Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
For meg ser de blodprøvene du har tatt opp gjennom årene ut som om du har hatt lavt stoffskifte hele tiden, selv om TSH har vært fin.
Endoen jeg går til sa senest i går at lav TSH kan være indikasjon på nettopp knutestruma, selv om stoffskiftet er lavt.
Er forresten alle prøvene dine tatt om morgenen klokken åtte uten at du har tatt levaksin?
Har de sjekket om du har antistoffer?
Når man har positiv TRAS kan den blande seg inn og TSH er da helt ubrukelig og styre etter; man må se på forholdet mellom FT3 og FT4 og hvordan antistoffene oppfører seg. TSH vil da bare være en styrepinne for og se om stoffskiftet er på vei opp eller ned eller holder seg stabilt.

Nå er jeg på usikker grunn, men jeg trodde det var normalt at TSH blir supprimert når man har fjernet hele skjoldbruskkjertelen? I såfall er ikke TSH vesentlig i det hele , og prøvene av FT3 og FT4 viser jo at de er fallende. For min kropp ville en halvering av medisinmengden gjort meg skikkelig dårlig.
Jeg ville, om det hadde vært meg, ikke forandret på dosen.
Har du fjernet hele skjoldbruskkjertelen så kommer du nok til og måtte øke dosen etterhvert, og iallefall ikke senke den.
Jeg ville tatt nye prøver om fire uker og vurdert det hele ut fra hovedsaklig hvordan du føler deg, men også vurdert prøvene på nytt da.
Fortstår ikke helt hvordan du tenker med at stoffskiftet har vært lavt tidligere? tsh har vært i nedre grense i mange år, og det vil vel heller si på kanten til høyt?
Det er et godt poeng det med prøvetidspunkt. Leste meg frem til at prøvene kunne vise 20% mer hvis de var tatt etter medisinering, og alle gangene er tatt på de dagene med dobbel dose, og rett etter inntak. Så nå har jeg avtalt med lege at jeg skal ta de på morgen, og uten å ha tatt levexine fremover.
Tror ikke antistoffer er sjekket. Ikke utenom rett før operasjonen hvertfall.
Jeg har fjernet hele skjoldbrukskjertelen, og det er derfor jeg også syns at 50mg pr dag høres ufattelig lite ut. Etter min kroppsvekt skal jeg ta ca 135 pr dag.
Tusen takk for tilbakemelding. Jeg kommer som jeg skrev over til å vente noen uker og ta nye prøver da. Jeg føler meg hverfall helt fint. Har ikke noe symptomer på høyt i det hele tatt.