Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Standard Til dere som har kviser...

Jeg har lest at kviser visstnok skal følge med Hashimoto's. Har lest her inne at flere har kviser, men det virker som om de fleste har dem på kroppen. Jeg for min del har dem i ansiktet og ser jo ut som en tenåring. :(

Jeg er ikke så ille hele tida da og jeg har faktisk vært ganske bra de siste månedene. Kanskje etter jeg begynte på medisiner? Har ikke fulgt med på det så nøye, så jeg er usikker her, men jeg tror det kan være sammenhengen.

Denne uka derimot har det vært helt ekstremt igjen, men denne uka har jeg hatt mye å gjøre også. Leste noen steder her at det var linket til stress. Så det jeg lurer litt på er deres erfaringer.

Merker dere noen forskjell på når kvisene slår skikkleig ut, eller er det tilfeldig?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Til dere som har kviser...

Jeg har altid haft ekstra bumser - kviser - når jeg har vente på min menses ... Ind imellem i flere uger, ja endda i måneder har det været forsinket.

Da jeg for nogle år siden fik behandling med p-pillen Diane Mite for at få styr på menses, kviser og hår på benene, skete der da lidt med det.

Men da jeg holdt en pause med illen, fik jeg så mange kviser /bumser som ALDRIG før.

Så da jeg valgte at holde helt op med at tage pillen (fordi jeg havde en fornemmelse af, at den ikke var sund for mig!) tog jeg forebyggende i en uges tid omgang 30 ølgærtabletter om dagen, og det gav en markant bedring. Jeg fortsatte med ølgæren, indtil jeg så nogenlunde ud som før ...

Jeg lagde mærke til, at jeg fik en masse kviser /bumser, da jeg kom i underskud, fordi Eltroxinen blev lavet om, så mit stofskifte bare faldt og faldt. Der gik et halvt år, før jeg fandt ud af, det var medicinen, der var noget galt med, så da var jeg rigtig pæn og lækker med nogle store nogen på bl.a. ryggen også - nærmest bylder.

Så jeg er sikker på, det har noget med flere forskellige hormoner at gøre.

Men jeg tror også, leveren spiller med. Men det gør den jo til så meget ... også til fremstillingen af stofskiftehormon, har jeg forstået. Man kan vel så ha' en idé om, at leveren kommer på overarbejde, og man kan muligvis ende i en dårlig cirkel? Når den nu både skal være med til at fremstille hormon og rense blodet. Med hensyn til det sidste skal man vel også regne med, at den får et ekstra arbejde ud at dels at få en bunke t4 at knokle med hver dag, dels at skulle rense ud fordi man får medicin i det hele taget?

Jeg kan huske, at jeg lugtede meget, meget mærkeligt, da jeg skiftede Ny Eltroxin ud med Euthyrox. Efterhånden som lugten aftog, blev huden blødere rundt omkring, så jeg kunne komme af med om ikke alle, så dog en hel del kviser ved alm. hudpleje.

Men det, du skriver om kviser og Hashimoto får mig da til at tænke på, hvor længe jeg mon har haft et stofskifteproblem. OG om det kunne være Hashimoto, jeg har. Hmmmm ... jeg sammenholder med diverse, men jeg står altid tilbage med den idé, at det kan være startet når som helst i løbet af de sidste 30 år ... Men i hvert fald er der aldrig fundet antistof i nogen af mine blodprøver. Jeg har dog læst, at den amerikanske læge dr. Datis Kharrazian sender sine patienter hjem og spise hvede i seks uger, hvis man ikke finder noget antistof hos dem; så vil det dukke op, hvis det er der, mener han.

Men jeg kan ikke spise hvede i seks uger - jeg spiser det højst i en eller to dage, og så holder jeg en lang pause med det igen. Så det er ikke en metode for mig, i hvert fald...

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Jeg har i perioder kviser/ byller under kjeven og enkelte steder popper de opp i ansiktet også. I tenårene var jeg plaget av kviser på ryggen og byller ved kjeven, men alt dette har vært rundt menstruasjonen. Etter jeg startet på hormontabletter så har det kommet tilbake.. hm...
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Brukte en tid Dalacin liniment (antibiotika) for mine kviser. Fikk resept hos hudlege. Og dette fungerte VELDIG bra for meg.

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Takk till alle dere som tar dere tid til å svare.

Selv har jeg aldri hatt mer enn normalt med tenåringskviser. Men det er tydelig, som jeg har lest andre beskrive her inne, at jeg har fått dette igjen etter stoffskifte ble verre.

Og jeg ved det er vanlig med kviser ved f.eks. PCOS, men det har jeg ikke. Det er jeg sjekket for, siden jeg har søstre med dette.

Så for meg er det tydelig linket til stoffskifte og muligens stress. Alle de jeg fikk tidligere i uka, er mer eller mindre borte nå, så jeg tipper at de kanskje kom pga. stress denne gangen i hvertfall.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hvis man har høye nivåer av DHEA-S (binyrehormon) vil man få kviser, økt behåring og sentral fedme.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hvis man har høye nivåer av DHEA-S (binyrehormon) vil man få kviser, økt behåring og sentral fedme.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Til dere som har kviser...

Kviser i perioder. Men mye bedre etter at jeg begrenset melkemengden en god del. Så jeg er nok en av dem som reagerer med kviser på mye melkemat. Mye for min del er å drikke melk daglig, eller spise youghurt/kesella e.l. daglig. Ost, smør og litt fløte i maten går fint. Tåler også upasturisert/ikke homogenisert melk bedre enn pappmelk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Re: Sv: Til dere som har kviser...

Betyr dette alle melkeprodukter?
    Datteren min - 15 år - sliter med kviser og hun spiser ost hver dag -
    melk sluttet hun mer eller mindre med for 6-7 måneder siden.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Re: Sv: Til dere som har kviser...

Har hun blitt bedre, eller er tilstanden den samme? Jeg er i slutten av 30årene, og det er jo mindre naturlig med mye kviser da, enn det er for en tenåring midt i hormonalderen... Jeg spiser forøvrig ikke ost daglig, men nesten, og i perioder.
    Jeg tviler for øvrig på at noen vil kunne svare deg sikkert på om dette er melkerelatert fremdeles. Men dere kan jo forsøke en måned melkefritt (smør pleier for de fleste å gå greit uansett). Det burde være lenge nok til at dere skulle kunne se en retning dersom det er osten...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kviser Levaxin
    Av lilletrille i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 15
    Siste melding: 26-04-11, 19:57
  2. Blemmer/kviser i hodebunnen
    Av Flower i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 16
    Siste melding: 02-02-10, 16:45
  3. Liothyronin - behandling og kviser