Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 44
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Sv: Re: Fordøyelse og energitap

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Må lige tilføje, at jeg har opdaget, det kan være en fordel at bruge HCL også. Der bruger jeg også den fra Source Naturals. Enzymerne tager jeg, når jeg har spist op til halvdelen af min mad, HCL tager jeg op til tre kvarter bagefter. Jeg har prøvet at holde pause med det en tid nu for at se, hvad der ville ske ved det, og jeg må bare konstatere, at det hjælper min fordøjelse at bruge de der ting. Men jeg skal ikke ha' noget med f.eks. papaya i - så bliver min mave irriteret.

Hva er HCL?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Re: Fordøyelse og energitap

Saltsyre

Lyder helt vildt og værre, end det er.

Jeg har i mange år døjet med for lidt mavesyre - det har givet mig mange smerter, og læger har forsøgt at behandle mig med syreneutraliserende midler, hvilket jeg absolut kun har prøvet at fådet værre af ...

http://da.wikipedia.org/wiki/Saltsyre
    Mavesyre består mest af saltsyre, derfor kan man bruge det på denne måde http://da.wikipedia.org/wiki/Mavesyre

Jeg har læst om en, der har mavesår men bruger HCL for at få maven til at fungere .... det lyder egentlig helt galt, men han tager HCL lige efter maden og mærker ikke noget negativt i den forbindelse. Hvis man venter 30-40 minutter, virker det stærkere. Mere end 45 minutter bør der vist ikke gå - så er maven for tom, og man vil få ondt i maven af at tage HCL.

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Sv: Fordøyelse og energitap

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Kjære Bettie og alle dere andre
    Jeg vet jeg maser om dette, men les Jåbekk...
    Henger meg på Blondie's anbefaling om Jåbekk. Jeg har lest bloggen hans og driver nå og leser boka. Har også startet opp et slik kosthold han anbefaler og skal holde meg til dette i 30 dager som anbefalt for å se hva det kan gjøre for meg - har ikke noe å tape på å prøve. Fungerer det så fortsetter jeg og fungerer det ikke er det jo bare å gjenoppta "gamle vaner".. Han argumenterer godt for dette og underbygger med, for meg, ganske oppsiktsvekkende forskning. Favorittkommentaren er "Det er ikke stress, uansett hva legen din vil ha deg til å tro"!

Link til bloggen hans her:
    http://paljabekk.blogspot.no/2012/03...nom-magen.html

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Noen som vet om enzymer kan forverre allerede plager?
    Etter ca tre uker på enzymer(Pancreatin), fikk jeg en økt uro og angst :-( Begynte med superenzymer sist fredag, men uroen kom før. Litt rart uroen/angsten skulle komme tre uker etter og ikke merket det før.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Bille Vis post
    Noen som vet om enzymer kan forverre allerede plager?
    Etter ca tre uker på enzymer(Pancreatin), fikk jeg en økt uro og angst :-( Begynte med superenzymer sist fredag, men uroen kom før. Litt rart uroen/angsten skulle komme tre uker etter og ikke merket det før.
    Jeg tror det ikke, måske lige med undtagelse af dosering af medicinen. Det kan ske (for nogle), at den optag af medicin kan blive øget når tarmen fungerer bedre (f.eks. pga. tilskud af de fordøjelsesenzymer, der har ikke været nok af før). Det er set før at tilskud af fordøjelsesenzymer har ført til at medicindosen blev sat lidt ned. Der findes også folk, der så længe har haft et stabilt tarm-besvær, og har tilvænnet sig det så meget, at den forandrede fornemmelse af funktionen (i dette tilfælde) i underkroppen, kan faktisk medføre psykologiske reaktioner. Indtil man har vænnet sig om, til de nye "fornemmelser".

Det lyder nok lidt søgt eller overdrevet, men ikke desto mindre har en del mennesker tilkæmpet sig en form for mental balance, for overhovedet at kunne (over)leve en hverdag med en kronisk sygdom. Dette overlevelses-redskab kan vise sig at være yderst sårbart når "noget" begynder opleves anderledes end før. Det kan også være et forøget nærings-optag der (måske) giver noget mere energi end du er vant til at håndtere? Det er også set før.

Det fleste forventer ikke at f.eks. en (for)bedring generelt eller i enkelte funktioner, faktisk kan føles som et gene eller belastning, indtil man selv og/eller ens krop har gen-lært at håndtere f.eks. lidt mere energi, man før har klaret sig uden. Jeg tror ikke, med hånden på hjertet, at det du oplever har forbindelse til tilskud af fordøjelsesenzymer, måske lige indirekte som jeg lige har givet dig et par bud på. Måske kunne du give det lidt mere tid og se hvad der sker...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Jeg tror uroen/angsten skyldes enzymene, Pancreatin. Det er ikke noe annet i hverdagen som skulle hatt innvirkning på dette, og jeg har aldri før opplevd det. Fikk jo også, og har det enda, løs mage av disse enzymene.
    Kutter ut all enzymer for å se om det bedrer seg. Hvor lang tid må jeg regne med før alt er ute av kroppen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Har siden mars i år hatt en veldig veklsende form, fra helt utmattet i flere dager til ganske ok form.
    Skriver en "dagbok" over det jeg spiser og drikker. Om jeg er forstoppet eller ikke. Finner hittil ikke sammenheng mellom det jeg spiser og forstopppelse.

