Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg tror jeg mangler den bittelille eksakte dosen med thyroid. I to dager har jeg jobbet i lusefart. Og tenkt at jeg skulle trene eller gå tur etter en ikke altfor lang arbeidsdag med mange pauser. Jeg orket ikke. Så slo det meg at kanskje manglet jeg bittelitt mer T3? Det slo meg også at jeg hadde vært litt mer kald på føttene de siste dagene. I går økte jeg litt, og merket i dag at jeg har fungert bedre. Nå må jeg finne ut hvor mye jeg trenger, 1 grain er for mye, men noe under der er det. Så får jeg se om det kan gi litt mer ekstra energi.

Å få helt korrekt dose er nødvendig. Når jeg tenker på alle dem som går til en lege som mener pasienten er frisk fordi FT4 ligger i normalområdet, kjenner jeg meg ulykkelig på deres vegne. Så mye uvitenhet som råder
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg er i bedre form. Mye bedre. Energien rekker lengre og lengre på dagene. Det er en deilig følelse! Men nå sliter jeg likevel med å finne dosen. Jeg økte 60 mg thyroid, men tror det ble for mye. Jeg har gått litt ned. Nå har jeg seks netter bak meg med varmefølelse og dårlig søvn. Jeg lurer også på om ubehaget og problemene med å få sove på natten kan skyldes andre ting enn for mye thyroid?

Jeg bruker 100 mg pregnenolone, og lurer på om det er for mye?

Kan det at jeg fortsatt bruker en god dose med kortison, pluss trigger de cirkadiske rytmene med kveldsdosering bli for mye? Jeg bruker 37.5 mg kortison acetat daglig. Kan det være at det blir for mye kortison, burde jeg forøkt å gå ned litt på den?

Kort sagt, mye å lure på

Håper natten vil gi meg den søvnen og hvilen jeg trenger nå.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Smile Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Hei

Så godt at du er bedre.

Jeg kjenner igjen dette med varmefølelse og mindre bra søvn. Hos meg er det cortefen som jeg må ned på. Thyroiden gir jeg små, små hyper symtomer ala uro. Jeg bruker 25 mg alså en halv mindre nu og det er fordi kroppen fikk ubehagelig varmeoverskudd og at jeg glemte en halv ofte. Så jeg stresser ikke nedtrappingen er det dager da jeg trenger full dose 6 stk cortef ,så tar jeg det. Nu lar jeg kroppen regulere det.
    Pregnenolone. Jeg bruker 50 mg. Fra alderen 35 til 75 har de fleste en 65% nedgang i pregnenolone. Jeg vet ikke om det er nødvendig med 100mg hvis du også bruker noen av de andre hormonene. Pregneolone er jo et hormon som produseres i binyrene og er forløperen til DHEA,kortisol og kjønnshormoner. Mor til alle hormoner. Bruker du ikke de andre så kan kanskje 100mg være greit.

Jeg merket kun på syden turen at jeg fikk en smule uro av thyroid Erfa. Gi da ned til 4 stk. Etter hjemkomst 5 stk og det føles helt flott.
    Fin dag og enda en god bedrings

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, Fruemå, det stemmer med varmefølelse og kortisol! I går klarte jeg å gå ned 6.25 mg på kortison acetate (husk at den skal innom leveren, derfor tar jeg ca 1/3 større dose enn jeg ville gjort med hydrokortison). Og endelig, i natt sov jeg tungt og godt igjen. Nå bruker jeg 31.25 mg kortison acetate per dag. Jeg har fortsatt litt for mye varmefølelse. Men om jeg skal gå ned mer, må jeg uansett ta det litt rolig, så kroppen venner seg til det. Men jeg er svært optimistisk nå når det gjelder binyrer og energi fremover.

Jeg lurer på mye. Jeg var ikke så dårlig i binyrene nå, som da det smalt for noen år siden. Jeg synes likevel at jeg har kommet meg forbausende fort denne gangen. Det er mange faktorer som har bidratt til dette: jeg sykmeldte meg med en gang og meldte meg litt ut av verden i en måned, sa nei til en masse, og prioriterte meg selv. Jeg hadde alle hormonene jeg var lav på som tilskudd. Det hadde jeg ikke den første gangen. Jeg bruker LDN, og lurer svært mye på hva den gjør, om om den gjør noe for meg. Jeg har også vært nøye på å ha minst en økt med mindfulness og hvile hver eneste dag nå. Det er som en energibombe etterpå. Jeg ligger med bølgeskulp eller fuglelyder i øret, det er svært beroligende og avslappende. I tillegg bedriver jeg aktiv stimulering av binyrene med kveldsdosering. Det gjorde jeg ikke forrige gang.

