStration Vis post
Jeg er født uden skjoldbruskkirtel og forsøgte i 2003 at undvære levaxin/eltroxin. Jeg tog ingen levaxin/eltroxin fra marts til december. Resultat: TSH: 173. Rystende hænder og krop. Ude af stand til at læse og forstå en sætning på mere end fem ord. Paranoia. Depression. Ingen fokus/koncentration.

Fik et fuldstændigt mentalt sammenbrud, blev afvist på psykiatrisk skadestue, sendt hjem med strenge ordrer om at tage min levaxin/eltroxin og sygemelde mig fra mit studie.

Hvad effekten har været på mine organer osv. aner jeg ikke. Men de mentale følger var faktisk også mere end rigeligt. Jeg havde en teori om at intet kunne være værre end de mentale gener på levaxin/eltroxin men jeg tog så fejl. Nogle af følgerne har siden rettet sig, men min hukommelse er aldrig blevet sig selv igen, og min IQ som tidligere lå i den meget høje ende er ikke værd at snakke om i dag. Min matematiske "sans" er helt i skoven og min indlæringsevne som før var i top er stadig lav. Jeg læser også sjældent bøger i ét stræk i dag, hvor jeg før i tiden læste f.eks. hele Harry Potter serien på engelsk på en weekend i selskab med to flasker rødvin og tre pakker cigaretter. Så min evne til fordybelse er også væk. Jeg kan altså ikke anbefale at man tester dette på egen krop.
Du er ikke så gammel endnu, og ud fra hvad jeg har læst mig til (masser) fremgår det klart, at hvis man bliver ved med at "praktisere" de færdigheder, der er blevet svækket af hormonmangel før, vil de stille og roligt, alligevel forbedres, selv om de måske ikke bliver nøjagtig som før. Så hovedsagen må være, at man ikke giver op at læse, skrive, huske eller løse matematiske gåder, og at man ikke lader det svække sin selvtillid, når det sker langsomt og man måske fejler en del undervejs. Altså tre skridt frem og to tilbage.

Mit personlige indtryk af dig er, at du er en højt begavet person, med en ukuelig, dybt forankret selvværd, og åbent sind, trods at den kan byde på adskillige skuffelser. Jeg tror, at du sagtens kan nå at opleve, at dine kognitive færdigheder og hukommelse stille og roligt bliver genoprettet, jo længere tid går i rette behandling. At du så er i behandling med Thyroid, gør dine chancer endnu større, så på den lange bane er jeg ikke så bekymret på dine vegne.