Ser en klar sammenheng mellom utmattingen og forstoppelse. De dagene jeg klarer å gå på do, etter å ha tatt mageregulerende middel, er formen bra eller mye bedre. Merker ikke noe spesielt til hovne fingre eller føtter, men kan se forandring i ansiktet. Litt hoven, på en måte.

Kostholdet mitt er vel det en kan kalle vanlig. Spiser ikke raske karbohydrater som hvit ris, hvit pasta, loff osv. Men er veldig glad i kornblandinger som havre, bygg rug. Dette har jeg spist daglig i mange år sammen med gresskarkjerner og cultura. Har aldri vært plaget med luft og oppblåsthet.
    Har helller aldri tenkt på at jeg kan ha glutenintoleranse. Det tror jeg ikke at jeg har.

Kan det virkelig være slik at forstoppelse kan gjøre en så til de grader slapp?

Kom over en link om viktigheten av bra fordøyelse her på forumet, men finner den ikke igjen. Den var skrevet av Anisa, tror jeg.
    Jeg tror uroen/angsten skyldes enzymene, Pancreatin. Det er ikke noe annet i hverdagen som skulle hatt innvirkning på dette, og jeg har aldri før opplevd det. Fikk jo også, og har det enda, løs mage av disse enzymene.
    Kutter ut all enzymer for å se om det bedrer seg. Hvor lang tid må jeg regne med før alt er ute av kroppen?
    Personligt foretrækker jeg nogen løs mave frem for forstoppelse med en ugentlig afføring. Du har jo selv spurgt om råd mod fortoppelse, og dette råd har virket. Der er no way, at fordøjelsesenzymer kan give uro og angst. Du har lavt stofskifte og med den følger forskellige "innvirkninger" uanset uforudsigelige. Det er faktisk netop det uforudsigelige som er karakteristisk for lavt stofskifte. Jeg forstår godt, du er urolig, men...

... fordøjelsesenzymer er ikke lægemidler, der ophobes i kroppen, eller har en langtidsvirkning. De er bare bioidentisk, "her-og-nu" kosttilskud som supplerer/erstatter de enzymer, som kroppen selv ikke længere producerer nok af. Når de er (for)brugt i fordøjelsen, er de helt væk dagen efter den sidste kapsel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Er nok litt ute av meg nå, og er bekymret over denne angsten, at den ikke forsvinner.
    Googlet litt og kom over noen som fikk angst rett etter inntak av fordøyelsesenzymer. Hos den ene forsvant ikke angsten da denne sluttet med enzymene.
    Litt rart dette kommer 3 uker etter at jeg startet med enzymene, men det kan vel skje.

Har ikke lyst til å gi opp inntak av enzymer, så kanskje det finnes andre som jeg tåler bedre. Også mht til magen?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Min egen erfaring er, at alt, hvad der påvirker maven, påvirker stofskiftet, og det kan gå vældig hurtigt. Jeg kan fx begynde at fryse, hvis jeg har spist noget, jeg ikke skulle have spist (på de tidspunkt, i hvert fald). Arbejder maven hurtigere eller langsommere, når du bruger enzymer? Prøv at lægge mærke til det. Måske skal du lægge lidt til eller trække lidt fra stofskiftemedicinen, hvis du vil bruge enzymer.

Nielsigne

Ps. Nu fik jeg ikke læst, op du også bruger noget surt som HCL, fx. Ellers kan du jo overveje at prøve det.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Personligt foretrækker jeg nogen løs mave frem for forstoppelse med en ugentlig afføring. Du har jo selv spurgt om råd mod fortoppelse, og dette råd har virket. Der er no way, at fordøjelsesenzymer kan give uro og angst. Du har lavt stofskifte og med den følger forskellige "innvirkninger" uanset uforudsigelige. Det er faktisk netop det uforudsigelige som er karakteristisk for lavt stofskifte. Jeg forstår godt, du er urolig, men...

... fordøjelsesenzymer er ikke lægemidler, der ophobes i kroppen, eller har en langtidsvirkning. De er bare bioidentisk, "her-og-nu" kosttilskud som supplerer/erstatter de enzymer, som kroppen selv ikke længere producerer nok af. Når de er (for)brugt i fordøjelsen, er de helt væk dagen efter den sidste kapsel.

Jeg prøvde Superenzymer på nytt for en uke siden, og det samme skjedde, uro og angst en del timer etterpå. Det var ingenting i situasjonen som skulle gi meg denne uroen. Jeg forventet heller ikke at den skulle dukke opp så fort, om uroen i det hele skulle komme. Etter nesten to dager var alt normalt igjen.

Er det enzymer jeg kan bruke som ikke inneholder pancreas-enzymer? Vil gjerne prøve andre også ;-)

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Lio og fordøyelse og vektnedgang
    Av Cookie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 1
    Siste melding: 08-12-12, 12:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn