Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Jeg opdaterer tråden med listen af symptomer på ataxi, snarest jeg kan....
Det bliver så ikke direkte, denne gang, idet artiklen nok er beskyttet af Copyright, uanset at jeg ikke har fundet Terms Of Use på sitet (endnu), men for at være på den sikre side, vil jeg kun citere overskrifterne på de omtalte ataxi-segmenter i artiklen, men allerede mens jeg nærlæste den, kunne jeg genkende uhyrligt mange beskrivelser som folk har postet på dette forum, i tidens løb. Det er fandme uhyggeligt, hvor dybt rækker konsekvenserne af lægernes lemfældige omgang med behandling af denne sygdom, ved at fastholde den ataxi-fremmende hormonmangel, som følge af stræben efter et synligt TSH.

At dømme efter de mange tilbagemeldinger her og på fora ude i verden, ville det slet ikke undre mig, hvis det hormonmangel-inducerede ataxia-segment i hypothyreose - netop er hoved-generatoren af flertallet af de invaliderende mentale, kognitive og fysiske symptomer, der i virkeligheden er manifestationer af thyreoideahormonmangel-fremkaldt ataxi der ledsager ubehandlet, eller underbehandlet hypothyreose.

Cerebellar ataxia

• Drug- and toxin-induced cerebellar ataxia:
• Cerebellar encephalitis:
• Post-infectious syndrome:
• Hartnup disease:
• Paraneoplastic cerebellar ataxia:
• Prion disease:
• Hereditary spinocerebellar ataxia (SCA):
• Friedreich ataxia (FA):
• FA with retained reflexes (FARR):
• Aceruloplasminemia:
• Familial ataxia with vitamin E deficiency (FAVED):
• Acquired vitamin E deficiency:
• Early onset ataxia with retained reflexes (EOARR):
• Spastic paraplegia, ataxia, mental retardation (SPAR):
• Neurogenic muscle weakness, ataxia, and retinitis pigmentosa (NARP):
• Respiratory chain defects (RCDS):
• Fatty acid oxidation defects (FAODs):
• L-2-hydroxyglutaricaciduria:
• Wernicke encephalopathy:
• Systemic vasculitis:
(herunder Sjögren syndrome)
• Cerebrotendinous xanthomatosis:
• Abetalipoproteinemia or Bassen-Kornzweig syndrome:
• GM2 gangliosidosis (hexosaminidase deficiency):
• Idiopathic late onset cerebellar ataxia (ILOCA):
• Opsoclonus-myoclonus ataxia syndrome:
• Refsum disease:
• Familial paroxysmal episodic ataxia (EA):
• Kuru:
• Whipple disease:
• Multiple system atrophy (MSA):
• Subacute necrotizing encephalopathy (SNE) or Leigh disease:
• Panthotenate kinase-associated neurodegeneration or Hallervorden-Spatz disease (HSD):
• Dentatorubropallidoluysian atrophy (DRPLA):
• Niemann-Pick disease type C (NPC):
• Kufs disease type A (adult neuronal ceroid lipofuscinosis):
• Krabbe leukodystrophy (KLD):
• Metachromatic leucodystrophy (MLD):
• Sialidosis type I or cherry-red spot – myoclonus syndrome:
• Unverricht-Lundborg disease (EPM1):
• Lipodystrophy:
• Lafora-body disease (EPM2):
• Celiac disease (or gluten sensitive enteropathy):
• Leber hereditary optic neuropathy (LHON):
• Wilson disease (WD):
• Basilar migraine:
• Intermittent metabolic ataxias:
(Amino Acid Deficiencies)
• Gaucher disease:
• Ramsay-Hunt syndrome type II or dyssynergia cerebellaris myoclonica:
• Myoclonic epilepsy with ragged red fibers (MERRF):

Kilde/læs mere: artiklen Cerebellar ataxia på website Neuroweb.us

• Basilar migraine: The age of onset peaks in adolescence and the frequency decreases between the 3rd and 4th decades. This type of migraine fulfills the criteria for migraine with aura but has in addition at least two of the following aura symptoms: visual symptoms in both temporal and nasal fields of both eyes, dysarthria, vertigo, tinnitus, decreased hearing, diplopia, ataxia, drop attacks, bilateral paresthesias or paresis, impaired consciousness or amnesia. The aura lasts 5 to 60 minutes but may last up to 3 days. The severe throbbing headache is usually located bilateral occipital and nausea and vomiting as almost invariable present. The differential diagnosis includes partial seizures.
Den har jeg. Den opstod første gang nøjagtig 3 år efter thyreoctomy, under efterbehandlingen med 100 mcg/dag Eltroxin. Den har forpestet mit liv i årevis, med mindst 3 anfald hver måned i varighed ad gangen i op til 3 døgn, efter ophør af anfaldet alligevel ledsaget af 2-3 dage med "dum-i-hovedet" også kendt som brain fog. Det har kostet mig og mit barn et forringet familieliv, det har kostet mig en tabt fremtid, mistede faglige kompetencer, nødvendigheden af at skifte levevej til langt ringere, tabt socialt liv, mistet ægteskab, tabet af netværk, fattigdom og en ensom alderdom i vente - fordi lægerne har fjernet en sund skjoldbruskkirtel alene pga. lavt TSH og efterbehandlede med det syntetiske skidt til Eltroxin, som skabte en permanent thyreoideahormonmangel, førende til et invalideret liv i flere årtier. Først efter skifte til Thyroid i 2006, kun et anfald ca. hver 3. måned (and counting down) og generel bedring, alligevel for sent til at kunne indhente det tabte liv.

Lyt og lær! Find dig ikke i noget! Ellers ender du som jeg.