Viser søkeresultater 41 til 50 av 62
-
05-05-13, 19:36 #41
Sv: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"
Hei!
Jeg har også testet kryptopyroler og fikk beskjed om at jeg var overmetylert..Folat 2 mg daglig er endel av behandlingen min også. Jeg har ikke merket noen bivirkninger av behandlingen, men heller ikke bedring etter snart tre mndr. Så nå har jeg tatt en ny prøve av kryptopyroler for å se om jeg fortsatt er overmetylert. Vet ikke om dette kan skifte?
Jeg gikk på Levaxin som skal være mer skånsomt for de med slitne binyrer som hovedproblem men som trenger litt stoffskiftehormon i tillegg. Etter snart to år på Levaxin har jeg nå kuttet den ut og merker ingen forskjell i formen... Men hadde da riktig nok liten dose. Har prøvd både Lio og Armour og tåler ikke dette. T3 er visstnok hardt for binyrene. Slik fikk jeg det i allefall forklart
Og det virker jo logisk at når binyrene er slitne girer kroppen ned for å "Spare" T3 gir motsatt effekt.
-
05-05-13, 21:02 #42
Hei! Det er kanskje histamin du har målt? Det er dette som indikerer over- eller undermetylering. Vet du om du lå veldig lavt på histamin. Forhøyete kryptopyrroler måler man i samme prøvene, men dette behandles med Zink og b6. Håper det går fremover med deg.
-
05-05-13, 21:04 #43
Bare for å forklare litt ang metyleringen så mener legen at jeg har et overaktivt sentralnervesystem. Dette gjør at hodet går på høygir, pisker binyrene og deretter har kroppen satt ned stoffskifte for å ikke gå helt i stå. Når jeg da prøver øke stoffskifte, øker aktiviteten i hodet og binyrene piskes videre.
Jeg hadde på prøvene histamin i øvre grense men innenfor normalen samt økte kryptopyrroler. Startet med behandling for de økte kryptopyrrolene og undermetylering på bakgrunn av histamin prøven og min profil. Ble mye bedre etter ca 2 mnd, kunne både øke Erfa og redusere/slutte med Cortef. Men etter en periode på et par mnd så økte presset på binyrene og måtte igjen påbegynne Cortef. Ble også etter en stund litt rar i humøret- litt likeglad og nedstemt. Noe jeg ikke har vært før.
Siden jeg/legen fortsatt tror på teorien om overaktivt CNS så ønsket jeg å se om jeg kanskje var overmethylert. Histamin prøven er jo en indikasjonsprøve og ikke helt bombesikker. Samt at jeg syntes det er litt vanskelig å kjenne seg igjen i symptomene på både over- og undermetylering.
Prøver nå sam-e i litt mindre dose da tanken er at det kanskje ble for mye og at jeg etter en periode ble overmetylert. Balanse er vel nøkkelen til det meste har jeg erfart etterhvert:-)
-
05-05-13, 22:49 #44
-
13-06-13, 23:34 #45
Da har jeg målt kryptopyroler og histamin på nytt, Prøven er helt normal...Vanskelig å vite hva man skal tro
Er dette bare tull? Legen vil nå da prøve å behandle meg for undermetylering istedenfor( SAM-E) overmetylering som jeg visst ikke var! Han synes min profil minner mer om undermetylering. Noen med liknende erfaring?
-
14-06-13, 09:15 #46
Hei
Jeg er også bla. lav på histamin og ut fra min tilsvarende prøve bruker jeg. DMAE, Niacin, B12, folat og zink. Jeg merker svak uro nå som jeg måtte vente så lenge på Niacin fra iherb. Så for mer fungerer disse B vitaminer. Jeg hadde en uro i "indre organer" som ikke var koblet til tanken. Den uroen er borte når jeg nu bruker B12(overdosert) og niacin. Disse to gjorde mest utslag. B vitaminer blir jo ikke værende i kroppen, så det å finne riktig tror jeg er løsningen. Jeg hadde aldri trodd at overdosering og riktig dosering av noen B vitaminer skulle gjøre noe med det stresset som jeg følte satt i indre organger. Men jeg fikk heldigvis ikke rett. Det gjorde DS.
Lykke til videre
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
14-06-13, 12:36 #47
Hei igjen!
Jeg syntes dette emnet er fortsatt litt vanskelig og litt utfordrende å forstå:-) Men slik jeg har skjønt det er histaminprøvene kun indikasjoner på under- eller overmetylering og ikke noen fasit. Personprofil og sykdomshistorie gir visstnok like så mye indikasjoner.
Kan ikke si så mye generelt her men gir en oppdatering om min situasjon:-)
Etter det mislykkede overmetylering forsøket som jeg prøvde ut etter eget initiativ i samråd meg legen gikk jeg tilbake til undermetyleringsbehandling. Og jeg tror for min del at dette nå funker. Jeg har denne gangen tatt litt mindre doser av sam-e samt påbegynt methionin og økt dette. Methionin omdannes til sam-e i kroppen. Jeg har i løpet av ca
halvannen måned redusert Cortef fra 12,5 mg til 5 mg så presset på binyrene er merkbart bedre:-)
Så min erfaring er at dette ikke er en eksakt vitenskap men det er et eller annet som stemmer her. Så hvis du sliter med binyrene så ville jeg ha prøvd det ut:-) masse lykke til!
-
18-07-13, 23:25 #48
Hei

Jeg har nå også startet med SAM-E . Min profil minner også om undermetylering selv om de siste prøver var normale. Jeg har brukt 400 mg ca en mnd og merker jeg er lettere i humøret, mindre smerter i ledd, sliter med hodepine... Men utover det vet jeg ikke... Hvordan merker du at du kan redusere cortef dosen? Jeg forsøkte armour igjen nylig men kræsjet totalt så binyrene mine er ikke på topp...Leste at folat og B12 var viktig å ta når man tok Sam-e?
-
25-10-13, 18:28 #49
Beklager sent svar:-) Hvordan går det med deg?
Jeg merker at jeg kan redusere Cortef pga mindre press på binyrene - blant annet mindre blodsukkersvingninger, må ikke spise så hyppig, mindre irritabel, tåler bedre stress, klarer meg med mindre medisin uten disse symptomene.
-
25-10-13, 18:31 #50
Lignende tråder
-
Forelesning om binyrene (Youtube)
Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 27-02-11, 18:44 -
Julestresset og binyrene
Av Rufus i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-12-10, 17:07 -
Wilsons kostsirkel (binyrene)
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 03-01-10, 12:15 -
Hypothyreose eller binyrene?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 14-11-09, 14:13

Svar med sitat

Bokmerker