Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Hva er den beste måten å ta jodtilskudd på? Jeg kjøpte en jod oppløsning på iherb til hudtesting. Den mangler dessverre en god bruksanvisning. I motsetning til lugols oppløsningen som er på 5% så er den jeg har kjøpt på 10%. Alstå dobbelt styrke. Når jeg smører den i en sirkel på huden på mage eller lår blekner den ganske raskt. Den er ikke borte etter 4 timer, men er betydelig blekere. Den er helt borte etter et døgn. Fungerer dette også som et tilskudd? Altså gjennom huden? Kan jeg også bruke dette på et barn?
http://m.iherb.com/TPCS-PT-Skin-Ioso...-2-fl-oz/15053
Heeeej (Bedre sent end aldrig )

Jeg kender ikke jod-produktet fra Iherb desværre. Men jeg forestiller mig, at man kan sagtens beregne rette dose (1 dråbe = antallet af mg) for børn, opløse dråben i vand og derefter dele opløsningen i lige dele, som hver svarer til den dose af jod, som passer til et barn på et bestemt alderstrin

Jeg har lært en hel del om jod og anvendelse til "testing" og ellers som tilskud, fra flere kilder, men mest fra Dr. Brownsteins bog, som jeg anbefaler Nora2 at læse. Desuden har jeg en betydelig tillid til sitet The Endocrine Solutions, hvor der anbefales fire forskellige måder at måle jodstatus på. Jeg bliver også nødt til at korrigere mig selv i beskrivelsen af "hud-test" for jod, fordi jeg har fundet ud af, hen ad vejen, at de mest friske oplysninger om hjemmetest på huden er anderledes end jeg læste om før. Det er nok en forvirring som stammer fra alle de mange styrker i jodopløsninger - fra 2% og helt op til 15%, eller hvad ved jeg... Jeg vil i hvert fald få det rettet, fordi jeg nu ved at en test med 2% jodopløsning, bør observeres i op til 24 timer. Så når din stærke (10%) opløsning fader ud allerede før/efter 4 timer, da kunne du nok bruge en hel del mere jod end du får nu.

Jeg har "snakket" om jod med Nora2 i tråden om Barn født av mødre med binyretretthet og jeg huskede at du også har spurgt om næsten det samme:

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Noget andet som jeg ville have gjort, hvis jeg var i samme situation som du: jeg ville smøre en plet på størrelse med 2x2 cm med Lugol's solution 2% (fra UK), på den indre side af egen og barnets underarm, tæt på albuen.

Hvis pletten ikke forsvinder inden der er gået 24 timer, der er alt i orden og man behøver ikke tænke på jodmangel mere. Hvis pletten derimod begynder at blegne i tiden mellem 12 og 24 timer fra den er blevet malet på - tyder det på en middelgrad af jodmangel, dvs. der ikke jod nok til alle kroppens funktioner hos moderen, eller barnet, eller dem begge.

Forsvinder pletten allerede inden 12 timer, der er jodmangel alvorlig. Jodmangel i forskellige grad kan give netop mistrivsel hos småbørn (og alle andre) i en grad, der er proportionel med graden af jodmangel, og kan give en del af de symptomer du netop beskriver, fordi kroppen bruger jod til langt mere end blot thyreoideahormoner, og uanset hvor meget hydrocortison man pøser på - vil man aldrig slippe helt for binyretræthed, hvis man har jodmangel...
Dette med jod var meget interessant. Dette skal jeg få sjekket på begge de minste barna mine. Kan man gi jod til så små?
Også i DEN GRAD!

• Op til 3 år - 1 dråbe 5% Lugols opløsning i vand. Giv barnet kun halvdelen af denne opløsning hver dag. Det vil give en nøjagtig dagdose på 3,125 mg jod.
    (Resten af opløsningen kan ikke gemmes til næste dag, fordi jod "damper" væk i mellemtiden, som jod forresten også "fordamper" fra bordsalt.)
  • 3 til 5 år - 1 dråbe 5% Lugols Solution (6,25 mg jod/dag)
  • 5 til 9 år - 2 dråber 5% Lugols Solution (12,5 mg jod/dag)
  • 9 til 16 år - 4 dråber 5% Lugols Solution (25 mg jod/dag)
  • En pålidelig Guide to Supplementing with Iodine kan downloades her

Anbefaler dr. David Brownsteins bog Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It (se den her), hvor han også skriver om konsekvenser af jodmangel hos børn, og om hvordan man forebygger jodmangel hos børn. Bogen findes også på Amazon.co.uk (indenfor EU) og Lugol 5% solution kan ligeledes købes indenfor EU her.

Jeg har sat min 37-årige søn på jod-dråber for nogle måneder siden... Lidt mod hans egen vilje, og selv om han ellers ikke havde symptomer på jodmangel (hævdede han). Han er nu krybet til korset og har indrømmet, at han lider nu af en uforklarlig, "mystisk", vedværende "bedring af formen, mentalt og fysisk".

Vi snakkes