Jeg har problemer med å ta hele dosen som kveldsdose. Det kan gå med 3 grain. men både 4 og 5 grain kjennes som om det blir for mye T3 på natten. Jeg ble full av maur og uro. Derfor deler jeg opp og tar resten på dagen. Er det noen andre som har samme problem?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

5g er en stor dose da. Kan hende at du utnytter den så godt når du tar den på natten at det blir for mye for fort? Det er muligheter for mange teorier her... kanskje du "pakker ut" bundet t3 dårlig og stort sett tar for deg av den frie t3'en i dosen? Merker du "dump" om dagen om du tar alt i ett? Eller kanskje svingninger i de andre hormonene er det som gjør at du utnytter den bedre på natta? Ikke minst vil jeg tro at det forbruket vi har på natta er mest til basalbruk og "forberede neste dag"... og at dette er relativt jevnt om man ikke sliter med ekstra sykdom/søvnforstyrrelser... mens dagene kan være mer forskjellige? Bare kaster ut noen ideer her.

Glimrende å høre at du kommer deg raskere. Da har du jo et bedre "bunnlag" nå enn før? Vi kan tross alt ikke forvente bare medgang fra bunnen og opp, dessverre.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har opplevd at det blir for lenge å komme seg gjennom dagen med kun kveldsdose. Så ja, smjg, det er todelt, ser det ut som.

Jeg tror 5 grain er absolutt for mye. 3.5 som jeg tester nå, tror jeg kan være litt lite. Sannheten er kanskje 4 grain. Men jeg avventer litt og ser om det er kortisol som laget kluss eller om det også var skjoldkjertelhormonet som var litt for generøst. Jeg lurer jo også på hva den perioden med ren T3 kan ha betydd, det at reverseT3 gikk helt i bånn? Det kan ha vært bra å rydde litt opp i den? Har den beredt grunnen for et bedre opptak? Jeg føler jeg har flere spørsmål enn jeg har svar her.

Vi kan tross alt ikke forvente bare medgang fra bunnen og opp, dessverre.
    Det hadde vært deilig om det bare gikk opp! Livet er vanligvis ikke slik

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du er ikke alene med å sitte med mer spørsmål enn svar. Det verste er jo at "systemet vi jobber i" forandrer seg hele tiden også...

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Smile Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Hei Vigidis

Jeg tror du har bedre opptak enn meg. 5 stkErfa er mye, men det må jeg ha nu. Jeg har enda noe småtrøbbel med magen(les syre) og jeg har ikke gjort noe med f.eks reversert T3. Så her kan forskjellen ligge.

Nu har jeg også merket at kortisol behovet har endret seg igjen. Jeg fikk virus infeksjon i halsen måtte opp på tolv stk cortef. Så ble halsen bra og jeg trengte bare 6 stk det vanlige. Etter kun få dager måtte jeg ned en halv (overskuddsvarme) og en på morgen og halve fordelt utover dager så en hel kl 20.00 og en halv ca 21 og utover. Noen ganger trenger jeg ikke den siste halve da er jeg nede på 20 mg. Dette lar jeg kroppen bestemme helt selv. Tar heller en halv for mye enn å ile frem.
    Så jeg tror at binyrene min som dine tross alt er sterkere nu.

LDN her kan det være noe, følg med. Tenker også at det å ha vært optimert og så få et tilbakeslag ikke kan sammelignes med da vi var i startfasen. Vi har jo etterhvert mye å stå i mot med når noe rammer oss i dag.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg kan legge til flere ting jeg gjør nå, som jeg ikke gjorde sist jeg var så dårlig: Jeg bruker Q-10 100 mg hver dag, jeg har også brukt R-ALA, men har gått tom, jeg bruker enda mer D3 for å få høyere nivåer enn 125, jeg har lest en god del om at mange med autoimmune sykdommer må høyt opp for å få effekt av D3. Og jeg tar mye B12 for å ligge høyest i referanseområdet. Pluss ferrocheljern for å ligge høyt på jern.

Det er mange puslespillbrikker i hva som gjørr oss friskere

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg kan legge til flere ting jeg gjør nå, som jeg ikke gjorde sist jeg var så dårlig: Jeg bruker Q-10 100 mg hver dag, jeg har også brukt R-ALA, men har gått tom, jeg bruker enda mer D3 for å få høyere nivåer enn 125, jeg har lest en god del om at mange med autoimmune sykdommer må høyt opp for å få effekt av D3. Og jeg tar mye B12 for å ligge høyest i referanseområdet. Pluss ferrocheljern for å ligge høyt på jern.

Det er mange puslespillbrikker i hva som gjørr oss friskere
    Jupp. og så går det i rykk og napp fordi ting bygger på hverandre, og det hjelper ikke at resten er perfekt om det er for lite jern... etc.

Derfor tror jeg DS og Anisa er inne på noe veldig vesentlig med tanken om at maten og fordøyelsen må opp parallellt. Vi kan sette krykker under stoffskiftet gjennom thyroid/levaxin og under mangelfullt opptak gjennom høye tilskudd av vitaminer, mineraler osv, men ekte helse oppnår man kun når man støtter opp under hele organismen - og organismens byggesteiner kommer gjennom kosten (og opptaket fra kosten).

Så mitt eget, private - for mange ekle - studie er å snu meg og gløtte ned i doskåla hver dag. Kjenner jeg igjen maten har jeg mer å hente via forbedret fordøyelse - tror jeg. (Men jeg hadde ikke kommet så langt uten diverse krykker på veien ut av gropa, altså - så jeg mener ikke man skal begynne å redusere beholdningen i pilleskapet før man eventuelt er klar til det.)

Side 87 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn