Sitat Opprinnelig skrevet av Helle99 Vis post
Jeg har talt med lægemiddelstyrelsen. De fortæller mig, at en dansk læge ikke må udskrive recept på et produkt, der ikke markedsføres i DK. Men det kan jo ikke passe, når du, Anisa, har fået en recept på (var det Erfa?).
Det er 100 % lovligt, så længe man importerer det selv. Måske den detalje, styrelsen overser? Jeg tror i øvrigt ikke på, at de tyske apotekere ville sende medicin ulovligt til DK. Nix. Men det er med thyroid - lidt - som med bl.a. melatonin, at man uden problemer kan købe det inden for EUs grænser men får problemer, hvis man forsøger sig på fx en amerikansk hjemmeside. Så hvis du skal importere thyroid, skal du lade være med at sende en recept til det firma, som producerer fx Erfa eller Armour. Det kan godt være, de kan sende inden for det land, de hører til, men de kan ikke sende til DK. En eller anden herinde forsøgte sig med det, og det blev taget i tolden og vedkommende kunne så få lov at vælge, om det skulle returneres eller destrueres, som jeg husker det.

I øvrigt ville et forbud mod thyroid da hænge ret dårligt sammen med styrelsens tilladelse til Glostrup Apotek i forhold til at fremstille thyroid.... Synes styrelsen ikke selv, det er ret ulogisk? Det er jo ikke engang os allesammen, der kan tåle thyroid fra Glostrup, eftersom den er lavet med laktose som et af hjælpestofferne.

I øvrigt har jeg da kendskab til mange, der har glæde af at skifte deres Ny Eltroxin eller deres Euthyrox ud med et andet syntetisk præparat - Levaxin eller Eferox, fx - ved simpelthen at sende deres recept til et tysk eller engelsk apotek. Tilladelsen kan de jo evt. søge senere. T3-tilskud skal man selvfølgelig ha en recept på, uanset hvilket land, man køber det i.

Og, som Anne HH herinde skrev i går, så er det jo fuldstændig ligegyldigt, om man får det bedre på grund af en evt. placeboeffekt eller ej.
Selv tror jeg ikke på nogen placeboeffekt, når man spiller i den her liga; enten virker lortet, eller også gør det ikke. Pardon my french.

Nielsigne

Ps. Vær i øvrigt opmærksom på, at de der hjælpestoffer kan spille en stor rolle i alle former for medicin; tåler man fx ikke laktose eller cellulose, skal man selvfølgelig heller ikke ha det i sit t3-tilskud eller sin thyroid!
Min mors læge, en glimrende overlæge på Slagelse Sygehus, kalder det med t3-tilskuddet for 'den tyske model' og siger, det ikke er noget, man ved så meget om her i DK. Så pøj-pøj med det. Du ka vel ligeså godt prøve både det ene og det andet - læs fx om Anne HHs erfaringer https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10515 Når jeg læser den tråd, tænker jeg på, hvor forskellige, vi er, for jeg kender nogle stykker, der slet ikke kan tåle syntetisk stofskiftemedicin. Men hvis man kan, og det går godt som for Anne HH, er der vel ingen grund til at bøvle mere med det end højst nødvendigt?