Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Nordmøre
    Alder
    45
    Meldinger
    9

Standard Hva er bra nok??

Jeg har gjennom å lese her inne en følelse av at jeg kanskje stiller for lite krav til hvor bra min medisin skal gjøre meg. Jeg føler at jeg hangler for halv maskin, og at jeg kanskje har vent meg til at jeg konstant er sliten, ullen i hodet, glemsk, kald og varm om hverandre osv. Har i to lengre perioder gått på antidepressiva pga angst og katastrofetankter. Jeg har gått på levaxin siden 2007, har økt dose hvert år, er nå oppe i 225 mg pr dag. Prøvene min er "fine", dvs innen grenseområdene. TSH er under, men det skal den også være for oss som har fjernet kjertelen. Men nå kjenner jeg at angstfølelsen nærmer seg igjen. Har på følelsen at dette har med stoffskiftet å gjøre, da begge de periodene jeg startet på antidepressiva var prøvene mine utenfor referanseområdet. Til dere som bruker andre medisiner enn levaxin; hvordan kan jeg vite om dette er noe for meg? Kan armour hjelpe min situasjon? Siste prøver viste FT2; 21 (ref.omr: 12-22), TSH 0,02 (0,27-4,20) Ft3 ikke testet. Håper noen av dere kloke hoder kan gi meg noen råd

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Hva er bra nok??

Hej Torill26
    Det, du beskriver, kender jeg alt for godt, men jeg skal spare dig for den lange version

Det aktive stofskiftehormon t3 er helt afgørende for psyken. At være inden for det såkaldte normalområde er slet og ret ikke godt nok; man må ligge højt for at have det godt, og for i hvert fald nogle slår almindelig, syntetisk t4-medicin ikke til i det hele taget. Ikke at teste t3 /ft3 er vel det, man må kalde latterligt. Men man kan også bare gå efter symptomerne ligesom man gjorde i gamle dage inden det overhovedet blev muligt at lave blodprøver.

Jeg har selv oplevet at føle mig ikke bare nervøs men også angst i forskellige situationer, som jeg før har klaret fint. Fx har vi her i familien en meget stor hund, og ham har jeg da før i tiden bare luftet uden at gå og føle mig bange. Selv når jeg har gået tur med hunden midt om natten, har jeg følt mig tryg. Men - meget kort version - da min t4- medicin blev ændret så jeg blev påtvunget i alt tre medicinskift, har jeg set hvor ufattelig stor forskel der er på livet alt efter hvilken medicin, man tager.

Efter at jeg fik thyroid kunne jeg igen lufte hunden uden frygt og bæven (uden at gå med tændt og oplåst mobiltelefon, klar til at kontakte politiet ...) og min fantasi er kommet tilbage, så jeg kan finde på historier at fortælle mit barn ... Og en af de meget store forskelle, jeg har oplevet ved at bruge thyroid er, at jeg igen har mod på at sige min mening som da jeg var ung (næsten uden at blive stresset ... ) og at jeg igen kan huske musik og for den sags skyld finde på at synge sange midt i det hele.

Du kan sikkert få det bedre med Liothyronin, altså syntetisk t3 som tilskud til din medicin. Men personligt ville jeg i dit sted foretrække thyroid som sikker genvej til godt humør. - Jeg har også nogle problemer i forhold til allergi /allergi-lignende symptomer, og det giver flere points til thyorid, som er meget nemmere for kroppen at have med at gøre - mener jeg at kunne mærke, også i maven Thyroid er det, der ligner kroppens eget produkt mest. Nå ja, og tsh'en, den går af sig selv mod nul, når man bruger thyroid. Så ikke mere med den ...

