Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Der er noget om, at Allodynia opstår hos dem, hvis centralnervesystemet bliver oversensitivt periodisk eller permanent og hvor nervereceptorer fortolker forkert de signaler de modtager fra de "berørte" steder på huden og over-fortolker dem som smertesignal, såfremt jeg ikke har misforstået noget.

Jeg ved ikke så meget om det, andet end jeg mener helt bestemt, at mange stofskiftesyge her og på andre foraer i cyberspace nævner dette symptom så ofte, at efter min mening burde Allodynia anses for et sekundært symptom på hypothyreose. Derimod er jeg fuldstændig sikker på, at almindelige læger eller endokrinologer overhovedet ikke forbinder Allodynia med et reelt problem, de stofskiftesyge skal døje med, oven i alle de andre (problemer).
Jeg har sidenhen læst en hel del mere om den neurologiske respons på thyreoidea-hormon-mangel. Det lader til, at Allodynia er et af de klassiske symptomer på Ataxi, der er en følge af thyreoideahormonmangel-betingede vævsforandringer (svind) i Lillehjernen (Cerebellum).

En række forskellige centrale og perifere nervesystem manifestationer er almindelige hos patienter med hypothyreose. I mange tilfælde forekommer de neurologiske manifestationer i forbindelse med systemiske træk ved sygdommen, og derfor bemærkes kun lejlighedsvis. Dog kan symptomer og tegn på neurologisk dysfunktion antage så stort omfang hos nogle patienter at det fører til betydelig invaliditet. De fleste af disse neurologiske komplikationer reagerer helt eller delvist på behandling med thyreoidea-hormoner. (Kilde: Neurologic manifestations of hypothyroidism)

Tråden om Ataxi findes her. Se efter afsnittet om Spinocerebellar ataxi ("vores" dvs. hypothyreose-induceret ataxi har samme symptombillede)