TSH er bare signalet fra hypofysen din om hvor mye som skal produseres- Flere ting kan spille inn slik at TSH ikke er bra og styre etter. F.eks finnes det enormt mange mennesker som har normal TSH men for lave verdier av for-hormonet FT4 og ikke minst det virksomme FT3.
Jeg har positiv anti-TPO og positiv TRAS og mitt TSH kan like gjerne være 1 som 10. Stoffskiftet mitt er hverken lavere eller høyere selv om TSH varierer. Jeg styrer medisinereing etter FT3 og FT4 og ikke minst hvordan jeg føler meg.

Det kalles THS-tyranniet at leger medisinerer kun ut i fra TSH, selv om det ikke en gang er et hormon, bare et signal. Er det f.eks. en feil i hypofysen som gjør at kroppen sender ut for mye TSH-signal, selv om nivået med hormoner i kroppen er helt rett, så vil man bli overdosert om man tilfører stoffskiftehormon.

Når jeg ser på dine stoffskifteprøver tatt i årene før operasjonen, så ligger din FT3 mellom 3,8 og 4,7 (ref 2,8- 7,1)
og
FT4 mellom 10 og 18 (ref 10-23).
I mine øyne er dette såpass lave verdier at iallefall for min kropp ville jeg absolutt ikke hatt det bra med meg selv.

TSH har i denne perioden vært lavt, noe som godt kan skyldes knutestrumaen din. Ved knutestruma ser en ofte at TSH blir veldig, veldig lav, selv om det burde vært høyt med tanke på hva kroppen trenger.
En lege som kun ser på TSH vil gjerne gå glipp av at stoffskiftet er lavt fordi de ser seg blinde på TSH-

Uansett så viser jo prøvene du har tatt etteroperasjonen at både FT3 og FT4 er på vei nedover, så da ville jeg ut ifra min erfaring aldri redusert dosen.
Jeg er forresten en av de mange som må ha FT4 høyere enn referanseområdet for og kunne fungere; jeg trives aller best når FT4 er ca 27.