Der er Armour fra USA, der er Erfa Thyroid fra Canada og Thyroid-S fra Thailand. Det er vist de mærker af thyroid som mest er i brug af folk her på forummet. Men der er også flere og flere, der bruger thyroid fra Glostrup Apotek i Danmark (det siges at ligne Armour) - jeg ved bare ikke, hvordan det er at få fat på for en nordmand, men det er da til at undersøge, hvis det skulle være. Det kan være lidt besværligt at få fat i thyroid. Og altid godt at ha noget på lager + en recept i skuffen

Der er en masse herinde om , her en søgning hvor du sikkert finder noget, du kan genkende /bruge https://www.stofskifteforum.dk/archi...php/f-103.html

Nielsigne

Ps. har man allergi eller noget, der ligner, skal man være opmærksom på, at der også er forskel på thyroid; jeg kan fx bruge Erfa Thyroid men desværre ikke Thyroid-S, som giver mig en brændende fornemmelse indvendigt. Men god medicin er det for dem, der kan tåle tablethjælpestofferne.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    ..
    Men man kan også bare gå efter symptomerne ligesom man gjorde i gamle dage inden det overhovedet blev muligt at lave blodprøver.

..
    Slutter meg til Nielsigne og anbefaler thyroid på det varmeste!
    Særlig mtp dine vedevarende symptomer, så syntes det på høy tid:
    si ifra til legen at du vil prøve med thyroid.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Hva er bra nok??

T3 er veldig viktig for psykisk helse. Levaxin gir deg bare t4 og "forutsetter" at du selv omdanner den til t3. Om dette på et eller annet nivå skulle feile er det du som får svi. Siden legen din ikke tester t3 i det helte tatt ( fT3) så er det vanskelig å si noe som helst om din situasjon ut over at du tilsynelatende har nok t4 i blodet. Om den blir omdannet og kommer dit den skal i form av t3 er det bare "formen" din som kan si noe om.

Siden Erfa/armour tilfører både t3 og t4 så vil situasjonen bli en annen på den medisinen. Man omgår iallfall omdanningsproblemene. (Det vil ikke si at alt automagisk blir fryd og gammen, men de fleste av oss har erfaring med at det blir mye bedre iallfall - og gjerne enda bedre med tiden når man lærer å kjenne seg selv og medisinen bedre. ) En annen side er at Erfa/armour er "bedre" til å undertrykke TSH og i ditt tilfelle er jo det ønsket også.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg har gjennom å lese her inne en følelse av at jeg kanskje stiller for lite krav til hvor bra min medisin skal gjøre meg. Jeg føler at jeg hangler for halv maskin, og at jeg kanskje har vent meg til at jeg konstant er sliten, ullen i hodet, glemsk, kald og varm om hverandre osv.
    Her setter du fingeren på noe veldig viktig, i forhold til denne sykdommen! Jeg forstår veldig godt hva du mener. Det er så fort gjort å bli vant til å være trøtt, sliten, nedfor, uopplagt, tiltaksløs osv. osv.... og så blir det så vanskelig å mobilisere nok pågangsmot til å finne en vei ut av uføret.

Jeg fikk diagnose og Levaxin omtrent samtidig som deg. Det fungerte i perioder, hvor jeg var i brukbar form, men så var det lange tider hvor det ikke var så mye igjen av meg. Det hele var ganske uforutsigbart, og svingte veldig. Heldigvis fant jeg dette forumet, hvor det er så mye informasjon som er gull verdt. Etter å ha lest her inne, har jeg nå gitt opp Levaxinen og gradvis gått over til Armour, og holder på med å hjelpe datteren min til det samme. Det er ingen garanti for at alt skal fungere fint hele tiden, men for meg fungerer det bedre enn Levaxin.

Til og med de etablerte miljøene som kaller seg eksperter på stoffskiftesykdommer (endokrinologene på Aker, og norsk Thyreoideaforbund), sier nå åpent at Levaxin og syntetisk T4 ikke fungerer for alle, og at kombinasjonsbehandling med Liothyronin (T3) eller naturlig thyroid kan hjelpe flere. Jeg synes det høres ut til at du har latt det gå lang nok tid med dårlig form på Levaxin, og håper du kan få hjelp til å prøve alternativer!

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn